Musen0

Vielsesring

22 posts in this topic

Hejsa alle i skønne Zillaer...

Er det ikke ligemeget om man bruger venstre eller højre hånd til vielsesringen? Hvor meget tradition er forbundet med Jeres valg?

Jeg har min forlovelsesring på højre hånd, da vi ønsker vielsesringen på venstre - altså tættest på hjertet... Denne tanker betyder noget for os.

Hvordan har I andre det med "hænderne"?

0

Annonce ♥

Jeg har hørt at vielsesringen skal være på højre hånd. Men er ikke helt klar over hvorfor.

Min forlovelses ring er på venstre (tættest på hjertet), og den dag jeg får en vielses ring kommer den på højre, da pølserne på højre er tykker end på venstre så min ring jeg har nu kan ikke komme derover.

Min moster bærer hendes vielses ring på venstre så hun har den tættere på hjertet, men jeg tror det er hvad man nu har lyst til. Folk følger jo ikke de forskellige traditioner så meget i dag.

0

Annonce ♥

Jeg fandt følgende forklaring:

At ringen skal sidde på ringfingeren er alle enige om, men på højre eller venstre hånd? I Danmark bærer de fleste deres vielsesring på højre hånd, men der er forklaringer der peger på begge hænder. En gammel opfattelse er at den placeres på venstre hånd fordi der går en blodåre direkte fra hjertet til venstre hånd. En tilsvarende tradition siger at man bærer ringen på højre hånd fordi det er den man giver troskabsed og håndslag med. Begge måder

at bære sin vielsesring på, er altså ”tilladt”.

Så jeg tror, det gælder om, at I vælger det, som I føler jer tilpasse med:)

0

jeg bærer min vielsesring på højre hånd. Det gør jeg, fordi jeg læste meget om vores konger og dronninger som yngre, og læste at Frederik d. 5 - tror jeg det var, var gift med dronning Louise og de bar ringene på højre hånd, og han forelskede sig i kontessen fra Clausholm Anne Sofie Reventlow og valgte at gifte sig med hende til venstre hånd. Altså blev hun kone nr.2 indtil Louise døde, hvor efter Anne Sofie blev forfremmet til højre hånd. Jeg vil ikke være kone nr. 2 eller anses som andenrangs, derfor bærer vi ringene på højre hånd

0

Jeg har forlovelses ring på venstre, tættest på hjertet da det "tilhører" ham... har hørt at den danske tradition siger vielsesring på højre, da man giver hånd på ægteskabet/altså laver en bindende aftale - og når man giver hånden er det højre. Tror også at det bliver sådan hos os hvis vi skal have ringe.

0

Annonce ♥

jeg bærer min vielsesring på højre hånd. Det gør jeg, fordi jeg læste meget om vores konger og dronninger som yngre, og læste at Frederik d. 5 - tror jeg det var, var gift med dronning Louise og de bar ringene på højre hånd, og han forelskede sig i kontessen fra Clausholm Anne Sofie Reventlow og valgte at gifte sig med hende til venstre hånd. Altså blev hun kone nr.2 indtil Louise døde, hvor efter Anne Sofie blev forfremmet til højre hånd. Jeg vil ikke være kone nr. 2 eller anses som andenrangs, derfor bærer vi ringene på højre hånd

Det har jeg også læst og derfor har vi forlovelsesringen på venstre og vielsesringen kommer på højre hånd.. Men meget spændende, er det omvendt i de fleste andre lande, pga. det med blodåren direkte fra hjertet :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Vi kommer til at bære vores vielsesringe på venstre hånd. Jeg kan godt li' tanken om, at den derved er tættere på hjertet. Jeg bærer min forlovelsesring på højre hånd, og den vil jeg ikke af med. Den passer ikke på min venstre hånd, så den kan ikke bare skifte hånd.

0

Jeg er kvart amerikaner, og jeg kan godt lide den amerikanske tradition med at ringen skal være på venstre, både vielses-og forlovelsesringen.

Jeg skal giftes med en halv amerikaner og må lige rette dig :) I Amerika bære man sin forlovelses ring på højre hånd og når man er gift bære man den på venstre hånd ;) Det ved jeg fordi vi blev forlovet i Amerika for 2 år siden og der undersøgte vi det med de Amerikanske traditioner og der sad ringen på højre hånd mens vi var i Amerika, da vi så sad i flyet på vej hjem kom den over på venstre hånd ;)

Men vores ringe skal helt klart sidde på højre hånd efter de Danske traditioner når vi bliver gift ;)

0

Vi har valgt at bære vores vielsesringe på venstre hånd. Vi kan nemlig rigtig godt lide tanken om åren tættest på hjertet :) Lidt romantiker er man vel :denmarkflag: Forlovelsesringen forbliver derfor på højre hånd, hvor den hører hjemme :)

0

Annonce ♥

Ja, vi har så valgt at gøre det ret utraditionelt. Vi havde vores forlovelsesringe på venstre, men jeg ville gerne have flyttet dem over på højre efter vielsen, da min ring er en smule for stor til venstre hånd og fingerne på min højre er en smule bredere. MEEEN min nu mand kan ikke passe sin på højre hånd - så jeg har nu min på højre og han sin på venstre... (vi valgte at genbruge vores forlovelsesringe) :denmarkflag:

Spurgte faktisk præsten om man kunne det og det mente han bestemt, at vi kunne - der er i følge ham ingen fast tradition om hvilken hånd ringen skal sidde på - det vælger man selv :)

0

Vi har dem på venstre fordi vi begge er 'håndværkere' og de fleste kolleger jeg har som overhovedet går med den har den på venstre.

Det er en rent praktisk foranstaltning som, i alt fald i teorien, skulle forhindre man rykker ringefingeren af ved at sidde fast i noget, da man som regel tager fra med højre.

Faktisk er der en del gamle vognmænd og tømmere der mangler højre ringfinger (fordi konen har været principfast??)

Så det har vi faktisk aldrig diskuteret, vi vidste hvor den skulle sidde....

0

Haha, genial begrundelse!!! :)

Vi har dem på venstre fordi vi begge er 'håndværkere' og de fleste kolleger jeg har som overhovedet går med den har den på venstre.

Det er en rent praktisk foranstaltning som, i alt fald i teorien, skulle forhindre man rykker ringefingeren af ved at sidde fast i noget, da man som regel tager fra med højre.

Faktisk er der en del gamle vognmænd og tømmere der mangler højre ringfinger (fordi konen har været principfast??)

Så det har vi faktisk aldrig diskuteret, vi vidste hvor den skulle sidde....

Yaiks!!! Måske skulle man foreslå manden sin, at han bare den på venstre så! :) Ej, jeg tror faktisk at min forlovede tager forlovelsesringen af når han er på arbejde, og at han også gør det med vielsesringen. Det er fint nok, foretrækker ham trods alt med fingre. ;)

For os har det været ret naturligt fra starten af at forlovelsesringen er på venstre hånd, og vielsesringen på højre hånd - simpelthen fordi det er den danske tradition. Og så passer det mig iøvrigt glimrende, at min vielsesring kommer til at sidde på den hånd, som jeg giver hånd med osv. for så kan jeg måske flashe den en lille bitte smule mere :)

Jeg kan dog også godt lide tanken om at ringen er på venstre, fordi så signalerer man "gift" når man bevæger sig på international grund også ;) - Så der bliver min forlovelsesring. Så kan jeg forhåbenlig se gift ud lige meget om det er en dansker eller en englænder der kigger. :denmarkflag:

0

Den ældste tradition helt tilbage fra vielses- og forlovelsesringenes oprindelse bar man den på venstre hånd, da den skulle være forbundet med hjertet. I Danmark har vi dog haft en tradition med at bære ringen på højre hånd, da denne side betegnes som mandens æreside. Det var her han bar sit sværd. Kongerne i Danmark havde tidligere ofte både en hustru til højre- og venstre hånd. Det var dog hende der var gift til højre hånd, der var den mest ægte og derfor skulle hendes børn også arve.

Personligt bærer vi ringene på venstre hånd....

0

Annonce ♥

Gammel tradition er at man bærer forlovelsesringen på højre hånd og vielsesringen på venstre. Men idag er det meget individuelt!

En af mine bekendte blev engang spurgt af en turist om hvorfor der var så mange danskere der havde deres vielsesring på højre hånd. Han forstod det ikke fordi i hans land betød det at man var homoseksuel. Så jeg ved ikke om det kun er her i norden at vi selv bestemmer hvilken hånd vi mener den skal sidde på ;)

0

Gammel tradition er at man bærer forlovelsesringen på højre hånd og vielsesringen på venstre. Men idag er det meget individuelt!

En af mine bekendte blev engang spurgt af en turist om hvorfor der var så mange danskere der havde deres vielsesring på højre hånd. Han forstod det ikke fordi i hans land betød det at man var homoseksuel. Så jeg ved ikke om det kun er her i norden at vi selv bestemmer hvilken hånd vi mener den skal sidde på ;)

Hvor sjovt! Ved du hvor denne tourist kom fra? :)

0