Lotusblomst

Brudens tale... Ja, nej og hvordan?!

25 posts in this topic

Ja selvom der er lang tid til tænker jeg over den tale som jeg egentlig burde holde, men som jeg ikke har nosser til.

Tænker om der ikke er en lidt anderledes og alternativ metode?! Har lidt tænkt på at lave en video om spilles eller at få eb sanger til at skrive en sang og synge den for min h2b.

Holder i en tale og bliver det på den gode gammeldags metode?

Kom meget gerne med forslag til hvordan jeg kan holde den tale jeg gerne vil, men ikke skal stå og tale til selve festen:)

0

Annonce ♥

Jeg holder en god gammeldags tale. Jeg får en fantastisk mulighed for at erklære min kærlighed og min følelser overfor både Anders og alle de vigtigste personer i vores liv, og den vil jeg simpelthen ikke gå glip af. Men nu er jeg ikke sen til at tage bladet fra munden, så derfor passer det mig godt med en alm. tale.

Jeg ved at f.eks. Miss-Lena indspillede en sang/video som en del af hendes tale, det var måske en idé?

1

Uanset hvad skal du vælge en form som passer dig, der er ikke noget forkert i at få en til at synge en sang/indspille en video fremfor en tale - fx ved jeg at min kæreste kan blive noget utilpas ved at "stå i spotlight" og være i fokus, så jeg tror godt han kunne finde på at gøre noget hvor han ikke skal stå på selve dagen og holde tale mens alle gæsterne kigger - og jeg elsker ham ikke mindre af den grund :heart: dette har du sikker allerede tænkt, ville blot lige forsikre dig om at du sagtens kan gøre det på anderledes vis...

Du kan måske starte med at finde ud af, hvad det overordnede tema er (bortset fra at du elsker ham selvf) - skal det være romantisk? humoristisk? alvorligt? skal det få folk til at fælde en tåre eller falde ned af stolen af grin? Vil du klare det hele selv, eller vil du involvere flere gæster evt? en rigtig god start kan være at lave en fem minutters brainstorm, bare skriv ned uden at tænke for meget, om det du gerne vil fortælle ham på dagen...når du ved lidt mere præcist hvad du gerne vil fortælle ham, så kan det være det er nemmere at finde den form du kan bruge til at fortælle det?

Min kusine valgte til sit bryllup, at vise en video hvor forskellige venner/familiemedlemmer var blevet interviewet omkring hendes kæreste...hans kvaliteter og gode sider, inklusiv et indslag hvor hun havde fået en tv2 lorry vært til at speake noget om ham, og så til slut hendes egen kærlighedserklæring. Det fungerede rigtig godt, men måske en smule svært at få fat på en kendt vært/tv studie :wink:

Jeg har en far som både spiller og skriver musik, så jeg har lidt overvejet at skrive en sang til min kæreste som jeg synger der om aftenen (med hjælp fra min far så jeg ikke får hulket mig igennem teksten :biggrin: ), og det selvom jeg er en rimelig habil taler. Jeg har også overvejet at sammenfatte nogle af "vores sange" til et medley, for så bliver det meget personligt for os, uden at han måske vil føle sig en smule udleveret - igen, han er ikke så god til at være i centrum for opmærksomhed på den måde... :wink:

Go fornøjelse, skal nok blive godt :loveshower:

0

Jeg regner med at holde en kort tale efterfulgt af en kollega der synger en-to sange som betyder meget for os og virkelig beskriver mine følelser for min mand. Jeg ved at jeg ikke kan holde en længere tale uden at tudbrøle og så kan jeg godt lide at der sker lidt andet. Jeg satser på at gøre det allerede til receptionen for at dele underholdningen lidt ud og samtidig give receptionsgæsterne lidt ekstra :-)

Men det vigtigste er helt klart at det gøres på en måde der er naturlig for dig og noget du har det godt med. Er sikker på at din kommende mand sætter pris på din indsats lige gyldig hvad!

0

Annonce ♥

Jeg holder lige en kort tale for jeg ved også at jeg kommer til at tudbrøle.... Så jeg får en bekendt til at synge en sang, ligesom du gør =)

0

Jeg holder tale for min kommende mand. Prøver at få den til at være sjov, for netop ikke at komme til at tude også er jeg heller ikke typen der er over romantisk, kan gangske enkel ikke finde ud af det :wink:

Det bliver ikke nogen lang tale, men små korte afsnit hvor der er en gave med i for at afslutte afsnittet. Og det skulle så forstille at blive sjovt :biggrin:

Mern der er så mange måder at holde tale på, men man skal ikke holde tale hvis ikke man bryder sig om det. Og får du skrevet en tale men ikke kan holde den kan du endten få en anden til at holde den for dig eller bare gve din kommende mand den. Alt i alt når man holder tale handler det vel bare om at være godt forberedt?!

0

En alternativ tale kunne være at du optog den på en video som så blev vist ved selve festen. Man kan også lave noget mere diasshow over det.

0

Jeg stor-tuder, hvis jeg holder tale og så vil jeg hellere lade vær :) Er alt for perfektionistisk til at gøre noget halvt.

Min plan er - indtil videre - at sige et par ord til H2B efterfuglt af en sanger. Jeg har mange ting jeg gerne vil sige til vores forældre, men det har jeg valgt at skrive i et brev og ligge på deres hotelværelse.

0

Annonce ♥

Jeg er ved at lave en tale på vers som beskriver vores tid sammen. det er min plan at den bliver sjov, men man ved jo aldrig hvad andre griner af, så jeg forsøger at finde en ballance imellem noget der udtrykker min kærlighed og samtidig ik får mig til at græde for meget, altså den bliver ikke mega intim men et sted i midten håber jeg.

Mvh. Bruden

0

Jeg har planer om at synge en sang i stedet for at holde en tale :) Det bliver en sang der betyder noget for os, og gennem den beskriver mine følelser for ham, da jeg synger bedre end jeg holder taler, men jeg kan desværre ikke skrive sange ;)

0

Jeg har heller ikke besluttet hvad jeg gør endnu. Havde overvejet at synge en sang, men jeg er sikker på jeg kommer til at stor-tude imens. Desuden synes jeg det er svært at finde den helt rigtige sang. Der er så mange jeg synes ville passe fint, men ikke en der er hel perfekt. Så da jeg ikke bare vil synge en sang for at synge - og man nok ikke ville kunne høre hvad jeg sang pga hulken og snøften, tror jeg at jeg holder en tale.

Men vil gerne bygge den op over et tema. Havde tænkt at bygge det lidt op som et eventyr, hvor han er prinsen :-) Men da jeg også gerne vil takke familie og venner i talen, synes jeg måske alligevel ikke det passer ind.

Så alt i alt tror jeg det ender med en helt alm traditionel tale.

0

Jeg holder en tale til min mand. Det bliver kun en tale til ham.

Først havde jeg tænkt den skulle være sjov. Men det bliver den ikke - den bliver rigtig gammeldags med eksempler på situationer hvor jeg elsker ham, har brug for ham osv. jeg har til gengæld gjort alt hvad jeg kan for at undlade klichér såsom "du er min bedste ven" osv. Det kan sagtens være jeg kommer til at tude - men det synes jeg slet ikke er noget problem. Sker det så sker det... (make-upen må jo bare rettes til ;) )

Det er meget forskelligt hvad man er til - jeg synes umiddelbart det med video lyder lidt besværligt og lidt søgt - men kan også være det fungerer meget bedre i virkeligheden. De gange hvor jeg har set det prøvet (det har været til konfirmationer) har det ikke fungeret super godt - men det kunne det jo komme til. Det kunne også være en mulighed at læse et digt højt? Endelig kunne du måske "sammensætte" en tale hvor du får venner og familie til at fortæller små historier om dig og din mand som du så spinder sammen. Så er det ikke kun dig, som er på?

Rigtig meget held og lykke med det

0

Annonce ♥

jeg vælger at være ganske gammeldags og for en gangs skyld holde min mund. Det synes jeg faktisk er ganske befriende, også fordi der ikke er en forventning om at jeg taler. Så hvis du ikke har lyst, så lad være, der er jo ingen der vil se skævt til dig

0

Jeg har skrevet en sjovt eventyr som jeg læser op, efterfulgt af nogle ''dybe'' ord.... Du kan se det under ''taler'' :)

0

Her vil jeg starte med at give min kæreste en kærlighedssang i kirken, dog er det ikke mig der synger, men en overraskelse til ham fra mig.

Til selve festen, har jeg "lejet" to sjover damer, så vil give min mand og hele selskabet et godt grin, og nok lidt søde ord med på vejen (til min mand), men fortalt på den sjove måde.

Jeg kan slet ikke det med at holde taler, så holder mig til noget sikkert, men ikke så meget brugt, så det bliver anderledes, men godt :toot:

0

Jeg holdt mig også til den gamle tradition med ikke at holde tale. Jeg er slet slet ikke til at skulle tale for en forsamling, heller ikke selv om jeg kender gæsterne. Det ville for det første have været virkelig ubehageligt for mig, og jeg ville ikke kunne have nydt dagen på samme måde, og for det andet ville det have været så lidt mig at stille mig op og holde tale, at det ville have virket forkert på en måde at gøre det.

Men hvorfor føler du at du burde holde en tale. Det er jo ikke traditionen at bruden holder tale (selvom der idag er mange brude der gør det), så jeg tænker ikke som gæst at man forventer at bruden holder en tale. Jeg tænker lidt: måske gør hun, måske ikke. Men det er måske bare mig...

Hvis du gerne vi holde talen for at fortælle din mand hvad du føler for ham, kunne du måske istedet skrive et brev til ham og give ham det om morgenen eller til festen eller hvornår du synes det er passende. Du kunne også vælge at læse brevet højt, istedet for at holde en egentlig tale, det ville måske gøre det lidt nemmere for dig?

Jeg synes personligt kun man skal stille sig op og synge selv, hvis man er virkelig trænet i det. Det er de færreste der synger rent når de er emotinelle, og for mig ville det nok ødelægge det budskab der var meningen med sangen. For mig ville det være lidt ligesom hvis man synger en hjemmelavet fest sang der ikke passer med melodien, det finder jeg utrolig pinligt. Så hellere hyre en sanger til at synge sangen. Men det er bare min mening, andre kan mene noget andet om at synge selv. Vi har heldivis allesammen ikke samme smag. :)

I sidste ende synes jeg at det vigtigste er at du gør det du er mest tryg ved, om det så er at holde en tale live, eller via et brev, en indspillet tale, en sang eller slet ikke at gøre noget er lidt lige meget, så længe det er dig 100%.

0

Annonce ♥

Har været omkring dét hele ... fra ingenting at gøre, til det store "tilløbsstykke" med dias, musik, og hele gøjemøjet :wink:

Er endt ud med, at jeg har hyret et par morsomme damer, der kommer som "os to" i sølvbryllupsalderen og de er forhåbentlig et godt grin værd i en 10 minutters tid :biggrin: Min kommende mand er ret "gakket" og vil sætte STOR pris på latter og de får faktisk også flettet rigtig mange "søde" ord med ind over ....

Men alt efter min egen "sindstilstand" på dagén, er min plan dog også at sige ham et par ord mere efterfølgende .... Er håbløs Kleenex-pige og lidt tuderi er acceptabelt, ved alle i selskabet dér også uden tvivl kommer .... Men mærker jeg dét vil ta´overhånd for mig holder jeg mig fra det :)

Syntes du skal gøre præcis dét, du har det bedst med ..... Rigtig god fornøjelse med det :)

0

Hej.

Jeg har en idé, som jeg så småt er gået i gang med. Til min venindes bryllup sidste år holdte hun en anderledes tale. Den var sammensat af en masse sætninger fra hendes mands yndlings band TV2. Sætninger og ord der passede netop til dem, oplæst som et digt. Det var sådan en fin idé, at jeg har taget det til mig, og jeg bruger det nok også i min tale til min kæreste. Det bliver bare med et andet band :wink:

Jeg tror det vil fungere godt for mig, fordi man sagtens kan "læse" et digt op. Så skal man ikke tale nær så flydende, som en rigtig tale og det er okay at holde papiret i hånden samtidig :biggrin:

Held og lykke.

BP

0

Fed ide. Der er så det specielle med TV2 at der er rigtig mange budskaber og holdninger i deres tekster som handler om andet end bare kærlighed. Det samme kan man sige om ja Nik & Jay. Nu ved jeg ikke om dine overvejelser går i den retning men det er faktisk rigtig meget at deres tekster citeres til festlige lejligheder og har også hørt det i forbindelse med præstens prædiken i forbindelse med konfirmation.

0

Annonce ♥

Jeg tror jeg holder en gammeldags tale ... Og tude - ja det kommer jeg nok til - det tager jeg gerne med

0

Jeg kommer ikke til at bruge denne ide´,

men det kan være at i andre kan bruge den.

Den er fra min kommende svigermor, hun brugte den til svigerfar´s 50 års fødselsdag.

Hendes søster fik et "opkald" som var til hende midt i festen, som hun jo selvfølgelig måtte tage....Nej nej du forstyrrer ikke, vi er bare lige midt i henning´s 50 års fødselsdag...."Og så spørger ringeren" indtil svigerfar.. Og så begynder hun ellers at fortælle...

Hun sagde til mig, da hun fortalte om det, at det var en måde hvis man ikke er så god til det med traditionelle taler....

håber det kan sætte nogle tanker igang!

Bye the bye : Folk lå flade af grin da hun var færdig ;o)

Kram

0

God ide med citater fra sange. Jeg har også overvejet lidt om citater kan gør det lettere at få sagt mere alvorlige ting uden at det virker som for meget.

Jeg planlægger at holde en tale, men er stadig lidt i tvivl. Jeg kan godt lide ideen, om at lave en videooptagelse til Anders med kommentarer fra venner og familie

0

Fed ide. Der er så det specielle med TV2 at der er rigtig mange budskaber og holdninger i deres tekster som handler om andet end bare kærlighed. Det samme kan man sige om ja Nik & Jay. Nu ved jeg ikke om dine overvejelser går i den retning men det er faktisk rigtig meget at deres tekster citeres til festlige lejligheder og har også hørt det i forbindelse med præstens prædiken i forbindelse med konfirmation.

Og det er så netop dem jeg skal bruge :) sjovt du lige nævner dem!

0

Sjovt ja, men nok ikke helt tilfældigt for de bruges rigtig meget i den sammenhæng. :) Jeg var ude til et bryllup sidste år hvor brudens moder kom og skulle bruge en speciel sang der skulle afspilles i forbindelse med hendes tale. Den hed noget med En dag tilbage og hun mente det var TV2. Da jeg så sagde at det var Nik & Jay, nej det var det bestemt ikke. Det var det jo så og det grinte vi lidt af bagefter. Til min nieces konfirmation spillede præsten "Under solnedgangen" i kirken uden at konfirmanderne vidste noget om det :) Du behøver så ikke at sige nexus efter hver sætning i talen. :)

0