Sign in to follow this  
Followers 0
MunkVerner

Buffet VS. tallerkenanrettet

18 posts in this topic

Min kæreste og jeg leder stadig efter det perfekte sted at holde vores bryllup og har som i sikkert ved været på besøg på Sophiendal Gods 2 gange og er sådan i det store hele ret enige om at det godt kunne blive der, men der er dog nogle ting som gør at vi stadig leder lidt videre i håb om at finde det helt perfekte sted. I vores søgen efter steder fandt vi Varnapalæet i Århus og synes de ydre rammer er helt igennem fantastiske, men er noget i tvivl om det indeni...og også maden...

Med hensyn til de indre rammer...ja så har jeg nu skrevet til dem om vi må komme ud og se lokalerne og høre dem om hvilket lokale de vil synes passer til vores selskab. -Det er mere maden jeg søger jeres hjælp til. Jeg har hørt meget om Varna, både godt og skidt men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres meninger om den og gerne begrundelse for miningen :thumbsupsmileyanim:

Jeg kunne også godt tænke mig at høre hvad i synes om ideen om buffet til et bryllup frem for tallerkenanrettet? -vi er så meget i tvivl om det bliver for "alm. familiefest" agtigt med buffet... og om det overhovedet kan fungere med buffet til 39 personer (som skal komme i galla tøj)

DERFOR HVAD SYNES I ER BEDST TIL ET BRYLLUP BUFFET ELLER TALERKENANRETTET?

0

Annonce ♥

Min eks var kokkeelev på Varna mens vi var sammen, og oven i det boede han også der ude, så jeg har fået rigtig mange rester fra diverse selskaber. :thumbsupsmileyanim: Maden er ganske udemærket, men jeg synes måske det er en smule kedeligt, og så har de en fetish for pommes anna på Varna, hvilket jeg slet ikke kan fordrage. Hehe.

Jeg kunne godt selv finde på at vælge Varna hvis det var aktuelt, men stil nogle krav til dem! Omgivelserne er fantastiske, og lokalerne er også skønne.

Jeg er klart til tallerken anrettet frem for buffet. Jeg tror nemt det kan være forstyrrende for selskabet at folk render frem og tilbage for at hente mad, og det vil helt klart gøre det utrolig besværligt i forhold til taler og andre indslag.

0

Buffet vs. tallerkenserveret !!!

Jeg har faktisk hørt mange steder fra, at man vælger tallerkenserveret forret, hovedretsbuffet og så eventuelt igen en tallerkenserveret dessert.

Der hvor vi skal holde vores bryllup siger de at det stort set er den løsning de fleste vælger for tiden.

Personligt har jeg absolut intet imod en buffet - på den måde kan alle få lige nøjagtig det de kan lide, og den mænde de måtte ønske sig det. Buffetten giver også gæsterne en mulighed for at komme lidt op af stolene, og smalltalke lidt med dem fra de andre borde. Påklædningen "galla" synes jeg ikke umiddelbart heller forhindre gæsterne i at tage maden fra en buffet.

Men for så igen at vende det hele på hovedet - jeg vil ikke selv have buffet til mit bryllup.

For mig, på denne store dag, betyder det noget, at mine gæster bliver serviceret på god gammeldags maner. Det vil sige alting skal tallerken og fadserveres, vinen bliver skænket i glassene af tjenere og ingen skal hente noget som helst selv. Men det er min holdning til hvordan netop mit bryllup skal være - og det skal være sådan, fordi det egentlig er så sjældent man oplever den slags fester længere.

M.h.t. maden på Varna-palæet i Århus kan jeg desværre ikke hjælpe dig med anbefalinger el. andet. Kender kun stedet udefra - og det er jo et utrolig smukt sted, hvor man sagtens kunne forestille sig at holde en bryllupsfest.

Anne

0

Det er vel helt individuelt hvad man er mest til. Jeg kender en del, der har valgt buffet og det har været rigtig fint. En af fordelene ved buffet er at folk kan tage det de kan lide. Når man vælger tallerkenanretning risikerer man at vælge noget som flere af gæsterne ikke kan lide. Buffet er som regel også lidt billigere fordi der ikke skal bruges så meget personale :thumbsupsmileyanim:

Helt personligt synes jeg, at tallerkenanretning er mere lukseriøst og eksklusivt. Vi kan godt lide tanken om at give vores gæster en mad-oplevelse og gæsterne skal også forkæles lidt, så derfor vil vi helst have tallerkenanretning :)

0

Annonce ♥

For mig er der ingen tvivl. Jeg er helt klart til tallerkenanrettet mad til bryllup. Synes buffet er rodet når gæsterne skal op og tage. Og selvom det er buffet, kan man som kræsen stadig være uheldig, og finde ud af at der ikke er noget man kan lide.

Nej, så hellere lækker mad serveret til hver enkelt, og jeg er helt tryg ved og sikker på, at alle gæster får nok at spise(ellers er det lidt et dårligt sted man har valgt..). Vi går også meget op i maden og den skal helst være lidt af en oplevelse når man skal sidde ned i mange timer.

0

vi har valgt buffet, men det er lige så meget fordi vi har et meget lille budget og ved at lave buffet så spare man penge ved folk til at servere

plus jeg er selv ret kræsen og ved at lave buffet så er der som regel os lidt forskelligt og vælge i mellem :thumbsupsmileyanim:

0

Gallatøj og buffet syntes jeg ikke passer særlig godt sammen, det tager bare længere tid at komme op af stolen med sådan en stor kjole på :thumbsupsmileyanim:

Buffet kan være rigtig fint, men til de bryllupper jeg har været til hvor der har været buffet, der har det taget alt for meget af tiden på sådan en aften hvor der er mange indslag mv.

Helt klart tallernkenservering til vores brullyp!

0

Jeg er også mest til tallerkenanretning. Jeg syntes det er mest selskabsagtigt... Men som mange andre også skriver er der fordele ved begge løsninger. Jeg ved at vores kok helst vil have tallerkenanretning, da det på den måde er nemmere at holde manden varm ved taler osv. Og da der jo til bryllupper meget ofte er mange indslag under middagen syntes jeg det er smartest... Men som nogle skriver, så er der mange fordele ved buffe, feks. hvis man har nogle i selskabet som er kræsne...

0

Annonce ♥

Jeg går 100% ind for buffet, da jeg altid selv er en af dem som sidder og hader at få min mad serveret på et tallerken. For det kan da godt være, at jeg kunne spise 5 kartofler mere, men ikke kan li det der sovs, .?

Så buffet til mig, . Men kommer også meget an på hvor fint det skal være syntes jeg:) Når det er buffet virker det mere afslappet, og det syntes jeg personligt er rart. Gider ikke sidde på min numse i flere timer, ;)

0

jeg kan rigtig godt li buffet og det vil vi også bruge til vores bryllup, orret og dessert bliver dog tallerken servering. Grunden til vi valgte buffet er for ikke at sidde ned i så mange timer og så får folk også snakket med de andre borde. På vores buffet vil der være mange små forskellige lækkerer retter og da jeg elsker "lidt af det og lidt af det". Buffet er også (i mine øjne) mere afslappende hvilket vi gerne vil have. Jeg synes dog til galla skal det være lidt mere formelt og derfor ville jeg vælge tallerken anretning

0

Vi har valgt tallerkenanretning. Jeg er enig i de foregående svar om at det er mere formelt og efterhånden specielt. Det giver kokkene mulighed for at skabe en anden oplevelse og giver en anden effekt. Og så behøver det ikke at være forfærdelig meget dyrere end buffet!

Jeg synes når det er galla at tallerkenanretning hører sig til.

0

Vi har valgt tallerkenanretning og det er vi MEGET tilfredse med. :) Men jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele.

Tallerkenanrettet er måske lidt mere formelt/fint (så kan du selv bedømme om du synes det er en fordel eller en ulempe), det ser flottere ud på tallerknen, der er lidt ekstra "service" omkring gæsterne, og der bruges mindre tid til at "rende rundt" og dermed mere tid til at sidde og snakke og mere tid til sange og taler. Mit umiddelbare indtryk (som jeg dog er åben overfor kan være helt forkert) er også at maden tit er lidt mere speciel, når den er tallerkenanrettet, mens buffet måske har tendens til gode gamle kendinge som "broccolisalat", "kalkunbryst", "kalvesteg", "flødekartofler" osv.

Buffet er jo så nok mindre formelt (i hvert fald i min verden), men det kan også være superhyggeligt at "mødes omkring buffetten" og så har man mulighed for at snakke med andre end lige sin sidemand. Hvis der er børn med, så vil de nok også bedre kunne klare en buffet, for så får de lov at komme op og gå og skal ikke sidde så meget stille. Det er også smart, hvis I har mange kræsenpinde på gæstelisten, og det har som nævnt også den fordel at folk kan tage så meget de vil. Omvendt igen, så har jeg oplevet buffeter, hvor man ikke var hurtig nok, og så gik man pludselig glip af noget lækkert. :thumbsupsmileyanim: Og jeg har også oplevet - og det kan jeg SLET ikke have selv, men ok, hvis I kender gæsterne, så ved I måske også hvordan de er med sådan noget - at folk synes, at når det nu var buffet, så er det også ok liiiiiiiige at tage noget med hænderne. - Og der er jeg sippet: ADR!

Så det er nok bare at vælge, hvad der passer bedst til jer :) Der er jo også mellemvejen med servering, men uden at det er som buffet. Så kan folk stadig spise i de mængder de vel, de kan stadig sige fra overfor det de ikke kan lide, og de får den ekstra service - men tilgengæld er det ikke så pænt anrettet, der er ikke den variation som der er i buffet, og det er vist tit nogle ret "kendte" retter. :)

0

Annonce ♥

Vi får også tallerkenanrettet alle retter og ville personligt aldrig vælge buffet, da jeg nok ikke mener, at det passer til et bryllup. Eller dog, hvis man holder en havefest, så kan en buffet godt passe ind :-). For os er maden det vigtigste ved brylluppet, og håber på at give vores gæster en oplevelse ud over det sædvanlige med retter de ikke har smagt før. Vores gæster skal forkæles, og det bliver de bedst (synes jeg), hvis de ikke skal stå i kø til en buffet. :thumbsupsmileyanim:

0

Vi har endnu ikke besluttet os for ret meget omkring vores bryllup, men vi har snakket meget om hvad vi gerne vil have.

Maden er for os ikke det vigtigste til vores bryllup, det vigtigste for os er at min kommende mand og jeg får en dejlig dag sammen med venner og familie, som vi aldrig glemmer. Vi hælder lige nu til anrettet forret, buffet til hovedret og anrettet dessert. Vores buffet skal ikke indeholde de "typiske" ting, vi vil gerne have noget nyt og anderledes og retter, som vi holder af. Og så må de kræsende "nøjes" eller lade være med at være kræsende til vores bryllup ;) :) Økonomien spiller selvfølgelig også ind, og jo færre personer man skal betale jo billigere bliver det :) Under alle omstændigheder er det i sidste ende os der bestemmer, og vi vil helt klart vælge det vi vil have og ikke hvad vores gæster evt vil have eller ikke kan lide eller lign.

I sidste ende, som andre også har skrevet, så er det meget smag og behag hvad man er til. Og hvis man bare vælger det man har det bedst med, så bliver det jo også det bedste til ens bryllup :thumbsupsmileyanim:

0

Jeg har faktisk hørt mange steder fra, at man vælger tallerkenserveret forret, hovedretsbuffet og så eventuelt igen en tallerkenserveret dessert.

Der hvor vi skal holde vores bryllup siger de at det stort set er den løsning de fleste vælger for tiden.Anne

Det er også hvad jeg oplever. Ihvertfald når vi taler forret. Desserten kan nogle gange også være anrettet som buffet og nogle gange er det bryllupskagen. Personligt er jeg klart mest til buffet men det handler også om at man en overgang næsten altid fik det traditionelle røde kød, sovs m.v. og ikke selv kunne vælge. Dvs. det er som jeg siger rent personligt.

Hvorvidt buffet er praktisk afhænger helt af forholdene og bordopstillingen. Laver man en "traditionel" bordopstilling (hestesko) hvor der måske ikke er langt fra siddepladserne til væggen kan det være smartest med tallerkenanrettet fordi det at nogle rejser sig involverer andre men vælger man - hvad de fleste faktisk gør i dag - runde borde eller flere firkantede borde kan folk ugeneret gå op til buffet'en.

Det er meget sjældent at man oplever egentlig "kø-dannelser" ved buffet. Jo i starten men der vil toastmasteren som regel dirigere troppen fra start så alle ikke går op på en gang. Jeg har oplevet buffet-anretning ved et selskab for 800 personer uden at det gav problemer men der havde de også 4 buffeter. Samtidig giver buffet-løsningen også luft. Dvs. folk kommer nemmere til at tale sammen med andre end dem de lige sidder.

Jeg er ikke enig i at buffet tager længere tid. Det er klart at det stiller større krav til toastmasteren i form af at kunne pejle hvornår der er stilstand med hensyn til spisning men toastmasteren harmere frie tøjler til at afvikle taler og indslag, end når vi taler om 3 retters menuer hvor det ligesom er henvist til pauserne mellem retterne. Mange steder vil slet ikke have taler/sange under selve hovedretten, herunder i den pause der uvilkårligt er mellem 1. og 2. servering.

Jeg mener man skal vælge ud fra hvad man selv er til og ud fra hvad man ønsker af menu men ønsker man at holde festen som galla-fest, eller ihvertfald at folk kommer i galla-tøj så vil man nok hælde til tallerkenanrettet serveret mad.

0

Hejsa

Uhhh det er sørme 2 lækre steder I har kig på, havde vi et større budget havde vi nok også valgt et af de steder. Mht. til Varna har de tidligere haft et rigtigt dårligt ry, min søster og svoger havde først booket det for år tilbage til deres bryllup, men afbestilte pga. dårlig betjening/behandling af personalet. Men der er vist kommet ejerskifte, og nu har jeg kun hørt godt om det.

Jeg vil uden tvivl sige tallerkenanretning. Jeg synes slet ikke at en buffet og Sophiendal eller Varna harmonerer sammen. Jeg synes der er for meget renderi og kø og spildtid ved en buffet.

Vi skal også have tallerkenanretning til vores bryllup.

:thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Jeg havde selv stor kjole på til vores slotsbryllup med gæster i gallatøj, men vi valgte altså buffet til hovedret og dessert. Forretten blev serveret på tallerken.

Det fungerede perfekt og vi har fået meget ros for buffeten siden. Vi var 50 personer ved runde borde og der var ingen pladsproblemer ved buffeten. Kokken skar kød ud efter ønske til hver gæst, så buffeten virkede absolut ikke som en 'spare-løsning' :thumbsupsmileyanim:

Skulle jeg holde en stor fest igen, ville jeg bestemt vælge buffet igen.

0