Janina

Beholde eget navn

45 posts in this topic

Jeg tænkte og tænkte og kom aldrig frem til en løsning mht. navneændring. Vi fik underskrevet ægteskabserklæringen og var stadig i tvivl om navne da vi afleverede den, så derfor fulgte der ingen navneændringspapirer med. Nu er det jo så altså endt med at vi bare hedder det vi hedder. Det kan vel altid laves om senere, men jeg er alligevel lidt ked af at vi ikke kommer til at hedde det samme. Findes der overhovedet andre herinde, som beholder sit eget navn nøjagtigt som det var?

Edited by Janina
0

Annonce ♥

Altså jeg overvejede at beholde mit eget navn. Men besluttede så at tage H2Bs mellemnavn, men det er faktisk lidt fjollet da jeg aldrig bruger mit nuværende mellemnavn, så det kommer jeg nok heller ikke til med det nye...

Tror ikke I er de eneste der beholder hvert jeres navn som det er. Og jeg synes helst sikkert man skal gøre det man helst vil selv og hvad der føles rigtigt for jer.

0

Vi er meget i tvivl om hvad vi skal gøre. Tror også det ender med hver vores navn, måske med lidt kompromis ift mellemnavn.. Ingen af os er rigtig klar til at opgive vores eget efternavn ;)

0

Jeg ville gerne at vi kom til at hedde det samme til efternavn når vi nu bliver mand og kone. Ellers synes jeg det bliver lidt rodet... Hr og Fru ?

Jeg ville gerne tage hans mellemnavn som mellemnavn eller efternavn, men da han ikke kan ændre navn, ville vi ikke ende med at have det samme efternavn alligevel. Vi er ret enige om at jeg ikke skal tage hans efternavn da han ikke er specielt glad for det selv og det er et frygteligt besværligt navn!

0

Annonce ♥

Jeg tager mit eget navn til mellemnavn og putter hans efternavn på, det er den beslutning vi har taget.

Mit er Lindberg og hans er van Zyl

Vi planlægger at vores fremtidige børn kun kommer til at få hans efternavn :)

0

Ja, vi gør.... Jeg har det lidt sådan at, om jeg skifter fra det ene -sen navn til det andet kan sgu være ligemeget... Og H2B siger det samme... Jeg har godt nok et mellemnavn også, hvilken han ikke har, men det betyder ikke så meget for os at hedde det samme... For mig er det vigtigst at børnene kommer til at hedde det samme, så må vi jo finde ud af hvad det skal være til den tid...

Mine forældre hedder også to forskellige ting selvom de er gift... To -sen navne også...

Sååå.... Ingen navneændring her....

Edited by Xaksia
0

Vi har hver især beholdt vores navne :) Mit efternavn er et Vinther Hansen og han hedder Vind Stærke. De fleste ville nok have byttet deres Hansen ud med Stærke. Men jeg kan godt lide mit efternavn, og det betyder noget for mig. Og det samme med ham: han vil ikke bytte Vind ud med Vinther. Så for os giver det mere mening at beholde vores navne som de er. Og det er vi helt tilfredse med :biggrin:

0

Vi har snakket meget om det og har besluttet at bruge mit efternavn og hans efternavn til mellemnavn så vi kommer til at hedde Svendsen Blicher derved beholder vi vores egne og tager hinandens;)

0

Annonce ♥

Vi beholder også hver vores. Jeg vil simpelhen ikke af med mit - det er jo MIG! Og selvom hans er kort, lyder det helt forkert at sætte det ind nogen steder... Jeg har godt nok tænkt grundig over det, da han ville blive glad hvis jeg valgte hans, men jeg føler det er min "identitet", og det ville føles helt forkert at af hedde noget andet.

+ at mit efternavn også er mit firma navn, så det ville jo også give en masse bøvl!

Jeg synes ikke det kommer så nøje idag, om folk hedder det samme når de er gift. Man skal gøre hva man føler rigtig og hvis man har et specielt efternavn er det da svært at give afkald på!

0

Jeg har også været sådan lidt om, hvad vi skulle gøre herhjemme. Jeg hedder Schmidt til efternavn, min H2B hedder Dereli. Men er vist nået frem til, at jeg beholder mit som mellemnavn og smider hans i enden og så beholder han bare hans, som det er .... han har vist ik rigtig lyst til at hedde Schmidt, haha.

0

Vi beholdt vores eget efternavn da vi blev gift.... vi snakkede iikke engang om det.

0

Vi blander det... vi tager hans ene efternavn og jeg sletter mit efternavn men tager min mormors pigeefternavn.. så vi kommer som det ser ud nu til at hedde Juel Heede.... Måske tager vi også min farmors pigenavn Agerbo men det er ikke sikkert

0

Annonce ♥

Jeg har holdt stærkt på, at vi skal hedde det samme - det betyder virkelig meget for mig. Det er lige før, at jeg ikke vil giftes, hvis vi ikke får fælles efternavn :blush: Men jeg har hele tiden nægtet at tage hans sen-navn - det er alt for almindeligt, når jeg selv har et efternavn, som jeg deler med 1200 andre. Han nægter at tage mit pige navn, så det bliver en kompromis. Han har så 2 specielle mellemnavne, så det ender med, at mit efternavn bliver vores nye mellemnavn, og hans det ene mellemnavn bliver vores nye efternavn :thumbsupsmileyanim: Desuden ryger mit ene fornavn i svinget - jeg er aldrig brugt mit første fornavn, og det er virkelig besværligt at have et fornavn, man ikke bruger, så goodbye med det :sm:

0

Man skal gøre, hvad man selv føler er det rigtige.

Søde kæresten vil meget gerne at vi hedder det samme. Han holder stærkt på sit mellemnavn (de fleste kalder ham ved det)

og jeg er altså svært glad for mit Thomsen. Mit mellemnavn er fint og yndigt, men det betyder ikke noget særligt for mig :)

og samtidig er søde kæresten også ked af at skulle af med sit efternavn, for "så er der jo kun en til at føre det videre" = broderen.

så hvis vi kommer til at hedde det samme bliver det "kærestens mellemnavn" Thomsen.

Ellers gør det vel ikke det store, at man hedder noget forskelligt. mine forældre har ikke samme efternavn, og det har da ikke gjort dem mindre gift eller lykkelige :)

0

For mig er det meget vigtigt at vi hedder det samme, også for at vores børn kommer til at hedde det samme som mor og far - ingen problemer og forvirring i paskontrollen her! Jeg er meget glad for mit efternavn, vi er vel ca. 30 som hedder det = kun min familie, og kun mig med mit navn, så selvom jeg måske godt kunne leve med h2b efternavn så skal mine børn altså have mit navn! Så vi blander vores to navne, hans ene efternavn og mit efternavn. Og så ryger han Hansen i svinget, sorry det gider jeg ikke hedde :) (Slet ikke når man hedder Helle til fornavn - Helle Hansen, det kan bare ikke blive mere leverpostejs-kedeligt!!!! Nej tak! )

0

Vi beholder hver vores egne navne :)

Det har vi tidligere snakket om at vi ligeså godt kunne "hvis vi engang skulle giftes", længe inden der var tale om et bryllup!

Måske har det også noget med sagen at gøre at vi har været sammen i over 25 år - og derfor - udover at være halvgamle :wink: - jo er vant til at vi ikke hedder det samme. Vi har også en datter (17) som har sin fars mellem- OG efternavn, det var et bevidst valg ved hendes dåb, og det har aldrig givet problemer at jeg ikke har heddet det samme som hende til efternavn.

Desuden følger vi egentlig bare gammel tradition, førhen fik en datter efternavn efter sin far; ex. Hans Pedersen får en datter som får navnet Marie Hansdatter.

Selvom Marie gifter sig med Lars Kristensen, beholder hun Hansdatter som efternavn. Marie og Lars børn vil få efternavne; for pigers vedkommende "Larsdatter" og for drenge "Lars(s)øn". Senere gik man væk fra "datter" og blot endelsen "sen" til både piger og drenge.

Denne navnetradition var almindelig op i 1800-tallet hvor man gik over til at tage mandens efternavn ved giftemål, det opstod bl.a. fordi kvinderne gerne ville opnå status i forhold til at signalere at man var Fru. "Smed" Larsen :wink:

Jeg kan sagtens forstå at man gerne vil hedde det samme :) For os virker det bare unødigt og vores individuelle navne er en stor del at hver vores identitet, vi har jo også heddet dem længe :wink: Så det har ingen betydning i forhold til vores kommende ægteskab om vi hedder det samme eller ej, men der skal nok være nogen i familien der bliver overraskede når de finder ud af at vi ikke skifter navne... :rolleyes:

Men vi kan jo altid undskylde os med at vi "går tilbage til rødderne" :lol:

Men jeg tror måske også at vi er lidt sære, for jeg har et meget sjældent efternavn, og kombinationen at min H2B's specielle mellemnavn og sen-efternavn er også meget sjælden - så vi har hver især ret stærke følelser for vores navne, og ingen af os bryder os om sammensætninger.

Edited by Luciabruden
0

Annonce ♥

Her... Bum bum... 4mdr efter vires bryllup, og dermed min navneændring, kan jeg stadig ikke "huske" mit nye efternavn... :lol: Når jeg skal sige mit navn i forskellige sammenhænge, så falder det mig bare meget naturligt at sige: "Kirstine Nielsen" - det har jeg trods alt heddet i over 30år - hvorimod "Kirstine Sort" har jeg kun heddet i 4mdr :lol:

For mig var det vigtigt t min mand tog mit mellemnavn - da det er et familienavn der betyder meget for mig :heart: Han foreslog det selv, så der var ingen ophedede diskussioner.. Og jeg kan godt lide hans efternavn - så det var jo så nemt... Meeeeen - det er ikke nemt at skulle vænne sig til.. :lol: Så sent som igår skulle jeg snakke i Tlf med en sygeplejerske på arbejdet: "Kirstine Nielsen.. Nej... Øhh... Sort... Altså... Ja jeg er blevet gift... Ja altså ik idag.." -HAHA- Folk tror jo jeg er idiot... :lol: Men hva - det kommer vel indenfor de næste 30år :wink:

0

^ Ha, ha, Kirstine - ja det er ret sjovt :biggrin: Men mon ikke du lærer det efterhånden :wink:

Den situation undgår jeg ihvertfald :biggrin:

En af mine kollegaer fortalte engang om en veninde, hvis mor var blevet gift (for anden gang) hendes gamle navn var Hansen, og hun havde skiftet navn. I ugen efter brylluppet ringer datteren til moderen, moderen svarer telefonen med "Else Hansen..." hvortil datteren svarer "Hej mor, ja jeg tænkte nok at du havde glemt at du blev gift i lørdags..." :griner:-

Edited by Luciabruden
1

Hehe, ja det er ikke så ligetil. Jeg slettede faktisk mit "Jensen" for en del år siden, for jeg har altid brugt mit mellemnavn som efternavn. Derfor var det jo heller ikke så svært at vænne sig til i tale, men det med ny underskrift var meget svært at lave om!

Der er to overvejende grunde til at jeg gerne ville at vi skulle hedde det samme:

Det første er at vi jo OVERHOVEDET ikke ligner nogen som passer sammen! Jeg tror ofte folk har svært ved at tage et forhold af forskellige racer (ja, det lyder ikke som noget man burde tænke over i 2012, men ikke desto mindre er det stadig sådan) alvorligt og det ville muligvis hjælpe lidt hvis man hed det samme.

Den anden og vigtigste grund er, at vi sandsynligvis kommer til at bo steder i verden hvor det er helt uhørt at ægtefæller ikke har samme navn. Men det kan de jo så blive nød til at lære hvis vi ikke ændrer det inden... :)

0

lige meget hvad I vælger at hedde, er det vigtigt lige at huske på at en navneændring kun er gratis hvis den foretages på bryllupsdagen eller indenfor 3 måneder efter

0

Annonce ♥

Jeg tager min kærestes efternavn for det betyder rigtig meget for ham og der er kun 56 i DK der hedder det - nu bliver det så snart 57 :) Så efternavnet bliver altså Winterberg. Det synes jeg er ret smukt :) Til gengæld hedder jeg selv Terp Knudsen og det lød så forkert at kombinere de to navne med hans.. Terp Winterberg.. aj vel! :lol: Og fordi jeg altid har haft mellemnavn, kan jeg ikke forestille mig kun at hedde 2 navne.. kompromisset bliver derfor at jeg dropper mit "ungpigenavn" og tager min mors mellemnavn, som er et slægtsnavn der går tilbage til 1500-tallet og som ingen af mig eller mine søskende hedder.. så bliver det navn også ført videre i vores gren :)

Så både mig og kommende børn kommer til at hedde Leth Winterberg :) Thomas kan til gengæld ikke forestille sig selv med et mellemnavn, så han ændrer ikke noget (jeg har lidt på fornemmelsen, at han i al hemmelighed nyder at blive forvekslet med Thomas Vinterberg - instruktøren :lol: Han modtager i hvertfald en masse kvindelige friend-request på facebook i øjeblikket! :rolleyes:-HAHA- )

Men man skal vel gøre, hvad man føler for og navnet skal man jo også føle, skal kunne rumme ens identitet :) Men jeg kan godt forstå, at du har svært ved ikke at hedde det samme som din mand - det samme ville jeg :)

0

Herhjemme kan vi slet ikke blive enige om noget omkring navnet.

H2B har sagt at han under ingen omstændigheder skifter for han skal hedde det samme som sine børn! Og han har et specielt mellemnavn (som kun nogle af drengene i familien har) og et alm. kedeligt -sen navn, hvorimod mit efternavn er lidt mere "specielt" (stokholm) så det vil jeg helst ikke af med, for at komme til at hedde -sen.

Jeg har overvejet at tjekke med svigermor/familien om mellemnavnet er bevidst kun givet til drengene, eller om jeg evt. måtte tage det? eller skulle jeg hedde Stokholm Nielsen/Nielsen Stokholm - og det lyder bare ikke skidefedt (synes jeg ikke)

0

Jeg forstår begge sider af sagerne. Et er at man har haft sit egen navn hele livet, og som mange andre - så er det jo mig - mit navn - så tanken om et nyt efternavn er lidt fjernt for mig. Men H2B har også et særligt navn, under 100 hedder det, og selvom mit er et -sen navn (Jørgensen) så synes jeg ikke det er lige så almindeligt som Jensen, Hansen osv... (man har skuda sine egne sære ideer, ikke? :tunge: )

Men jeg beholder mine navne, og gør mit efternavn til mellemnavn - så HAR jeg det, og kan nøjes med at bruge det når jeg synes. H2B tager så også Jørgensen til mellemnavn, for at alle hedder det samme.. og så beholder vi hans efternavn..

Men det er svært at forholde sig til at hedde noget andet. Nøj jeg grinede af dig Kirstine... Jeg kan LIGE se mig selv stå der og sige sige det ene navn efter det andet .. :blink:

hav en skøn pinse, piger! :lol:

0

Nogen er også så heldige at komme lettere omkring ved det..

Min svigerinde hed Lykkegaard da hun var barn, men kom til at hedde Winterberg da hun blev adopteret af min kærestes far.. hendes - nu - mand hed Lykkegaard til mellemnavn. De ville altså gerne hedde Lykkegaard, men dengang kunne man ikke få et mellemnavn til efternavn - så hun skiftede da bare hendes efternavn til hendes tidligere og vupti - så kunne de begge hedde Lykkegaard :) SMART! :biggrin: Men jeg tror ikke der er så mange der er så heldige at kunne det :wink:

0

Vi laver en blanding af mit og H2B navn... Hans efternavn er der kun 5 der hedder og vi har valgt at begge vores børn hedder det.. De har så også mit mellemnavn som også er lidt specielt og familie navn.. Så jeg tager h2b's efternavn og dropper mit gamle(Jacobsen) og han smider et af hans mellemnavne (han har ikke lige besluttet hvilket et) og tager mit mellemnavn!! Så vi ender ud i alle fire at have de samme to navne til sidst.

0