AS2014

Buffet eller tallerkenservering?

19 posts in this topic

Vi er gået i gang med at kigge efter noget catering (puha, det er svært, anbefalinger modtages MEGET gerne!!). Men jeg er simpelthen så meget i tvivl om vi skal gå efter buffet eller tallerkenservering. Når jeg tænker buffet, mener jeg nok tallerkenserveret forret, buffet til hovedret og bryllupskage til dessert (så det bliver vel også en slags buffet).

Jeg tænker fordele ved buffet er: Behov for mindre personale (= mindre udgifter til dette), folk kommer op og mingler og rører lidt på sig, alle kan bare tage af det de vil have og kan lide (der kommer både meget kræsne mennesker, muslimer, skaldyrsallergikere, nøddeallergikere mm.). Af ulemper tænker jeg: Vi har ca. 6-8 dårligt gående - de får svært ved at balancere tallerkener med gangstativ og lign. (man kan forhåbentlig få noget hjælp..), jeg er lidt bange for, at der bliver for meget uro, og folk er alle mulige steder i lokalet, når der skal holdes taler, at nogen kommer til at sidde for længe ved bordet alene, hvis andre bliver hængende oppe ved buffeten og snakke lidt (har jeg selv prøvet til en fest, hvor jeg ikke kendte så mange).

Fordele ved tallerkenservering: Der er "styr på folk" :) og ikke lige så meget renderi, vi skal ikke lige tænke på hvor der skal være buffetbord og evt. pynt til dette (vi overtager faktisk først lokalet PÅ DAGEN!!!!! Så helst ikke for mange ekstra borde, der skal stilles frem og pyntes osv.) og ja..... Så kan jeg faktisk ikke lige finde på flere, selvom vi var mest tilhænger af tallerkenservering oprindeligt! :lol: Nå ulemper: kræver mere personale/flere udgifter, vi skal i højere grad prøve at tage højde for alle folks særlige kostønsker, medmindre vi vælger en menu alle kan være med på, men vi vil helst gerne vælge det mad vi SELV bedst kan lide jo, man er i højere grad tvunget til "bare" at snakke med dem man sidder ved bord ved og kommer ikke så meget rundt og snakker med alle...

Puha, det blev en lang smøre! Håber nogle af i skønne zilla'er har mod på at læse det igennem, fortælle hvad I har valgt (og hvorfor) og kommer med erfaringer...

TAK :biggrin:

0

Annonce ♥

Vi har valgt buffet til forret, til hovedret og til dessert :) så er der noget for alle og man kan spise så lidt eller så meget man kan :)

0

Jeg syntes personligt buffet er for uformelt til er bryllup.. for rodet og uorginiseret .. men hører fødselsdage og sådan noget til...

2

Kan godt forstå jeres ide med buffetten, men så meget sparer man så alligevel ikke på det synes jeg.

Til buffeten skal man så sikre sig at man har nok af alt og bliver så nok også nødt til at bestille ekstra og det koster så også mere at lave.

Hvor ved tallerken anretning ved man præcis hvor meget der skal laves. Får i en kold forret kan man, hvis man har plads, anrette den dagen før, dække den godt til og stil den på køl (så kan man hvis man har overskud til det selv lave den og spare arbejdstimerne der)

Desserten som du siger er bryllupskage kræver heller ikke meget servering ud over hvis i skal have kaffe, men det kan jo klares let med kander på bordene eller et kaffebord ved kagen..

Hovedretten kunne evt være buffet på selve bordene, få et catering firma til at lave 2-4 forskellige kød/ fisk/ vegetar retter og placer dem på fade rundt omkring på bordene, så skal du heller ikke tænke på de dårligt gående og det bliver nemt for personalet at fylde fadene op hurtigt da de ikke bliver tømt så hurtigt fordi folk har et udvalg.

Har du op til 60 gæster burde 3 i personalet være nok til at servere, 2 til maden 1 til drikkelsen, og når maden så er serveret kan 2 servere drikkelse mens en vasker op.

Jeg håber dette kan hjælpe dig med lidt opklaring i andre alternativer der ikke bliver for dyre, du har stadig styr på gæsterne og personalet er få.

0

Annonce ♥

Vi skal have tallerkenanrettet forret, og hovedret og dessert som buffet.. :) vi skal have grillet rådyr og vildsvin, og rigtig meget forskelligt tilbehør, så tallerken anretning har aldrig været på tale.. :)

0

Vi skal have tallerkenanrettet forret og dessert, og buffet til hovedret. På den måde kommer de to tallerkenanrettede retter til sin ret (get it? LOL), altså til at se "pæne" ud. Jeg vil derimod gerne have en masse forskelligt tilbehør til hovedretten, som på kød-siden bliver oksemørbrad og unghanebryster, og det er kun muligt ved buffet. Det kunne måske også være løsningen for jer? Med så mange mennesker at tage hensyn til, så får folk det de kan tåle/li, og i behøver ikke at gå så meget på kompromis med hvad i gerne vil have. For de dårligt gående, så kunne i jo aftale med personalet at de hjælper dem. Det regner jeg i hvert fald med at gøre :)

0

vi har valgt tallerken servering til forret, buffet til hovedret og bryllupskage til dessert. mest fordi jeg godt kan lide der er lidt at vælge imellem, nå vi skal have hovedret

0

Vi har valgt tallerken serveret forret og dessert. Hovedretten bliver serveretet som buffet. Du kunne evt lave en buffet direkte på bordene på fade, det havde vi til min datters konfirmation det fungerede perfekt og så blev vores gæster ved Bordet.Det kunne være en ide?

0

Annonce ♥

Vi er i samme overvejelser, men vi ender nok med tallerkenanrettet forret og dessert og så buffet til hovedretten.

Min eneste betænkning med buffet'en er, at der jo skal lidt tålmodighed til, før alle har fået noget at spise. Vi bliver 85-90 mennesker, og de kan naturligvis ikke alle sammen komme til på én gang. Men det er nok bare, hvad man gør det til. Jeg synes egentlig ikke, det behøver at være et stort problem i sig selv - måske er det et stort bord, hvor der er plads til at mange kan komme til ad gangen.

Jeg synes, det er et indslag i sig selv, fordi det kan være en mulighed for lige at smalltalke med andre, end dem, man sidder til bords med.

0

Jeg syntes personligt buffet er for uformelt til er bryllup.. for rodet og uorginiseret .. men hører fødselsdage og sådan noget til...

Det er jo en personlig holdning som man kan være enig i eller lade være. Jeg vil sige det på den måde at jeg ser buffet-løsninger som i sin fremtoning, sammensætning og ikke mindst indholdsmæssigt er betydeligt mere elegante end mange af de traditionelle 3 retters menuer man ser. Til gengæld må man ikke nedtone behovet for serveringspersonale. En buffet skal løbende fyldes op, mad skal holdes varmt og der er mere "renderi" frem og tilbage løbende hvor tallerkenserveret mad typisk kræver 2 serveringsrunder.

Jeg vil ikke pege på den ene eller den anden løsning generelt men når vi taler om catering og mad udefra så plejer de "at være" bedst til buffet'erne og det er også der man har flest valgmuligheder. Det med at folk render meget ved buffetløsninger er også lidt en skrøne. Det gør de alligevel. Så skal der lige trækkes lidt frisk luft, rygepauser m.v. De vil komme hinanden ved uanset hvad.

0

Hejsa,

Buffet kan være super lækkert. Men personligt synes jeg tallerken serveret mad er lækrest og det er fordi det for mig både skal være en fryd for smagsløg og øjne.

En buffet kan se rigtig lækkert ud, men så snart de første 5 gæster har været igennem fadene, så ser det rodet ud og så har jeg det også lidt stramt med at en masse andre skal stå og rode i maden.

Nu nævner du at i har både allergikere, muslimer og kræsne gæster - finder man et dygtigt catering firma, så beder man dem simpelthen om at at bekræfte at de forskellige ikke allergi/muslim venlige ingredienser ikke indgår i retterne og så er der styr på det.

Til vores bryllup havde vi muslimer og vegetarer, og vi bad simpelthen kokken bekræfte af svinekød ikke indgik på nogen måde i retterne, og derudover bad vi om vegetar anretninger til de to vegetariske gæster og det fungerede upåklageligt.

Som mange andre skriver er det en smags sag, så det er op til hvad i selv hælder mest til.

0

Jeg vil sige, at det kommer helt an på hvilken type middag og fest i ønsker.

For os fungerede det så godt, at alting var buffet. folk fik snakket med hinanden, kokken kunne vejlede omkring maden osv. - og der var ingen kræsne der sad og stak til maden uden at kunne spise noget.

- det var så også en havefest, hvor det er lidt oplagt med en stille og rolig stemning :)

0

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode svar!!:D Men puha, synes ikke beslutningen blev nemmere;) Synes I har nogle gode pointer, vi har selv mest været til tallerkenservering egentlig, men vi ELSKER hummer, kæmperejer og braiserede svinekæber, men så må vi vist sørge for særlig menu til nogen af gæsterne hvis det er :S Men tror vi tager en snak med det cateringfirma vi har i tankerne for at se hvad der overhovedet er muligt med vores budget og hvad de har af forslag.

Men tusinde tak for alle jeres svar:D

0

Vi havde forret som tallerkenserveret, hovedret som buffet, dessert som tallerkenserveret og til sidst natmad som buffet.

0

Helt klart tallerkenanretning. Vi har valgt det til alle 3 retter. :) Vi har sørget for at der er mulighed for ekstra mad ved fadservicering. Jeg synes at buffet er for upersonligt. Tillige vil det bryde selskabet op. Til bryllup må det gerne være lidt ekstra luksus - derfor har vi ikke valgt buffet :)

0

Vores forret bliver tallerkenanrettet, buffet til hovedret og desserten bliver også anrettet...

0

Annonce ♥

AS2014 kan udemærket godt forstå dine fordele og ulemper og hvorfor det er svært at vælge.

Min H2B ville klart kun have tallerkenservering da han følte det hørte sig et bryllup til, men så var vi til et bryllup i december hvor vi fik forret og dessert på tallerken mens hovedret var buffet, og der skiftet han med det samme mening (jeg har hele tiden været til denne løsning efter jeg har arbejdet som tjener til en masse bryllupper).

Han kunne godt lide at man fik strukket benene, fik talt med lidt andre gæster og vigtigst af alt, selv kunne vælge hvad han gerne ville have på tallerkenen, ikke at han er kræsen, men synes det var dejligt at han kunne tage mere kød end grønt og da han gik anden gang kunne han igen vælge - ja selv gommen nåede op 4 gange - det vil normalt ikke ske med tallerken /fadservering.

Vi skal derfor have tallerkenanrettet forret som står klar på bordet når gæsterne sætter sig (det gør at tjenerne ikke skal spæne rundt imellem gæsterne men kan have ro og mag til at få sat det på bordet inden alle kommer ind i lokalet), derefter skal vi have buffet og til sidste skal vi have tallerkenanrettet dessert.

Vi gør det på denne måde da vi selv holder festen og vi vil gerne at det er fint, men igen skal det ikke være så fint at gæsterne ikke føler de kan slå sig løs, dvs. vi også vil have vin stående på bordet - så er vi sikre på alle har noget i glasset hele tiden og vi ikke behøver 6-7 tjenere (vi bliver 75 ca) men nøjes med 4 :-)

Mht. I først overtager lokalet på dagen vil jeg ikke sige at det skal afgøre jeres valg om buffet eller ej, vi vælger nok det enkle buffetbord uden en masse pynt for at der kan være fokus på maden og ja måske kommer der til at stå en lille blomst ;-)

Håber I finder den løsning som passer jer og så skal gæsterne nok indordne sig - husk det er jeres dag :-)

0

Vi har valgt at have tapas retter på hvert enkelt bord- delt op i forret og hovedretstapas, efterfulgt af kaffebord med lidt sødt til (tag selv)- og så en time efter det er der bryllupskage :)

Så bliver fadene på bordene løbende fyldt op, og det er knap så 'stift', men til kaffe og bryllupskage kan de mingle/bevæge sig :)

0

Vi skal have forretten som servering for at få samling på tropperne og derefter buffet.

Vi synes, det er mere hyggeligt og uformelt, og det passer bedst til os.

Vi skal have runde borde, så buffeten passer med vores tanke om, at folk bedre kan snakke sammen omkring bordene og maden.

0