Guest wannabedarthwader

Efternavn...

45 indlæg i dette emne

Hejsa!!

Hvad har I tænkt at gøre mht. efternavn - beholder I jeres eget, får I hans eller laver I en kombination? Og har I gjort jer nogle overvejelser om alle de kort (pas, kørekort, sygesikring etc.) der skal skiftes efterfølgende? :ban:

Vi har diskuteret frem og tilbage... Han bruger kun sit mellemnavn, og er ligeglad med sit efternavn. Mit mellemnavn er et slægtsnavn, så det vil jeg ikke af med, men jeg bruger mest mit efternavn. Vi er enige om, at vores børn kun skal have begge vores mellemnavne, og vi har overvejet at det også er det vi skal hedde. Jeg har det dog ikke godt med helt at slippe mit efternavn... ()() Men så får jeg 3 efternavne ( :ilovebryllupsklar: ).

Okay, jeg vrøvler vist lidt rund - vil gerne høre, hvad I andre har tænkt jer at gøre!!

:cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa!

For mig har der aldrig været nogen tvivl ... Når jeg en dag skulle giftes, skulle jeg have min mands efternavn i stedet for mit eget. Mit mellemnavn skulle jeg dog beholde. Og jeg ville også hedde det samme som mine børn.

Derfor var det ret nemt at vælge vores søns navn - og dermed mit kommende navn.

Navn slettet.

Og det har intet at gøre med, at jeg ikke har lyst til at hedde et -sen navn længere. Det er udelukkende fordi jeg vil have min mands efternavn. Han kunne for den sags skyld have heddet Hansen, og jeg havde stadig taget hans efternavn ...

Mht. navneændring på kort, så udløb mit pas her i starten af juni, men jeg venter med vilje med at fornye det, indtil efter brylluppet. Alle de andre ting har jeg ikke gjort foranstaltninger for endnu, men er da udmærket klar over, at der er en masse instanser der skal have besked om navneændringen.

heart.gif

Maja

Redigeret af FrøkenMaja
0

Del dette indlæg

Hej Maja.

Jeg syntes du skal vælge det navn som du bedst selv kan lide. I kunne jo evt snakke om at I begge skifter navn til det samme - evt et fra hver af Jer.

Jeg tager dog min kærestes navn så jeg kommer til at hedde Maria Kjær.

Noget som måske kunne være med til at løse jeres lille dilemma kunne være at I tænkte på om hvad I ville kalde de små "todlers" som kunne komme en dag. Det kunne måske være nemmere til at afgøre hvad I vil hedde... smil...

Håber det hjælper.... :ilovebryllupsklar:)

KnuZ Maria

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi tager begge hans nuværende mellemnavn som efternavn, og sletter begge vores nuværende efternavne. Hans mellemnavn er ikke så brugt, så synes det er det pæneste navn. jeg har i forvejen et mellemnavn, og vil ikke hedde fire navne, ellers havde jeg overvejet at bruge både hans og mit eget, men synes det bliver for meget. Jeg er nok også lidt traditionel, så kan godt lide at jeg tager hans efternavn.

0

Del dette indlæg

JEg tager hans navn. Jeg hedder noget så kedeligt som Hansen, mens han hedder Schiønning. Vores søn hedder også kun Schiønning, så der har på intet ttidspunkt været nogen tvivl her.

Angående alle de kort mm der skal laves om, så tager jeg det stille og rolig. Vi tager det som det kommer.

0

Del dette indlæg

Jeg beholder mit efternavn som mellemnavn og tager Martins efternavn. Han beholder sit eget mellemnavn, så vi kommer ikke til at hedde helt det samme, men det er fint nok. Han bruger praktisk talt aldrig sit mellemnavn, men vil alligevel være ked af at skulle af med det. Og da jeg er meget glad for mit efternavn (kommende mellemnavn) har vores datter fået det som mellemnavn, og det får den (eller de, hvis jeg får min vilje) næste også.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi bruger min mands efternavn som mellemnavn og bruger mit efternavn.

Vi har begge slægtsnavne og havde en del uenigheder om hvilket vi skulle bruge, vores søn har også min mands efternavn som mellemnavn så nu kommer vi alle til at hedde det samme :ilovebryllupsklar:

0

Del dette indlæg

Vi kommer ikke til at hedde det samme i vores kommende familie :ilovebryllupsklar:

Vi er nok også lidt gammeldawse. Så vi skal have mandens efternavn begge to, det er også det bedste, da mit er umulig at udtale på dansk.. Jeg insisterer dog på at beholde mit nuværende efternavn som mellemnavn. Det er meget sjældent, og giver en lille smule respekt i Norge, desuden kaldte mine lærere i folkeskolen mig tit for frøken H. Jeg har dog ingen planer om at bruge det i det daglige, kun måske en gang i mellem når vi tager til Norge, hvor man synes at mit kommende efternavn er lidt mærkeligt. Så det handler både lidt om min fars stolthed og min norske arv.

Manden kommer til at hedde det samme som han altid har gjort. Jeg ville synes det var underligt hvis han tog mit efternavn til sig, og det ville han også :cheerleader3: Vores kommende børn kommer også til at kun hedde hans navn, så det kun er mig der skiller mig ud i familien. Men det har jeg det fint med, da jeg altid kun har haft to navne, så H'et kan jo sådan set ligeså godt se ud som et ekstra fornavn.

Hmm, er vist ved at være lidt træt, så meget som jeg vrøvler!!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er så heldig (efter min halvdels mening) at blive en Sørensen :-) når vi om 4 måneder (idag) skal giftes :-) Jeg bruger ikke mit eget efternavn Nielsen, men derimod mit mellemnavn... Jeg kommer således til at hedde det samme som mine vidunderlige guldklumper af 2 sønner :-)

/ Mette

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg tager Thomas efternavn. Jeg har altid villet have min mands efternavn, så der var ikke den store tvivl.

jeg glæder mig til det. Jeg synes man er mere en familie når man hedder det samme alle sammen. Vores søn hedder også Jacobsen, som jeg altså også kommer til at hedde.

Vi skal flytte en uge efter brylluppet, så jeg skal have nyt sygesikring alligevel, så det passer jo fint.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

HEjsa

Ja den diskusion har vi helt været forslånet for her i huset.

Da vi skulle på rådhuset sidste år, grinede vi vores ynkelige rumper i laser. Jeg er døbt Jensen. Han er døbt Jensen.

Hvor skulle det skide kryds sættes???

Jeg tror nok, at det endte med at vi klunsede om det...

0

Del dette indlæg

Vi er blevet enige om at jeg sletter mit mellemnavn og tager Kærestens, mens han sletter sit efternavn og tager mit.

Han har et meget almindeligt efternavn, mens jeg har et ret specielt efternavn, som jeg insisterer på at beholde (min kæreste er helt enig :ilovebryllupsklar: ). De er nemlig et navn min mor har fundet langt tilbage i vores slægt og har taget sig.

Altså bliver Marie Aa. M. -> Marie B. M.

og Morten B. A. -> Morten B. M.

0

Del dette indlæg

Hehe....dette emne har faktisk været lidt af en diskussion herhjemme. Jeg tager min kommende mands efternavn og beholder mit mellemnavn. Min kæreste har også et mellemnavn og derfor vil det blive lidt en udfordring at finde ud af hvad vores børn skal hedde, når nu vi ikke hedder det samme! :cheerleader3:

Diskussionen har gået ud på at min kæreste gerne ville have mit mellemnavn, så vi på den måde kunne komme til at hedde det samme....meeeen den er jeg bare overhovedet ikke med på. :biggrin: Mit mellemnavn er lidt specielt og kun mine fætre og kusiner på min mors side hedder det. Altså vi er alle blevet døbt det navn, der er ikke nogen der bare har taget det til sig....jeg synes derfor det ville være helt forkert at min mand hedder det samme som min familie..... Jeg er også ret gammeldags på lige netop dette område ()() og synes det virker "forkert" at manden tager kvindens navn. (Det er det selvfølgelig ikke i det moderne Danmark) men alligevel, man skal vel følge sin mavefornemmelse. Så nu bliver mit spændende Hansen altså til et Nielsen.

:ilovebryllupsklar:

Redigeret af Gitteblå
0

Del dette indlæg

Vi har så valgt at have fire navne begge to. jeg hedder Andersen til efternavn og han hedder Nielsen, så vi tager hans for god traditions skyld. Vi tager dog hinandens mellemnavne så vi får to mellemnavne. Vi har dog meget korte mellemnavne begge to, så det fylder ikke så meget. Mit mellemnavn vil så i praktis bliev benyttet som et initial. Begge vores mellemnavne kan spores lang tilbage i generationer. Ingen af os vil derfor slette dem. Der er ikke tale om at lave et af dem til efternavn, da hans mellemnavn ligger utroligt meget op til mit fornavn, hvorved det er bedre at få et initial imellem, så det ikke bliver en alkoholtest at udtale mit navn.

Vi er begge meget enige om, at vi gerne vil hedde det samme. Så sådan er det klaret. Ikke så kompliseret som det måske lyder.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer