Sign in to follow this  
Followers 0
Guest septemberpar

Gommen vil ikke holde en tale

22 posts in this topic

Hej Piger

Er der andre end mig der er i samme situation som mig, at jeres kommende mand ikke vil holde en tale på jeres bryllupsdag????

Hvordan har i det med det????

Jeg må nok sige at jeg er blevet lidt ked af det, men min kommende mand siger at det vil han ikke, han dur ikke til det, og han ved ikke hvad han skal sige. Tvinger jeg ham til at holde en tale, vil han ikke giftes.

Jeg ved godt at han ikke er den mest romantiske type, og ham der sådan strøger om sig med følelser og ord, men jeg syntes jo da bare at han godt kunne den ene dag. Jeg har endda nævnt overfor ham at hans kammerat måske kunne hjælpe ham. (kammeraten holdt en rigtig god og smuk tale for hans kobberbrud, sidste år) Men nej han vil ikke......

Knus fra Heidi

0

Annonce ♥

Hvs det var min mand der ikke ønskede at holde tale, så skulle han heller ikke. Jeg holdt ikke tale på vores bryllupsdag og det havde min mand - og jeg det fint med. Jeg overraskede ham så istedet med et brev som han fik om morgenen og læste inden han tog i kirke og det var han meget glad for.

Jeg syntes du skal tale med din mand om at du er lidt skuffet og hvordan i så evt. kan gøre det i stedet så i begge bliver glade ved den løsning i når frem til, det er jo jeres begges store dag!

Held og lykke med brylluppet, jeg håber at i sammen får en rigtig god dag hvor i begge kan nyde det i fulde drag, med eller uden taler :thumbsupsmileyanim:

0

Min kommende mand er kommet med de samme undskyldning om at han ike er god til det og ikke aner hvad han skal sige... Jeg har dog bedt ham om at få nogen til at hjælpe sig med indholdet og så ellers tænke på at alle andre brudgomme heller ikke er de fødte tallere så selvom han ikke har meget løst så får jeg min tale...

0

Annonce ♥

jeg regner ikke med at få en tale fra min kommende mand, og det har jeg det helt fint med. Jeg ved at han ikke har det godt med at stå foran så mange, og at han vil gå og være så nervøs lang tid i forvejen, og dermed ikke vil kunne nyde dagen ordentligt.

Jeg vil heller undvære talen og så have en mand der virkeig nyder hele dagen og forberedelser op til den store dag, end jeg vil have en mand som er ved at gå til af nervøsitet på grund af en tale.

0

Min mand spurgte mig også om han behøvede at holde en tale da han - som din kommende mand også bruger- ikke er god til at holde tale.... men hvem pokker er det?? Sagde med et smil at det skulle han ellers ville jeg blive skuffet. Og han arbejdede på den i 3 aftener, brugte hans mor som sparringspartner, og holdt den -for mig- smukkeste tale. Og flere af gæsterne sad og græd, så de må også have syntes den var god. Han var nervøs ja, men ikke mere end at han godt kunne nyde dagen alligevel, og den blev holdt ret hurtigt. Hvem siger de ikke må være nervøse?

Synes den er svær, men synes du skal sige til ham at du vil respektere hans beslutning, men at du håber at han vil tænke over det en ekstra gang og at du vil være ked af det og skuffet, hvis han ikke gør, da det er en -for bruden- stor del af dagen. Men uanset hvad elsker du ham jo og omvendt tale eller ikke tale. Jeg har også måtte justere mine forventninger den gang, men da dagen oprandt betød de intet. Der er jo også andre måder han kan udtrykke sin kærlighed til dig på, på dagen. Et diasshow, sang eller et brev til dig personligt. Dette gjorde jeg til min mand, sørgede for at han fik brevet om morgenen på dagen, og så havde jeg hyret en til at komme i kirken og synge "From this moment" af Shania Twain. Det fik ham til at kæmpe med tårerne og han måtte anstrenge sig for at bevare fatningen i kirken :thumbsupsmileyanim: mission fuldført :balloons:

Edited by darling75
0

Da vi i sin tid startede med at tale om bryllup, sagde jeg uopfordret til min kæreste, at han ikke behøvede at holde tale, fordi jeg véd, han ikke har det godt med det, og DEN DAG AF ALLE DAGE skal der ikke være noget, der tynger. Han blev utrolig glad og lettet og sagde, at det var det første, han havde tænkt på - og ikke med glæde! Hvis du vender det lidt om, så det ikke bliver hvad din tilkommende skal gøre (ifølge en tradition, hvilke mange af os jo ellers nok afviger fra i flere situationer for at få vores eget personlige bryllup) men at her er noget, du kan gøre for ham. Hans følelser for dig er ikke mindre værd, fordi han ikke kan udtrykke dem foran en masse andre. Jeg tænker, jeg vil foreslå min kæreste, at vi skriver et brev til hinanden; det er personligt, intimt og noget man kan gemme altid...

Jeg tænker også, at du kender (og skal genkende) ham den dag, så hvis man får en fornemmelse af, han siger en andens tale - ej, jeg ville hellere være fri! Nyd alt det, han siger ja til; kirke, tøjet, fest, invitationer, planlægning (osv) og sidst men ikke mindst; giftes med dig :thumbsupsmileyanim:

Det er ikke for at nedsætte eller bebrejde dine følelser, for dem er du fuldt berettet til, men måske det hjælper at få et andet perspektiv på?

Kram

Edited by pilgrim
0

Helt ærlig, jeg synes ikke man skal tvinge de kære mænd til noget de ikke vil..

Jeg regner ikke med at min tilkommende holder tale og fred være med det. Har han ikke lyst til at stille sig op og holde tale i en stor forsamling., jamen så vil jeg ikke tvinge ham og slet ikke blive skuffet.

Jeg ved at uanset hvad han gør om det er tale eller ej, så elsker han mig.

Kan godt være at jeg får hug nu, men det bør ikke at gøre en forskel for jer som bliver skuffet. For han elsker dig jo uanset hvad.

Edited by Ria
0

Annonce ♥

jeg regner ikke med at få en tale fra min kommende mand, og det har jeg det helt fint med. Jeg ved at han ikke har det godt med at stå foran så mange, og at han vil gå og være så nervøs lang tid i forvejen, og dermed ikke vil kunne nyde dagen ordentligt.

Jeg vil heller undvære talen og så have en mand der virkeig nyder hele dagen og forberedelser op til den store dag, end jeg vil have en mand som er ved at gå til af nervøsitet på grund af en tale.

Ku ikke have skrevet det bedre selv. Vil da vildt gerne have en tale men ikke hvis han ikke har lyst. Jeg gør jo heller ikke noget jeg ikke har lyst til.

0

Hejsa

Jeg troede ikke min kommende ville holde tale men han overraskede mig da vi talte om det og sagde at det gjorde han men at han ikke vil forberede sig så meget for det skal komme spontant. puha tænker jeg. Det er jeg lidt spændt på her om 6 dage. !

Nå men Jeg havde faktisk først planlagt at tilbyde ham om vi ikke skulle tage til en sang.skriver og så kunne han fortælle hende nogle ting og så kunne der komme en dejlig sang ud af det. Han ville helt og aldeles selv bestemme hvad han skulle sige til sang-skriveren. Og så kunne jeg også sige det med en sang. Jeg har haft oplevet det til et bryllup og synes det var en god ide at komme igennem det på. Hvis gommen har lyst til det istedet for tale. Selvfølgelig kun hvis gommen synes det er bedre på den måde. Jeg synes heller ikke han skal have en tale trukket ned over hovedet. Det kan ødelægge hele hans store dag. :thumbsupsmileyanim:

Så vil bare give ideen videre at en sang fra Gommen også kunne være en mulighed og så er han ikke på!

Varme Hilsner Charlotte

0

Min mand holdt heller ingen tale for mig. Han er ikke så god til at formulere sig og til at tale foran mange mennesker. Jeg havde det egentlig helt fint med det, det var overhovedet ikke noget jeg tænkte over 'manglede' på dagen.

For mig var det vigtigste, at jeg ved at han elsker mig.

0

Hej

Jeg synes heller ikke, at du skal tvinge ham til det. Du ville vel heller ikke selv bryde dig om at blive tvunget til noget du ikke havde lyst til på jeres store dag. Jeg kan godt forstå, at du er lidt skuffet, men hvis taler bare ikke er ham, så er det jo sådan det er.

Det skal lige siges, at jeg bestemt ikke er sikker på, at min tilkommende holder tale, for han har det virkelig dårligt med at stå og tale foran større forsamlinger, men det er hans valg. Selvfølgelig håber jeg da, at han holder tale, men hvis han ikke gør, er det også helt i orden. Jeg synes ikke, at han skal gå og have det dårligt hele dagen over at SKULLE holde tale.

Mange hilsner fra Tanja

0

Annonce ♥

Uha den er lidt svær! Jeg synes faktist tit gommens tale til bryllupper kan blive lidt "for meget" for personlig/udleverende/intim, hvor man fornemmer at han siger ting han knap ville sige under 4 øjne - jeg synes ikke det er så rart, hvis gommen ikke har det godt med det :)

På den anden side, har jeg været til et enkelt bryllup, hvor gommen slet ikke sagde/gjorde noget, og det var lidt som om der manglede noget, måske mest fordi gæsterne sad og ventede på det(Bruden var helt inforstået)

Han kunne måske "bare" rejse sig, sige det som det er - at hvad han har at sige til sin brud, vil han helst sige under 4 øjne og så udbringe en skål?

Min mand er bestemt ikke vild med at holde tale - jeg foreslog ham det ovenstående, men det blev dog til lidt mere: Han var ok med at byde velkommen, tak fordi i kom, for gaverne osv og give praktisk info, (det er ikke så "farligt" som det der med følelser :balloons:) Han blev så enig med sig selv om, at når han nu var oppe at stå, kunne han også godt sige lidt til mig. Det var rigtig fint og jeg var MEGET glad for det :thumbsupsmileyanim: - Og han var også gevaldig god tilfreds med sig selv bagefter!

Vi talte om, aft det var godt for ham at gøre det som det første, straks vi gik til bords fordi 1): Så var det overstået, og han kunne nyde maden og selskabet uden svedige håndflader og 2): Folk har ikke siddet og sat sig op til det helt store, så forventningspresset er der ikke på samme måde...

Når det så er sagt, er jeg helt enig med mange af de andre i, at han ikke skal presses ud i noget han har det skidt med. - Vi piger har det nok med at skrue bryllupsforventningerne op i et leje, hvor mange mænd slet ikke kan følge med - men uh, hvor er det svært at lade være...

Håber i får afstemt jeres ønsker og forventninger til begges tilfredshed :badgirl:

0

min tilkommende har også meddelt, at han ikke ønsker at holde tale. Han bryder sig ikke om at skulle stå og snakke og være centrum i store forsamlinger. De snød ham engang til en fødselsdag, hvor han skulle udbringe en skål for sin mor, og man kunne bare se, hvor meget han hadet det. Derfor har jeg sagt til ham, at hvis det er med til at gøre dagen lettere for ham, at han ikke holder tale, jamen så skal han ikke tænke på det. For han skal også kunne nyde dagen. Så jeg forventer ingen tale, og vil blive meget overrasket, hvis der kommer en fra ham. Jeg holder heller ikke tale, men har fundet på noget andet i stedet for.

0

åh, jeg håber så sandelig at min tilkommende holder en tale for mig :balloons:

Men denne tråd har været lidt et wake-up-call for mig. For som flere siger, så er det ofte ting, der heller ikke, så tit siges, under fire øjne. Min tilkommende smider i hvert fald ikke om sig m konplimenter og fabalader. Så jeg må sige, at denne tråd har fået mig til at skrue forventningerne lidt ned.

Tak for det :thumbsupsmileyanim:

knus Sanne

0

Det er vidst sådan en situation, der kræver lidt fingerspidsfornemmelse.

Hvis nu du kan mærke på ham at det virkeligt er NO GO, at han slet ikke vil bryde sig om det og at det vil lægge en dæmper og måske et meget stort pres på ham på dagen, så synes jeg du skal respektere det, og i øvrigt være lykkelig for at du har en mand, der tør melde ud på de områder hvor noget virkeligt går ham imod. Det er en god kvalitet at have.

Hvis du kan mærke at han siger nej, fordi han ikke føler han kan gøre det godt nok, er bange for at skuffe dig eller måske bare gerne vil bekræftes i hvor vigtigt det er for dig, så synes jeg du skal sige til ham at du ikke forventer Kronprinsens tale til Mary, en kærlighed sonet eller noget der ligner, men bare det at han vil tale til dig, foran alle de mennesker, betyder mere end han nogensinde kommer at forstå.

Her hos os er krisen, at det som regel er mig, der skriver Wonderkærestes taler. Altså han kommer med ting han gerne vil have i talen, jeg sætter det sammen og forfatter det for ham - og det kan jeg ikke nu.

Og det der rør mig mere, end at han vil holde talen, er de tanker, bekymringer og udfordringer han ser i at skulle skrive den tale - det fortæller mig hvor meget han virkeligt gerne vil sige det rigtige og få mig forklaret hvor meget han elsker mig. (Oh damn, nu bliver jeg helt blød inden i af bare at skrive det...)

Så mit råd er: mærk efter på din mand - er det virkeligt et NO GO så respekter det, og nyd dagen i den viden at din mand også kan nyde den uden nerver!

0

Annonce ♥

Jeg har sagt til min kommende mand at han ikke behøver holde tale for mig.. jeg ved at han har det dårligt med sådan noget og at han vil være nervøs hele dagen.. Men tror nu han holder den alligevel..

Har så sagt til ham at han "bare" kan rejse sig og sige - jeg elsker dig, Hvis han gerne vil sige noget men ik for meget..

Men det er helt op til ham.. Jeg er bare lidt bange for at han gør de fordi man skal, og ikke fordi han har lyst, for jeg ønsker ikke at han skal være nervøs over det inden.. Dagen skal bare være perfekt for ham.. :thumbsupsmileyanim:

0

Jeg synes virkleig den er svær, for selvfølgelig skal han ikke holde en tale når han ikke har lyst, men jeg tor bare jeg ville blive slemt skuffet hvis min kæreste ikke sagde et ord. For min skyld behøver det jo ikke være en lang tale, han kan jo bare sige "Jeg elsker dig" og så er det det..

0

Min mand holdte ikke tale for mig, han havde ellers gået og tænkt over den op til brylluppet, men da han natten op til brylluppet havde sovet for uroligt, fordi han var nervøs for talen, så valgte vi i fællesskab at han ikke skulle holde tale.

Jeg er utrolig glad for den beslutning, jeg kunne også tydeligt mærke på ham i kirken at han var meget nervøs, fordi vi selv skulle sige løfterne til hinanden og ikke bare sige ja, men efter han havde sagt løftet faldt der en ro over ham og han derfra kunne nyde resten af dagen.

Jeg synes ikke manden skal tvinges til at holde tale, hvis han ikke har det godt med det.

0

Hej Piger

Tak for alle jeres svar, jeg må nok sige jeg stadig er lidt skuffet over hans udmelding, men jeg kan også godt se det som i siger. Min kommende mand er jo ikke er den der gerne vil tale i store forsamlinger og han ikke er den der slynger om sig med store kærlighedserklæringer og ord normalt.

På den anden side vil jeg jo heller ikke have at hans dag skal være ødelagt af at jeg gerne vil have en tale fra ham.

Han har hvis bestemt sig for at han vil byde velkommen, og så kan jeg jo håbe på et ord eller to fra ham.

Knus fra Heidi

0

Annonce ♥

Jeg ved, min mand havde svært ved at finde ud af, HVAD han ville sige, og søgte lidt inspiration på nettet...

Men han ville holde tale!

Og hans venner, som havde sprunget dét over til deres eget bryllup fik da også lige det onde "det kunne du da også have gjort for mig" blik af deres koner :cheerleader3:

Den ene kammerat sad endda og fortrød, da han så reaktionen fra mig og fra de andre gæster. Det er jo en fantastisk mulighed for at "give den gas" med de flotte ord.

0

Hvis gommen eller for den sags skyld forældrene beslutter at de ikke vil holde tale og I ikke vælger en toastmaster (må dog anbefales) er det en god ide at gøre gæsterne opmærksom på det. Jeg husker en bryllupsfest hvor det var tilfældet og alle gæster der ville holde taler mv. sad og ventede forgæves på at det blev deres tur. Jeg talte så med nogle af gæsterne og vi blev enige om at en af dem lige skulle forhøre sig. Det betød at samtlige taler m.v. blev afviklet under desserten der så trak ud.

0