Nessie

Nessie & Gubbens bryllup

1,851 indlæg i dette emne

Sjovt hvordan de der udgifter stiger lige pludselig :p Vi har egentlig været ret gode med småtingene, men vi gik fra gør-det-selv til helaftensarrangement, og fik 18 ekstra pligt-gæster, og det har helt klart gjort en stor forskel. Derudover har manden købt dyrt jakkesæt i stedet for at leje, så det er også noget. Og i og med jeg nu skal ud og købe mig til tilretning af kjolen, bliver den også en del dyrere end planlagt. Så det er jo nok... 30000kr tilsamme i de ting.

Men når nu jeg regner på det... i vores budget regner vi med at lægge 15000kr hver, har sparet 10000 op i bedstemorfonden (seks år med fødselsdagspenge og "her er lige 300kr til et påskeæg"...) og får resten af forældre (nej vi har ikke bedt om det - det kom som en stor overraskelse at de ville!). Og vi ønsker os penge til bryllupsrejse, hvilket de fleste er med på, så mon ikke vi kommer pænt ud af det alligevel. Ikke fordi jeg skal regne med eller forvente gaver, men man kan jo tænke over det... Med 80 gæster, hvis vi forestiller os at fx få 500kr fra hvert par, så er det jo faktisk 20 000kr vi kan komme afsted for - og til sammen, i vores lille økonomi, kommer det jo til at lyde som et budgetbryllup lige pludselig.

Mamasan - tak for tilbud! Jeg skriver til dig hvis jeg ikke kan få nogen af kirkepigerne til det :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Jøsses, man er væk fra BK en weekend og så tager det pludselig tid at følge med i din tråd igen.... :lol:

Hvor mærkeligt med hende der stadig forventede at være inviteret til bryllup selv efter at have brudt med kæresten... Svarede hun egentlig på din mail? Det forstod jeg nemlig ikke helt....

Lækkert at vide at der er taget hånd om planlægningen af din PA.. Bliver spændende at se hvad du skal og hvornår.... Jeg går stadig og er nervøs for ikke at få nogen PA. Jeg har efterhånden stukket en del gange til h2b om at han skal stikke til min veninde som er min brudepige.. Men jeg ved jo ikke om han har gjort det.. og den mand altså... Det tog ham jo i hvert fald 3 måneder at kontakte vores fotograf og receptionssted og jeg måtte jo blive ved med at prikke til ham der også.. og til sidst gjorde han det bare af trods! Så kan han jo lade være med at vente til flere måneder efter jeg spurgte ham første gang... :tunge: Mænd!

0

Del dette indlæg

Malene, jeg prikkede selv ;) Dvs. jeg luftede tanken om, at min forlover jo bor i Norge og nok ikke kom til at arrangere noget, også fik jeg besked på at aflevere liste. Hvis du ikke tror at din brudepige selv kan finde ud af det, skulle du måske prøve sådan noget? Mænd er altså for langsomme nogen gange... Man må næsten udtrykke sig i klartekst eller også bare gøre det selv.

Den af-inviterede skrev tilbage. At hun forstod, og at vi selvfølgelig kun skulle have folk tilstede som vi havde det godt med. Det synes jeg jo var en spøjs formulering, men hun har jo ret til at være lidt indebrændt og sur hvis hun vil. Hun kommer i hvertfald ikke.

0

Del dette indlæg

Malene, jeg prikkede selv ;) Dvs. jeg luftede tanken om, at min forlover jo bor i Norge og nok ikke kom til at arrangere noget, også fik jeg besked på at aflevere liste. Hvis du ikke tror at din brudepige selv kan finde ud af det, skulle du måske prøve sådan noget? Mænd er altså for langsomme nogen gange... Man må næsten udtrykke sig i klartekst eller også bare gøre det selv.

Den af-inviterede skrev tilbage. At hun forstod, og at vi selvfølgelig kun skulle have folk tilstede som vi havde det godt med. Det synes jeg jo var en spøjs formulering, men hun har jo ret til at være lidt indebrændt og sur hvis hun vil. Hun kommer i hvertfald ikke.

Jamen, godt der kom styr på det. Og ja, lidt mærkeligt formuleret..

Jeg tror skam godt hun kan finde ud af at planlægge det. Jeg er bare ikke sikker på hun har tænkt over at der for det meste hører en PA til og det nok er hende der skal stå for det. Jeg vil jo heller ikke direkte spørge hende.. Måske jeg skal prøve at lægge små hints ind i vores samtaler. Og blive ved med at prikke til h2b..;-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Tak :) Det giver bare pres...

Nåhh. Der står man skal udfylde fødesogn. Det aner jeg intet om, og et er ikke helt nemt at finde ud af. Jeg er døbt som niårig, et helt andet sted, og manden er ikke døbt overhovedet - og sogn er ikke rigtig noget de opererer med i Belgien. Navneattest er heller ikke noget hverken Norge eller Belgien laver - man har kun sin fødselsattest. Vielseskontoret holder lukket for ombygning, og kan ikke besvare spørgsmål, men på borgerservice siger de, at vi skal bruge en civiltilstandsattest, hvilket ikke er oplyst nogen steder.

Jeg bliver helt stresset over det.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

En dame på borgerservice siger vi ikke skal bruge civiltilstandsattest. Den anden siger vi skal. Telefoncentralen siger bryllupskontoret er lukket for tiden, en anden siger det er åbent og jeg bare skal insistere på at blive sat igennem. Nogen siger, at vi skal bruge navneattest (som vi ikke har), andre siger vi kan bruge fødselsattest. Nogen siger, at det er kirkekontoret der har styr på navneændring, men kirkekontoret siger at vi jo ikke er medlem af folkekirken og dermed ikke registreret i kirken.

Jeg er helt tudeklar. Jeg kan slet ikke forestille mig at vi kan nå det.

0

Del dette indlæg

Han prøver at finde ud af sin egen side af det - Belgien er også besværlig. Men måske ja... jeg har lige nogen eksaminer som burde prioriteres. Jeg får bare så meget stress over det her, især fordi det viser sig at blive umuligt at lave en kirkelig velsignelse - det laver de kun hvis man er gift i forvejen, og vil velsignes igen. I hvert fald i følge deres hjemmeside... og der står det også at de ikke vier folk, der er folkeregistreret eller statsborger i Danmark. Og det har de jo sagt at de gør alligevel.

Jeg prøver at tænke at det nok skal gå, men oveni at studiet er et helvedes ræs lige pt., var det bare ikke lige det her jeg havde brug for. Især efter at damen på borgerservice gennemgik det hele med os for halvanden måned siden, og mente at der ingen problemer var i noget af det... Fatter ikke hvorfor de ikke i det mindste kan blive enige om, hvilken måde de skal være besværlige på?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er desværre besværligt, mærkeligt og alligevel fuldstændigt normalt at kommunikation og ensretning mangler i den offentlige sektor. (heldigvis ind i mellem, men det hjælper jo ikke dig).

Har du skrevet de enkelte trin ned på et stykke papir? Med trin mener jeg de ting i skal have fat i? Og kun en ting på hver linje. Så kan du sige, at du kun har tid og energi til at koncentrere dig om en ting om ugen.

0

Del dette indlæg

Nåhh. Der står man skal udfylde fødesogn. Det aner jeg intet om, og et er ikke helt nemt at finde ud af. Jeg er døbt som niårig, et helt andet sted, og manden er ikke døbt overhovedet - og sogn er ikke rigtig noget de opererer med i Belgien.

Jeg er født i Sydkorea. På min dåbsattest er "Fødested og -sogn" angivet som "Seoul, Korea". Seoul er hovedstaden og jeg er IKKE født der, men damen på kommunen (jeg var deroppe idag) sagde, at de i virkeligheden bare skulle vide landet (og så have en kopi af mit pas når nu jeg ikke er født her i landet). Mit gæt vil være at "byen hvor han er født" og så "Belgien" er oplysning nok.

0

Del dette indlæg

Jeg er født i Sydkorea. På min dåbsattest er "Fødested og -sogn" angivet som "Seoul, Korea". Seoul er hovedstaden og jeg er IKKE født der, men damen på kommunen (jeg var deroppe idag) sagde, at de i virkeligheden bare skulle vide landet (og så have en kopi af mit pas når nu jeg ikke er født her i landet). Mit gæt vil være at "byen hvor han er født" og så "Belgien" er oplysning nok.

Hvor er det spøjst! Jeg spurgte nemlig, om det ikke var nok. Men nej, det skulle være sogn. Endnu et eksempel på god offentlig kommunikation...

Og Pernille - det ville være en god ide. Jeg er normalt meget god til at bryde det ned i dele, og jeg havde også sådan en liste i udgangspunktet. Men nu ved jeg ikke engang hvordan listen skal se ud, og det skal ske rimelig hurtig hvis vi også skal nå at få civiltilstandsattester (som de - surprise - ikke vil give mig i Norge, før end de har set den danske. Og Danmark ikke vil give mig, før end de har set den norske.). Jeg har længe været fan af danske offentlige systemer, da de altid har virket mere ligetil og fleksible end norske, men nu... nårh. I det mindste er de søde, det er de på ingen måde på de norske kontorer.

0

Del dette indlæg

Nårh, men regeringens nye kontanthjælpsreform gør da i det mindste at det ikke gør nogen forskel for forsørgerpligten om vi bliver gift eller ej. Det bør helst blive et godt bryllup, for det tegner til at blive den sidste fest (og ordentlige måltid) i lang tid...

(Nej jeg er slet ikke negativ i dag.)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer