Guest Unnita

Unna & Livan - 05.06.2010

394 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Ikke flere mareridt her....i hvert fald ikke lige nu. Jeg fortalte nogle kolleger om det den anden dag, og en af dem sagde lige så tørt: Det er da vidst sådan noget som kun kvinder kan have mareridt over. Hehehe.....ja måske.....der findes jo ikke så mange mandlige zillaer :kiss:

Det er lidt siden jeg sidst har opdateret tråden, men det betyder jo ikke at jeg ikke er herinde og er stadig i fuld gang med planlægningen.

Jeg arbejder stadig på at få vores gæstebog færdig. Jeg laver den som en fotobog hos TDC med nogle Roger La Borde tegninger som jeg er helt vild med, og som også kommer til at gå igen i alt papirnusseriet. Men nu er jeg så kommet til at tænke på, om den nu får sådan nogle glatte sider, som det kan være svært at skrive på?!? Er der nogen der ved det???

Jeg har også overvejet bryllupskagen og hvad den skal bestå af. Men indtil videre har jeg fundet på tre forskellige kombinationer, så jeg bliver vidst nødt til at lave mindst tre forskellige prøvekager:

Kombi 1: chokoladebund, hindbærmousse, hvid bund, makroner opblødt med portvin el lign., hyldeblomst mousse, hvid bund. Overtrækkes med hvid chokolade smørcreme og fondant.

Kombi 2: chokoladebund, hvid chokolade mousse, nøddebund, mange-passionsfrugt mousse, hvid bund. Overtrækkes med hvid chokolade smørcreme og fondant.

Kombi 3: hvid bund, hyldeblomstmousse, nøddebund, jordbær-mascarpone creme, hvid bund. Overtrækkes med hvid chokolade smørcreme og fondant.

Jeg har endnu ikke besluttet mig for om kagerne skal være runde eller firkantede eller en helt anden form. Men overtrækket skal (hvis muligt) være elfenben/råhvid og så skal de pyntes med lilla marcipanroser. Roserne køber jeg nok hos kagekompagniet - så dyre er de nemlig heller ikke. Og selv om jeg godt kan lige at sidde og nørkle med sådan noget som fx marcipanroser, så tager det jo lang tid, og jeg tror at jeg får nok at se til i dagene op til brylluppet.

Smider lige et par af mine inspirationsbilleder ind:

post-37444-1251975551.jpg

post-37444-1251975543.jpg

post-37444-1251975533.jpg

post-37444-1251975520.jpg

Jeg har også overvejet hvad menuen kunne bestå af, for den 1. oktober skal vi mødes med hende der sandsynligvis skal lave maden - vi skal i hvert fald have et tilbud fra hende - og så er det jo nok godt nok at have en idé om hvad det er man vil.

Indtil videre er det jeg har tænkt:

Velkomstdrink: Noget mousserende vin, måske en ASTI med hindbær, for den ææææææææælsker jeg

Forret:Gerne noget med laks eller hellefisk, fx. marineret, carpaccio eller timbale. Absolut ingen rejer eller andre skaldyr - min mor er meget allergisk

Hovedret: Buffet - forskellige slags kød (men også gerne lidt fisk, da der er en vegetar blandt gæsterne). Gerne bagt kartoffel + flødestegt kartoffel + noget spændende med ris. Sovs der passer til kødet. Forskellige grønsager/salater: meget gerne broccolisalat, vandmelonsalat og grønne bønner omviklet med bacon og stegt i ovnen, + noget grøn salat og dressing. Brød

Dessert: Ikke for tungt. Gerne is med frugt, fx. blandet flødeis og sorbet.

Kaffe: Bryllupskage + chokolade/småkager/krasekage + cognac/baileys osv.

Bar: Vin, øl og vand til fri afbenyttelse

Natmad: Sandwich eller boller med pålæg

HVad synes I? Gode forslag modtages naturligvis gerne :thumbsupsmileyanim::):)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:thumbsupsmileyanim: Her er vi også i gang med en 3 dage lang proces ud i kagekunsten. Gad vide, hvordan det ender..

Jeg undrer mig over, at du både vil have chokolade og smørcreme under fondanten??

Mht roserne, hvis du gerne vil lave dem selv, så kan du SAGTENS lave dem på forhånd og opbevare dem i køleskabet i en tætsluttende beholder.

I øvrigt.. hvis du har en opskrift på den nøddebund, så modtager jeg meget gerne!

0

Del dette indlæg

:thumbsupsmileyanim: Her er vi også i gang med en 3 dage lang proces ud i kagekunsten. Gad vide, hvordan det ender..

Jeg undrer mig over, at du både vil have chokolade og smørcreme under fondanten??

Mht roserne, hvis du gerne vil lave dem selv, så kan du SAGTENS lave dem på forhånd og opbevare dem i køleskabet i en tætsluttende beholder.

I øvrigt.. hvis du har en opskrift på den nøddebund, så modtager jeg meget gerne!

Kan godt forstå du undrer dig......det jeg mener er ikke at der både skal chokolade og smørcreme under fondanten - det ville nok være lidt overkill!!! :) Det jeg mener er at det skal være en smørcreme med hvid chokolade - altså en der ikke smager af smør.

Har endnu ikke lige fundet en god opskrift på nøddebund frem, men jeg satser på at lave den første prøvekage til næste weekend, og så skal jeg nok sige til hvis jeg finder en god opskrift.

Ved godt at jeg godt kan have roserne i en beholder i køleskabet.....men det er ikke fordi jeg brænder for at lave dem selv.....så umiddelbart tænker jeg at jeg betaler mig fra det. Men det kan jo være at jeg når at ændre mening inden.

Knus fra Unna

0

Del dette indlæg

:) Her er vi også i gang med en 3 dage lang proces ud i kagekunsten. Gad vide, hvordan det ender..

Kan godt forstå du undrer dig......det jeg mener er ikke at der både skal chokolade og smørcreme under fondanten - det ville nok være lidt overkill!!! :) Det jeg mener er at det skal være en smørcreme med hvid chokolade - altså en der ikke smager af smør.

Har endnu ikke lige fundet en god opskrift på nøddebund frem, men jeg satser på at lave den første prøvekage til næste weekend, og så skal jeg nok sige til hvis jeg finder en god opskrift.

Ved godt at jeg godt kan have roserne i en beholder i køleskabet.....men det er ikke fordi jeg brænder for at lave dem selv.....så umiddelbart tænker jeg at jeg betaler mig fra det. Men det kan jo være at jeg når at ændre mening inden.

Knus fra Unna

Det jo heldigvis også dejlig nemt at købe roserne færdige :)

Men du må gerne sige til, hvis du finder en god opskrift på nøddebund. Synes jeg kunne være lækkert i midterste lag.

Har selv lige stået og lavet smørcreme med chokolade i - dog mørk, men du kan jo sagtens bruge hvid, hvis du hellere vil have det. Kan sige, når kagen er spist i morgen, om smørcremen er god - i så fald, kan du lige få opskriften :)

0

Del dette indlæg

Jamen, jeg vil da rigtig gerne have opskriften på smørcremen med chokolade hvis den er god. Hvad har du ellers i din kage????

Jeg skal selvfølgelig nok lige give lyd ang. en nøddebund.

Jeg "kom til" at shoppe lidt i dag på kagekompagniet.dk....sugarpaste, farve, dekoblomster osv. Hvis det når at komme frem laver jeg nok en prøvekage næste weekend.

Redigeret af Unnita
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jamen, jeg vil da rigtig gerne have opskriften på smørcremen med chokolade hvis den er god. Hvad har du ellers i din kage????

Jeg skal selvfølgelig nok lige give lyd ang. en nøddebund.

Jeg "kom til" at shoppe lidt i dag på kagekompagniet.dk....sugarpaste, farve, dekoblomster osv. Hvis det når at komme frem laver jeg nok en prøvekage næste weekend.

Jamen vi har gang i to kager med hhv sarah bernard-creme og hindbærmousse - og tobleronecreme og appelsinmousse.

Vi laver dem over 3 dage, som det anbefales med bryllupskagerne. Vi har således i eftermiddag lagt dem sammen og her til aften har vi smurt dem ind i smørcreme. Jeg smagte lige smørcremen og den smager lidt som nutella, bare mere smøragtig. Den smager umiddelbart fint nok.

Så nu mangler vi kun "den sjove" del, med indfarvning og pålægning af fondant samt pynt :D

0

Del dette indlæg

Milepæl i dag......nu kun 9 mdr til den store dag!!!!! :):cheerleader3::)

Dvs. hvis vi skal nå at blive forældre inden brylluppet, så skal vi til at have fingeren ud..... :cheerleader3: Hmmmm....nej, tror ski bare vi satser på at vente til bagefter :)

Så fik jeg overrakt min far gaven og kortet med digtet....han var meget rørt og sagde selvfølgelig at det ville han meget gerne (havde jeg faktisk også regnet med). Han sagde endda at det ville være ham en stor ære og at han glædede sig meget :):cheerleader3::cheerleader3:

Jeg har også fået shoppet lidt.......jeg så at Miss Lena havde lavet sukkerknalde med små røde hjerter på, og at hun havde nogle hjerter til salg. Så jeg købte lige ca. 200 af hende i lilla, og så kan jeg også få lavet sukkerknalde med hjerter der endda kommer til at passe ind i vores farver.

Og så kom jeg også et smut ind forbi kagekompagniet.dk....UPS...det blev lidt dyrt hihihihi. Jeg kom lige til at købe lidt forskelligt til at lave nogle prøvekager.

Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på den sugarpaste man kan købe hos dem (som også er til overtræk af kager) og så fondant??? Hvad er bedst?? (altså både i smagen og at arbejde med) Eller er det det samme??? Er lieg lidt i tvivl.

Jeg var i biffen med min veninde i går og fik bl.a. snakket med hende om vores dilemma med om vi skal have børn med eller ej. Det er hende der er mor til den 4-årige pige som vi egentlig gerne ville have med. Men hun sagde faktisk at hun godt kunne forstå hvis vi ikke ville have børn med, og hvis hun skulle være ærlig så ville det også være deligt at kunne være til fest uden børn. Så jeg tror lidt at det har afgjort sagen. Så skal vi bare lige finde ud af om vi skal have noget reception inden festen på selve dagen, hvor børnene så kan komme med....og hvor det så evt. skal holdes.....pga. feststedets indretning kan det nemlig ikke blive der.

Hvor er der bare meget at tage stilling til!!!!!

:bearhug:

Redigeret af Unnita
0

Del dette indlæg

Efter hvad jeg har læst mig til, så er fondant lidt nemmere at arbejde med og vist lugtfrit??. Sugarpasten er vist den samme, som de sælger i Panduro. Det er pt det eneste jeg har prøvet. Jeg synes den er ret nem at håndtere men den STINKER!!!!! Den smager dog heldigvis ikke, som den lugter, og lugten fortager, når det har ligget lidt på kagen..

0

Del dette indlæg

Så er der under 9 mdr til........weeeeee....... :)

Tænkte at jeg lige ville lægge et par billeder af den kirke hvor vi skal velsignes. En sød lille hvid landsbykirke, som vi faktisk slet ikke hører til, men min venindes far er præst der, så derfor lidt særbehandling.

Først et udefra:

post-37444-1252236964.jpg

Og så et, der er taget inde i kirken:

post-37444-1252236862.jpg

Det ser da meget sødt og romantisk ud, ikke? :)

Jeg glæder mig SÅ meget til at gå op ad gulvet sammen med min far og se ham jeg elsker stå og vente på mig oppe ved alteret........weeeeee

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Bør næsten også få tilladelse til at blive viet der, da det jo var mig der kom med forslaget ;)

Vi cyklede forbi i sidste uge, den ser rigtig hyggelig ud udefra og eeeelsker den lange sti op til :)

Haha....jamen hvis du har fortrudt dit valg af kirke så er jeg da sikker på at præsten også godt kan knibe jer ind samme dag :) Du kan jo bare nævne at du gør gid reklame for ham herinde :) Det må da give nogle specielle rettigheder....;)

0

Del dette indlæg

Bør næsten også få tilladelse til at blive viet der, da det jo var mig der kom med forslaget ;)

Vi cyklede forbi i sidste uge, den ser rigtig hyggelig ud udefra og eeeelsker den lange sti op til :)

Haha....jamen hvis du har fortrudt dit valg af kirke så er jeg da sikker på at præsten også godt kan knibe jer ind samme dag :) Du kan jo bare nævne at du gør gid reklame for ham herinde :) Det må da give nogle specielle rettigheder....;)

Gud ja, vi skal jo giftes samme dag, havde jeg lige glemt i farten ;)

Nej, vi er ret glade og tilfredse for vores kirkevalg. Synes Sankt Nicolai er en flot kirke, trods den er stor. :)

0

Del dette indlæg

Vi cyklede forbi i sidste uge, den ser rigtig hyggelig ud udefra og eeeelsker den lange sti op til :blush:

Haha....jamen hvis du har fortrudt dit valg af kirke så er jeg da sikker på at præsten også godt kan knibe jer ind samme dag :cheerleader3: Du kan jo bare nævne at du gør gid reklame for ham herinde :cheerleader3: Det må da give nogle specielle rettigheder....;)

Gud ja, vi skal jo giftes samme dag, havde jeg lige glemt i farten ;)

Nej, vi er ret glade og tilfredse for vores kirkevalg. Synes Sankt Nicolai er en flot kirke, trods den er stor. :denmarkflag:

Kan godt forstå at I ikke har fortrudt Sankt Nicolai - den er også rigtig flot.

Hvor er det egentlig at I skal holde festen - tror du har fortalt det, eller jeg har læst det i din tråd, men jeg har altså lige glemt det.... :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Weeeeee......jeg har shoppet....... :cheerleader3::cheerleader3::blush:

Fra en anden bruger (Miss Lena): små lilla hjerter, til at sætte på sukkerknaldene:

post-37444-1252840693.jpg

Og fra Kagekompagniet:

Sugarpaste, rullepind, farve til sugarpaste, duster m/ maizena til bordet, lilla sukkerblomster og blade

post-37444-1252840705.jpg

Har faktisk også shoppet noget mere, også fra en anden bruger.....men det kan jeg først hente på posthuset fra i morgen, og når det nok først i løbet af ugen. Men der skal nok komme billeder senere. :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Og så har jeg lavet prøvekage her i weekenden. Min mand har været i Danmark i et år nu (egentlig først i morgen), og det skulle fejres her i weekenden, så det var jo en god anledning.

Jeg bagte en chokoladebund:

post-37444-1252840940.jpg

Og to almindelige bunde:

post-37444-1252840952.jpg

Bruge opskriften på Bettys Bryllopskage, men brugte hvid chokoladecreme i stedet for tobleronecreme, og også en smørcreme med hvid chokolade i stedet for alm. smørcreme.

Jeg lagde kagen sammen i springform:

post-37444-1252840973.jpg

0

Del dette indlæg

Jeg havde lige overset (UPS) at der skulle lægges plastik eller film inden i springformen, så jeg måtte bruge en kniv til at skære kagen fri i kanten, men det resultat at den blev lidt skæv i den ene side. Da den kom ud af formen så den sådan ud:

post-37444-1252841202.jpg

Jeg overtrak den så med sugarpaste:

post-37444-1252841248.jpg

Jeg var egentlig lidt spændt på det der sugarpaste, for jeg havde hørt så mange der sagde at det stank helt vildt, men det synes jeg nu ikke at det gjorde (eller også har jeg bare dårlig lugtesans hihi).

Det var lidt svært at få det æltet helt jævnt med farven, men det lykkedes til sidst. Det var også lidt svært at få det til at slippe bodet når det var rullet ud, og endelig var det egentlig også lidt svært at komme det over kagen fordi det gav sig lidt (måske fordi mine fingre var for varme??)

0

Del dette indlæg

Jeg lavede en bølgekant af icing til at dække over den afskårne kant af sugarpasten:

post-37444-1252841866.jpg

Så blev kagen pyntet til lejligheden:

post-37444-1252841888.jpg

Og det mest af den blev også spist....hehe....så I kan lige se hvordan den så ud indeni:

post-37444-1252841908.jpg

De vigstigte "learning points" til næste gang må være:

1. Der skal plastik eller film i springformen inden kagen lægges sammen

2. Smørcremen skal ikke være for flydende når man sprøjter kanten inden fyldet lægges i

3. Smørcremen må gerne være flydende når hele kagen skal smøres ind

4. Sugarpaste skal æltes meget grundigt med farven for at blive jævn

5. Jeg skal have investeret i en cake smoother - ellers er det for svært at få sugarpasten jævn når den er kommet på kagen

6. Sukkerblomster er ikke et hit som pynt - det er for hårdt til at man kan bide i det, og ældre mennesker med svage tænder kunne let knække en tand.

Men af et første forsøg at være, så synes jeg egentlig at det gik meget godt. Og når man tænker på at vi var 6 voksne og et lille barn....og der kun er 1/4 tilbage af en kage på 23 cm i diameter og ca. 10 cm høj.....så smagte den vidst også meget godt. :cheerleader3:

Og som min mand sagde.....du må vidst hellere lave en 3-4 prøvekager mere inden dagen.....hehehehe.....han syntes også at den var god :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Meget flot kage!!! Det er du sluppet rigtig godt afsted med og i sær, når det er din første kage!!!

Glæder mig til at se, hvordan det hele ender til jeres bryllup :cheerleader3:

Tak skal du have - ja er også selv godt tilfreds. Altså den kunne godt være blevet lidt glattere i overtrækket, og ikke så skæv i selve kagen (hvis jeg havde husket at lægge film i formen). Men taget i betragtning at det var den første, så synes jeg egentlig også at jeg er sluppet godt fra det.

Følger også med stor spænding din planlægning - vi kan jo følges næsten hele vejen :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer