stef8850

hvilke traditioner bruger i og hvem præsentere gæster for hinande

22 indlæg i dette emne

er det os eller toastmaster der byder velkommen og præstentere gæster for hinanden

og hvilke traditioner bruger i til festen ? :)

vi er ikke bekendt med brlluper ingen af os har før deltaget i et så ved derfor ikke om vi mangler nogle ? :) sig enlig frem

og hvilken rækkefølge skal det enlig tages i ?

vi bruger:

sover hver for sig natten før

gammelt, nyt, lånt og blåt

brudevals

riv i slør

strømpebånd

klip i sokker

og alle de der kysse regler der :)

surt, bitter, sødt shot (Fanø tradition)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi springer en del traditioner over, fordi det ganske enkelt ikke er os. F.eks sover vi sammen natten op til, da det for det første er det mest praktiske ( festen skal holdes lige overfor hvor vi bor, og vi skal jo dække op dagen før osv), dernæst har vi alligevel boet sammen i 5 år.

Vi springer også riven af slør over ( jeg skal have min venindes slør på, og selvom det var mit eget, så var det et no-go) , jeg skal heller ikke have strømpebånd på ( syntes de er ubehagelige, og så har jeg ikke lyst til at trække så meget op i kjolen, foran familien), og så bliver der ingen kysserunder på mig ( det overskrider mine grænser).

Men der er da også lidt traditioner vi vælger, og nogle ved vi jo ikke noget om, for det kommer jo an på hvad gæsterne vil ( f.eks klippen i sokker).

Vi skal f.eks danse brudevals, ja og så er jeg pludselig total "blank", og kan ikke komme i tanke om flere traditioner vi holder :lol:

Jeg tror heller ikke vi skal have en toastmaster, for os er det egentlig ligemeget, og vi kan ikke lige se hvem pokker vi skulle vælge. Personalet i køkkenet har sagt, de sagtens kan tage sig af at holde styr på sange :)

0

Del dette indlæg

Min kommende mand og forlovere byder gæsterne velkommen i kirken. Til festen åbner min veninde boblerne, og muligvis tager toastmasteren lige ordet og siger folk kan komme til ham, hvis de har et indslag. Hvis han gør det, byder han selvfølgelig også folk velkommen :) Når vi kommer tilbage fra fotografering, tror jeg, at vi siger velkommen og skåler.

Vi skal have en toastmaster (dog kun under middagen og uden klokke med videre) fordi vi holder havefest, så der er ikke en restaurant/Hotel i baghånden ellers tror jeg vi havde droppet det. Vi har også uddelt et par opgaver til de nærmeste venner.

Min veninde er tovholder på køkkenet.

Jeg kan godt lide det overtroiske, selvom jeg normalt ikke dyrker det, så jeg skal have en ring med blå sten i, strømpebånd, rødt hjerte under skoen (rød for lidenskab i forholdet), lånte øreringe, en kobbermønt i svangen på skoen, nye brudesko. Det synes jeg har været hyggeligt at samle sammen :)

Vi har været sammen i 10 år i år, og alligevel skal vi sove hver for sig - mest for hyggens skyld næste dag, hvor jeg gerne vil gøre mig klar uden for hjemmet og hygge med veninderne. Han skal så spise morgenmad med kammeraterne. Rent praktisk har jeg valgt at overnatte med en veninde på samme hotelværelse, som min mand og jeg skal overnatte på efter brylluppet. Så er alt vores og særligt mit grej der allerede.

Brudevalsen er vi stadig lidt i tvivl om her så kort tid før brylluppet, meen tror vi gør det, så vi må i gang med at øve!

Jeg redder nok mit slør og tager det af før middagen. Jeg har spurgt veninderne, om det betød noget for dem, men de var ligeglade, så kan det lige så godt gemmes :)

Om der kommer kysserunder osv. dét er må vi se. Det er ikke noget vi egentlig er til, men vi følger med stemningen på dagen og ser hvad der sker.

Hvad er det for en Fanø tradition? Den har jeg aldrig hørt om, så jeg er nysgerrig.

Redigeret af Fru.Frøken
0

Del dette indlæg

Min kommende mand og forlovere byder gæsterne velkommen i kirken. Til festen åbner min veninde boblerne, og muligvis tager toastmasteren lige ordet og siger folk kan komme til ham, hvis de har et indslag. Hvis han gør det, byder han selvfølgelig også folk velkommen :) Når vi kommer tilbage fra fotografering, tror jeg, at vi siger velkommen og skåler.

Vi skal have en toastmaster (dog kun under middagen og uden klokke med videre) fordi vi holder havefest, så der er ikke en restaurant/Hotel i baghånden ellers tror jeg vi havde droppet det. Vi har også uddelt et par opgaver til de nærmeste venner.

Jeg kan godt lide det overtroiske, selvom jeg normalt ikke dyrker det, så jeg skal have en ring med blå sten i, strømpebånd, rødt hjerte under skoen (rød for lidenskab i forholdet), lånte øreringe, en kobbermønt i svangen på skoen, nye brudesko. Det synes jeg har været hyggeligt at samle sammen :)

Vi har været sammen i 10 år i år, og alligevel skal vi sove hver for sig - mest for hyggens skyld næste dag, hvor jeg gerne vil gøre mig klar uden for hjemmet og hygge med veninderne. Han skal så spise morgenmad med kammeraterne. Rent praktisk har jeg valgt at overnatte med en veninde på samme hotelværelse, som min mand og jeg skal overnatte på efter brylluppet. Så er alt vores og særligt mit grej der allerede.

Brudevalsen er vi stadig lidt i tvivl om her så kort tid før brylluppet, meen tror vi gør det, så vi må i gang med at øve!

Jeg redder nok mit slør og tager det af før middagen. Jeg har spurgt veninderne, om det betød noget for dem, men de var ligeglade, så kan det lige så godt gemmes :)

Om der kommer kysserunder osv. dét er må vi se. Det er ikke noget vi egentlig er til, men vi følger med stemningen på dagen og ser hvad der sker.

Hvad er det for en Fanø tradition? Den har jeg aldrig hørt om, så jeg er nysgerrig.

Det med en mønt i skoen, det er da ikke en dansk tradition, er det? Jeg har nemlig aldrig hørt om det før jeg kom herind, og kender heller ikke nogen som har brugt det.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det med en mønt i skoen, det er da ikke en dansk tradition, er det? Jeg har nemlig aldrig hørt om det før jeg kom herind, og kender heller ikke nogen som har brugt det.

Sakset fra nettet:

Traditionen med noget nyt, noget gammelt, noget lånt og noget blåt stammer oprindeligt fra England, hvor remsen lyder: Something old, something new, something borrowed, something blue, and a silver sixpence in her shoe.

I Danmark er den sidste del med sølvmønten i skoen ikke helt så anvendt. Måske fordi vi ikke har sixpences? Der er dog nogle, der bruger traditionen med at klistre en kobbermønt i svangen af brudeskoen. Ifølge traditionen bringer det bruden velstand.

0

Del dette indlæg

Af traditioner som jeg lige kan komme tanke om skal vi følgende:

Toastmaster - blåt, lånt, nyt og gammelt - brudevalsen - kysserunde ( hvis gæsterne er til det) - vi skal ikke sove sammen

Jeg skal ikke have slør, så der bliver ikke noget riveri, gæsterne havde jeg ikke tænkt skulle præsenteres for hinanden da alle kommer til at sidde ved rundbordsmøde hvor de kende alle.

0

Del dette indlæg

Jeg synes sådan nogle traditioner er så hyggelige :) Vi har valgt at bruge de traditioner der passer ind i vores fest. Desuden har jeg lavet nogle skilte der fortæller lidt om forskellige bryllupstraditioner. De skal stå rundt omkring på bordene under receptionen så håber jeg at gæsterne kan hygge sig lidt med at læse og snakke om dem i løbet af dagen.

Vi har valgt at følge disse traditioner:

Sover hver for sig, gommen ser ikke brudens kjole

Noget, nyt, gammelt, blåt, lånt og en sixpence i brudebuketten

Riskastning, toastmaster, forlover og kysserunder (hvis gæsterne er til det)

Andre traditioner har vi valgt at tilpasse lidt, så det passer til os:

Jeg skal ikke have slør og brudevalsen har vi valgt at peppe lidt op :)

Jeg har selv valgt at lave min brudebuket.

Redigeret af Winn
0

Del dette indlæg

Hov der var noget jeg ikke har hørt om før - rødt for lidenskab i forholdet. Hmmm......den må jeg da så absolut have med :bunny_4:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vores gæster skal forresten heller ikke præsenteres for sig selv, regner med at folk godt lige selv kan spørge " kan gætte du er fra Rikke`s familie, er du hendes farmor" eller hvad det nu end er :) Derudover ved en del fra vores familier godt hvem hinanden er, da de jo har mødtes til fødselsdage. Og vores venner meget af vores familie også hvem er, da det er venner vi er vokset op med, eller har kendt i MANGE år , ja og den sidste veninde havde jeg med i tv, og det så næsten hele familien, så den giver også sig selv :)

Jeg tror egentlig kun det er min farmor+farfar, og min faster+onkel, som folk ikke ved hvem er / og omvendt dem som ikke ved hvem alle er. Men vi har så også kun inviteret den nærmeste familie.

0

Del dette indlæg

Vi har også kun valgt de traditioner der passer til brudeparret og festen.
Han ser ikke min kjole. Jeg har et strømpebånd, men kun fordi jeg fandt et fint et til en 10'er. På dagen beslutter jeg om jeg vil bruge det. Vi har en toastmaster - men det er vel ikke en bryllupstradition, men bare en praktisk foranstaltning ved større fester? Vi ved endnu ikke om vi kommer til at danse vals - det vil aftenen vise. Kysserunder er for mig noget som gæsterne vælger, så det har vi ikke så meget indflydelse på. Vi sover sammen natten inden fordi vi godt kan lide at sove sammen. Det lyder ganske ubehageligt at have en mønt i skoen en hel dag..?! Det skal jeg ikke. Jeg bruger ikke slør, så det kan ikke rives.

Vi følger traditionerne med hvid kjole, ringe og sådan andet basalt. Jeg kender ikke nogen mere avancerede traditioner..

Men gør som I har lyst til. Man skal ikke lade sit liv styre af traditioner som ikke passer én.

0

Del dette indlæg

Vi har haft mange snakke om hvad vi vil have af traditioner. Min kæreste er lidt ligeglad når jeg fortæller ham hvorfor man f.eks. kaster ris, klipper strømper osv., "det er da noget værre pjat, hvad skal det til for, jeg tror altså ikke at vi får et bedre liv bagefter bare fordi gæsterne klipper mine strømper i stykker!" Jeg kan egentlig godt forstå hans tankegang, men lidt af traditionerne vil jeg gerne have med :)

Vi sover hver for sig, men kun fordi det er mest praktisk.

Jeg sørger selv for min brudebuket, da jeg har allergi og ikke kan tåle særlig mange blomster skal jeg være sikker på at jeg ikke skal gå med røde øjne og løbende næse.

Riskastning/fuglefrø eller hvad folk nu finder på at kaste med, gider vi ikke, man må heller ikke kaste med ris eller frø ved kirken.

Noget nyt, gammelt, lånt og blåt skal jeg have, og så måske lige det med det røde - det havde jeg ikke hørt før, men synes det er en rigtig sød idé.

Strømpebånd gider jeg ikke rende rundt med, men jeg ved at ihvertfald min familie vil råbe efter det, og så tænker vi bare at han har et i lommen han kan hive frem og at vi så bare siger at han allerede har pillet det af.

Bryllupskagen skal vi skære sammen og "fodre" hinanden med og gemme et stykke af den til vores 1-års bryllupsdag.

Og så er der de der kysserunder, aaadr hvor jeg synes det er så ulækkert! Men vi slipper nok ikke uden om det, der er bare ingen der skal prøve på at kysse mig på munden eller ødelægge min make-up, så bliver jeg sgu hys :)

Vi vil også skrive i forbindelse med invitationerne at vi ikke gider høre de der sange som der altid bliver sunget til fester, folk må gerne lave personlige sange, men for guds skyld håber jeg de lader være.

Brudevalsen vil vi helst undgå, da ingen af os ejer nogen form for rytme og det ved alle der bliver inviteret. Men vi har tænkt os at øve helt vildt, så vi bare kan den :)

Der bliver ikke noget med at rive i sløret, jeg vil have et helt slør med hjem (har hørt det skal hænge over vuggen ved den førstfødte, kan bare ikke lige huske hvorfor), så det bliver taget af inden brudevalsen, folk kan dog bare klippe min mands strømper, bare de ikke ødelægger andet af hans tøj som f.eks. slipset.

Hold da op en smøre jeg lige fik fyret af der :)

0

Del dette indlæg

Nej, som Winn skriver, så stammer det fra remsen med noget gammelt, noget blåt osv.

Jeg mener, at det at have noget rødt på sig er dansk (udvandet) tradition, er der nogen, der ved det?

Det lyder ganske ubehageligt at have en mønt i skoen en hel dag..?! Det skal jeg ikke.

Jamen hvad gør man ikke for velstand!? :wink:

Ej, den skal sidde i svangen, hvor man ikke kan mærke den eller under skoen.

Noget nyt, gammelt, lånt og blåt skal jeg have, og så måske lige det med det røde - det havde jeg ikke hørt før, men synes det er en rigtig sød idé.

Strømpebånd gider jeg ikke rende rundt med, men jeg ved at ihvertfald min familie vil råbe efter det, og så tænker vi bare at han har et i lommen han kan hive frem og at vi så bare siger at han allerede har pillet det af.

God idé med strømpebåndet, synes det er meget sødt, hvis man ikke gider vise det frem. Han kan jo sige det med et drilsk blik :tunge:

... eller selv tage det på og vise frem, hvis der bliver råbt efter det.. :griner:-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I kirken byder min mand velkommen til dem han lige kan nå. Til fest hilser vi på så mange af vores gæster som muligt, og byder officielt velkommen inden forret, hvorefter tosstmaster tager over med praktisk info.

Vi bruger:

Sover hver for sig dagen inden

Brudevals

Gommen får klippet i strømper

Håber på både taler og festsange

Kysseseancer ved toiletbesøg

Op på stolene og under bordet- kys

Riskastning

Toppenaf bryllupskagen ryger i fryseren indtil vores 1 års bryllupsdag

Min mand har ansvaret for min brudebuket. Jeg glæder mig til at se den, for han har god smag i buketter og demonstrerer det ofte :)

Min brudebuket skal ligge på min fars gravsted

Vi bruger ikke:

Jeg bliver ikke fulgt op af min far, da han desværre ikke er i iblandt os længere. Ingen anden overtager, da jeg forestiller mig at han går ved siden af mig i en eller anden forstand (engle er også inviterede :))

Rive i slør - absolut bestialsk trafition!

Gommen får ikke klippet slipset

Fremvisning af strømpebånd - hvilken gift kvinde skal opfordres til at vise ben? Det må være en mands påfund. Min mand får et strømpebånd i lommen som han kan fremvise som crowd control hvis gæsterne bliver fuldstændige balstyrige ;)

Nyt, lånt, gammelt og blåt

Så kan det saftsuseme kun blive et godt bryllup! :)

0

Del dette indlæg

Nej, som Winn skriver, så stammer det fra remsen med noget gammelt, noget blåt osv.

Jeg mener, at det at have noget rødt på sig er dansk (udvandet) tradition, er der nogen, der ved det?

Det lyder ganske ubehageligt at have en mønt i skoen en hel dag..?! Det skal jeg ikke.

Jamen hvad gør man ikke for velstand!? :wink:

Ej, den skal sidde i svangen, hvor man ikke kan mærke den eller under skoen.

God idé med strømpebåndet, synes det er meget sødt, hvis man ikke gider vise det frem. Han kan jo sige det med et drilsk blik :tunge:

... eller selv tage det på og vise frem, hvis der bliver råbt efter det.. :griner:-

Det var da en god idé at han selv tog det på :griner:-

0

Del dette indlæg

Jeg synes egentligt at det er ret hyggeligt med traditioner, men håber ikke på for mange kysserunder, for ville hade at skulle kyssen på munden af andre end Kim og vores søn... Jeg har lige nuppet lidt fra AnetteG og skrevet lidt om:

Vi bruger:
Sover hver for sig dagen inden, og Kim skal ikke se min kjole inden.

Best man og toastmaster
Brudevals
Gommen får klippet i strømper
Håber på både taler og personlige festsange, men ungerne skal have lov at lege
Kysseseancer ved toiletbesøg (håber kindkys er nok!)
Op på stolene og under bordet- kys
Riskastning
Toppen af bryllupskagen ryger i fryseren indtil vores 1 års bryllupsdag
Min mand har ansvaret for min brudebuket og blomsterkrans, men jeg har vist ham inspirationsbilleder og jeg har selv købt blomsterfrøene, så der er begrænset udvalg :tunge:

Nyt, gammelt, lånt, blåt + tilføjer nok et rødt hjerte under min sko... Vil se fint ud, når vi knæler.

Jeg bliver fulgt op af min far :loveboard:

Strømpebåndet ved jeg ikke om jeg kan holde ud, men så må Kim få det i lommen.

Vi bruger ikke:

Rive i slør, bliver svært, når jeg ikke skal have et!
Gommen får ikke klippet slipset, tror heller ikke han vil have et.

Kjole med en masse gejl, jeg vil have en enkelt selskabskjole, som er rar at danse på bordene i, uden stivere, slæb og lignende.

Vi smutter ikke efter brudevalsen, vi vil have det hele med.

Vi åbner først gaver dagen efter, da gæsterne alligevel overnatter, så vi kan spise brunch, lege, pakke sammen og nyde gaverne med gæsterne om søndagen :lol:

Det bliver sådan en hyggelig fest, glæder mig!

0

Del dette indlæg

Vi springer en del traditioner over, fordi det ganske enkelt ikke er os. F.eks sover vi sammen natten op til, da det for det første er det mest praktiske ( festen skal holdes lige overfor hvor vi bor, og vi skal jo dække op dagen før osv), dernæst har vi alligevel boet sammen i 5 år.

Vi springer også riven af slør over ( jeg skal have min venindes slør på, og selvom det var mit eget, så var det et no-go) , jeg skal heller ikke have strømpebånd på ( syntes de er ubehagelige, og så har jeg ikke lyst til at trække så meget op i kjolen, foran familien), og så bliver der ingen kysserunder på mig ( det overskrider mine grænser).

Men der er da også lidt traditioner vi vælger, og nogle ved vi jo ikke noget om, for det kommer jo an på hvad gæsterne vil ( f.eks klippen i sokker).

Vi skal f.eks danse brudevals, ja og så er jeg pludselig total "blank", og kan ikke komme i tanke om flere traditioner vi holder :lol:

Jeg tror heller ikke vi skal have en toastmaster, for os er det egentlig ligemeget, og vi kan ikke lige se hvem pokker vi skulle vælge. Personalet i køkkenet har sagt, de sagtens kan tage sig af at holde styr på sange :)

Hejsa,

Jeg sidder og laver invitationer til vores bryllup den 13 september... Og vi er heller ikke til alle disse traditioner, men hvad gør man i indbydelsen?? Skal man skrive det?? Eller ved gæsterne det godt... Vi har valgt kl. 11.30 i kirken aht. børnene og så bagefter i forsamlingshus, hvor der er kaffe/kage og omkring kl. 17 servere vi pattegris med buffet, det står ikke i invitationen.

Vh. Anja

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er et par stykker der skriver at de ikke er så meget for at blive kysset på munden af andre. Men er det ikke også kinden man kysser ved kysserunderne når bruden eller gommen forlader lokalet? Sådan har jeg fanget det, jeg vil da bestemt heller ikke have kys på munden af 40 andre mænd end min kæreste ;-) Så jeg tror ikke at i behøver at være nervøse i forhold til det :-)

0

Del dette indlæg

Jeg ser ikke de invitationer som bliver sendt ud til de bryllupsfester jeg er ude til men jeg tvivler på at dem som ikke ønsker at der skal klippes i slør, ikke er så meget til kysserunder m.v. skriver det i invitationen. Først og fremmest kender gæsterne jo brudeparret og har derved en fornemmelse af hvorvidt de er til kysserunder eller ej. For min del er det typisk heller ikke noget jeg taler med brudeparret om inden. Det er noget man meget hurtigt kan fornemme og kan man fornemme at brudeparret ikke lige er til det så opildner man det ikke men prøver faktisk at lade det glide hen ved bare at lade musikken køre som hidtil. Er folk til det er det noget andet. :lol: Det med slør og slips kan ikke siges for tit. Toastmasteren eller brudeparret kan sige det ved starten af middagen, ved slutningen af middagen og jeg plejer også selv at sige det lige inden brudevalsen sættes i gang og alle er samlet.

Så er der det med toastmasteren. Det kan kun anbefales at have en toastmaster. Det kan godt være at personalet i køkkenet kan styre rækkefølgen af sangene og hvornår de kommer ind men de kan altså ikke forhindre en onkel i lige at tage ordet 10 sekunder før islagkagen skal serveres med det resultat at det nærmere er blevet til softice når det serveres. Der bør også være en som har overblikket over hvor mange taler/sange der kommer så man ikke står kl. 23.40 og der så lige er 4 talere mere. Well jeg har da været ude til bryllupsfester hvor det har fungeret fint uden en toastmaster men jeg har også været ude til fester hvor man enten har måttet vælge en toastmaster undervejs, herunder også fester hvor jeg selv er blevet bedt om at tage rollen fordi man godt kunne se at det ikke gik. Så kan man ligeså godt vælge en fra selve selskabet inden så vedkommende også har mulighed for at få et overblik over taler/sange inden og tale med køkkenet om de praktiske forhold.

0

Del dette indlæg

Tjae , vi har netop skrevet i invitationerne at der ikke må klippes i slør da det er lånt, at vi frabeder os sange som vi skal deltage aktivt i, og at vi frabeder os kysserunder på bruden. Så er det sagt, og jeg har meget mere ro i sindet. Det med sløret vil dog blive gentaget til brylluppet, da det for mig ( og min veninde) er vigtigt at det bliver slået fast med 7 tommer søm.

Jeg ser ikke hvorfor det skulle være en selvfølge, at folk ved om man er til kysserunder osv, for mange vælger jo netop at følge de traditioner ,og det er jo ikke noget man snakker om . Jeg kender i hvert fald ikke folks holdning til sådanne ting.

Jeg ville bekymre mig alt for meget, hvis vi ikke havde sagt det på forhånd. Og det med sange, ville jo være en skam at folk havde brugt tid på det, og vi så ikke vil deltage.

Der er så også andre ting vi fravælger, men det har vi ikke skrevet noget om,det finder folk ud af, for det er ikke noget de som sådan skal tage stilling til , det er noget som der bare ikke sker/ bliver anderledes, og så finder de jo ud af det der :)

0

Del dette indlæg

Sakset fra nettet:

Traditionen med noget nyt, noget gammelt, noget lånt og noget blåt stammer oprindeligt fra England, hvor remsen lyder: Something old, something new, something borrowed, something blue, and a silver sixpence in her shoe.

I Danmark er den sidste del med sølvmønten i skoen ikke helt så anvendt. Måske fordi vi ikke har sixpences? Der er dog nogle, der bruger traditionen med at klistre en kobbermønt i svangen af brudeskoen. Ifølge traditionen bringer det bruden velstand.

Jeg tilføjer lige at det røde også skal med men at det er ved at være en efterhånden glemt detalje. Se evt her: http://www.drommebryllup.dk/artikler/2012/10/noget-nyt-noget-gammelt.aspx

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det jeg mener med det er at gæsterne kender brudeparrets natur og ved hvordan de er. Hvis de ikke på forhånd ved om brudeparret er til det ene og det andet så finder de hurtigt ud af det. Der siger kropssprog rigtig meget. Det næste er så om gæster accepterer det og kan fornemme det. Det syntes jeg generelt de fleste er gode til og dem som ikke accepterer det vil tage tilsnit til det uanset om man har sagt det inden eller ej.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer