RB87

Ingen bordplan -fordel eller ulempe?

14 posts in this topic

Hej alle skønne kvinder! :wink:

Nu vil jeg gerne høre jeres mening omkring bordplan:

Sagen er at jeg vil helst slippe for at lave en bordplan, da min holdning er at folk som gerne vil sidde sammen, kan godt selv sætte sig sammen, uden at jeg og min kæreste skal bestemme det.

Fordelene ved det synes jeg at det gør spisning og fest mere afslappet og hyggelig... også fordi at nogle af bordene nok bliver flyttet på et tidspunkt for at gøre dansegulvet større.

Ulempen kunne umiddelbart være at ca 140 gæster som skal finde en plads samtidigt godt kan skabe en lille kaos, eller hvad?

Hvad synes I? :help:

0

Annonce ♥

Jeg er mest til bordplan da jeg tit oplever at folk sætter sig sammen med dem de kender, det er svært hvis der er gæster med til festen som ikke rigtig kender nogle af de andre gæster, de sidder tit bare og kigger det meste af aften. Hvor imod hvis man blander sine gæster så bliver stemningen bedre. gæsterne er nysgerrig hvem de sider ved siden af og overfor.

Men det er altid svært hvordan man skal sætte sine gæster.

Held og lykke med det hele :heart: :heart: :heart:

0

Helt enig. Ofte er der netop ved bryllupsfesterne mange som ikke kender hinanden og der risikerer man nemt "klike-dannelser" hvis der ikke laves en egentlig bordplan. Havde der nu været tale om 20-30 personer var det noget andet men her taler vi om 140 personer hvilket er rigtig mange når vi taler om bryllupsfester og private fester i det hele taget. Der ville jeg betragte det som risky business ikke at operere med en bordplan. Med så mange mennesker er der stor risiko for at det bliver flere selskaber i selskabet hvis man ikke får placeret og blandet folk rigtigt. Jeg er heller ikke sikker på at jeg ville lade nogle rokere og skifte plads i pauserne mellem retterne med så mange mennesker, hvad der ellers kan være en god ide nogle gange men det afhænger helt af lokaleforholdene.

0

Vi var til 2x 40 års i sommers, og selvom der ikke var voldsomt mange med og en masse af det var H2B's familie, så endte vi alligevel med bare at sidde sammen med mine svigerforældre i stedet for sammen med H2B's fætre og kusiner, som er jævnaldrende med os. Vi rendte sådan lidt forvildet rundt og vidste ikke helt, hvor vi skulle bestemme os for at sidde, og imellemtiden blev beslutningen taget for os, da det ene bord blev optaget af nogle, der var lidt mere beslutsomme end os, og så sad svigerne jo så ved det andet.

Selvom det er noget af en opgave for brudeparret, så tror jeg gæsterne vil synes, det er rart, at de ikke skal til at spekulerer i hvor de skal sidde og med hvem. Det er lige så rart at der er nogen, der har tænkt på det for en. Det kan der jo også skabes nogle nye relationer ved, og det skal man ikke undervurdere.

Vi laver i hvert fald også bordplan, selvom det bliver en udfordring med 90 gæster...! :blink:

0

Annonce ♥

Er også for en bordplan; netop for at undgå "klikke dannelse" og kaos iblandt gæsterne når pladserne skal tages :)

0

Jeg synes det kommer helt an på typen af fest?

Afslappet i haven/telt el lign.. så ville jeg bestemt droppe bordplanerne og bordkort. Hvorimod de fleste andre festtyper lægger mere op til det :)

0

Vi havde ikke bordplan for en 45 pers. Og det gik strygende. . Alle fordelte sig godt og hyggede ..

0

Min mor kom for et par år siden på en fantastisk ide. Hun lavede nogle sommerfugle i papir, hvor hun på midten skrev et nummer. Disse sommerfugle blev fordelt på pladserne. Tilsvarende lavede hun så nogle larver, som hver fik et nummer svarende til en af sommerfuglene. Det skal lige siges at sommerfugle og larver blev lavet i hhv. blå og rød, blå til herrerne og rød til kvinderne. Larverne blev nu lagt i to hatte, hvorfra hver gæst trak en.

Højbordet havde faste pladser og min kusine, som havde et lille barn (som skulle i højstol) fik fast plads som de eneste.

Alle gæsterne syntes det var rigtig sjovt, at sidde ved nogle, de ikke normalt sad ved siden af.

0

Annonce ♥

Som mange af de andre pointere så kommer det an på dine gæster.. Hvis du har nogle små familier (far, mor og børn) med så tror jeg da de ville foretrække at sidde sammen. Det kan jo blive et problem for dem hvis de er lidt længe om at komme ind i salen/ stedet og så må spredes ved forskellige borde eller spørge folk de aldrig har mødt om de vil flytte sig så de kan sidde sammen.

Hos os er vi lige blevet fædige med bordplanen og er glad for at vi har lavet den, simpelthen fordi vi kunne få sproglige problemer. Har mange tyskere og amerikanere og har flere gæster der hverken kan det ene eller det andet og nogen kan måske lidt men ikke nok til en hel aften. Så her var mange hensyn der skulle tages.

Heldigvis bliver vi "kun" 65

0

Jeg vil så ikke anbefale den med lodtrækningen om pladserne til en bryllupsfest ligesom jeg ikke vil anbefale at man giver los. At sige at det gik strygende er for mig lidt det samme som at sige: Det gik fint uden en toastmaster. :rolleyes: Det gjorde det måske der men så kan der være rigtig mange situationer hvor det gik knap så godt. Findes der nogle selskaber i dag hvor man ikke vil sige at han eller han måske ikke er så god at sætte sammen med den og den eller nogle selskaber hvor man ikke har en håndfuld personer som man ved kan placeres sammen og kan gå godt i spænd med alle, og derfor med fordel kan placeres strategisk rigtigt i forhold til andre som måske er lidt mere "krævende. :)

0

Jeg vil klart lave en bordplan og især når I bliver så mange..

Det er nemt at lave her på hjemmesiden. Det tog os nogle forsøg at få den perfekt, men nu er det klaret.

Hvis du synes det er uoverskueligt at lave på computeren, kan du lave en tegning af lokalet på noget papir, du limer på en papkasse, hvor du tegner bordene på. Herefter kan du lave små sedler med navnene på og så sætte nipsenåle i.. Så kan du flytte rundt på dem lige så meget du vil.. For at gøre det mere overskueligt kan du lave navne skiltene i blå til mændene og rød til kvinderne..

Rigtig god fornøjelse :-)

0

Hejsa

Med så mange gæster er en bordplan efter min mening et must :)

Men et alternativ kunne være at du delte gæsterne ind i borde, og de så selv fordelte sig ved de enkelte borde! Det er noget nemmere for ti at fordele sig end 140 :)

Med hensyn til lodtrækning, er jeg nok lidt gammeldags.. Vil faktisk rigtig gerne sidde sammen ned min "medbragte mand" når vi er til fest.. Altså under middagen... Bag efter kan de sagtens slette min plads for så er jeg på dansegulvet hehe :)

0

Annonce ♥

Og Byskov.. Sikke en super ide med papkassen og nålene.. Tror det bliver min løsning :)

Kan nemlig bedst arbejde med tingene når jeg har det "i hænderne" :)

0

Når vi har holdt barnedåb har det været uden bordplan. det er selvfølgelig mere uformelt end et bryllup, men vi gjorde nogle observationer der måske kan hjælpe dig med at beslutningen.

-Når der ikke er bordplan for så mange mennesker ( vi har været mellem 60 og 70) så sætter man sig tit sammen med dem man kender, som flere allerede har sagt.

-Dem som kommer "sidst" til bordene risikere at komme til at sidde alene mellem nogen de slet ikke kender, og som de ikke har fælles interesser med,( det har jeg selv prøvet og så er det en MEGET lang aften) så vi har gerne gjort det at der har været dækket til 5-6 flere gæster end der er kommet. Det har godt nok givet nogen tomme pladser men det har givet de sidst ankommet en mulighed for at vælge.

-Det tager tid at få folk til at sætte sig.

-hvis der er børn imellem gæsterne sætter de sig gerne ved deres forældre og så løber de når de har spist. Så sidder forældrene ved siden af tomme pladser.

Ved barnedåbene har det været OK at der er gået lidt tid med at få folk sat, men ved vores kommende bryllup vil vi helt klart have bordplan. Vi bliver 100 mennesker, og vi vil gerne blande folk lidt. Jeg håber at få folk sat sammen så de møder nye mennesker, men jeg håber også at jeg kan få sat folk sammen så de har nogen fælles interesser. Kun de helt små børn ( der er tre) sidder ved deres forældre, de store sidder ved et ungebord, så kan de stikke af mellem retterne.

Det er nemt at fortælle personalet hvem der skal have specialkost ( diabetiker, børneret osv.)

Det var lidt af mine overvejelser.

Det kommer meget an på hvad man er til.

PS. syntes iøvrigt det er en god ide at fordele folk på borde og de så selv kan fordele sig.

Edited by Helle KL
0