Sign in to follow this  
Followers 0
FalkenbergFrank

Mmmmhhh... MAD

25 posts in this topic

Der er godt nok ret lang tid til vi skal holde bryllup (august 2011) :cheerleader3: , men da jeg nærmer mig en barselsorlov med hastige skridt, så tænkte jeg det var en god idé at få alle de "store" ting på plads inden.

Lokationen for brylluppet, musikken og ikke mindst maden! Ikke fordi jeg allerede nu behøver at beslutte HVAD vi skal indtage af mad på dagen, men fordi jeg er i syv sind om hvor vidt det skal være portionsanrettet mad eller en buffet.

Håber på at kunne få lidt "for og imod" input fra nogle af jer derude :bearhug:

På forhånd tak :)

0

Annonce ♥

Hej,

Skader ikke at være i god tid og det hele skal jo gerne være perfekt.

Vi har faktisk valgt en mellemting mellem portionsanrettet og buffet. Kokken fik os overbevist om tapas. Der går der flot anrettede fade rundt på bordene, så vi slår nok til - mangler stadig et konkret tilbud, men menuen bliver som følger:

Kold Tapas

Hjemmerøget laks

med kørvelcreme, dild og citron

TimianFlutes

Hjemmebagte

FoccaciaBrød

bagt med oliven og havsalt

Tzatziki og Smør

2 slags Carpaccio

- OkseCarpaccio råmarineret i Basilikum/olivenolie med urter, skalotter og 2-års parmesanost

- TunCarpaccio råmarineret i TrøffelOlie med urter, skalotter og 2-års parmesanost

SerranoSkinke

med Limeolie og friske Krydderurter

Marineret Olivensalat

med semitørrede tomater

TomatSalat

med urtefeta, ristede pistacienødder og ansjosdressing

Varm Tapas

KrydderFrikadeller

med spidskommen og Peanuts

Delikate RejeSpyd

med Kæmperejer og Hvidløgssmør

OkseSpyd

med Persillesmør

AndebrystSpyd

i Brødkrumme

Bryllupskagen får vi til dessert/kaffe.

Til natmad bliver det nok tomatsuppe eller lign. med noget fantastisk brød kokken bager.

Vi er meget spændt på gæsternes reaktion på en ikke traditionel bryllupsmenu, men vi har kun fået positive tilbagemeldinger fra folk, osm vi har berettet det for og kokken har jo god erfaring med at sservere tapas til sådan nogle fester.

0

Vi skal have mad udefra der anrettes på en buffet. Det synes jeg gør middagen lidt mere afslappet, og så kan jeg også godt lide at man skal op at gå ind i mellem. Og der er mange flere muligheder af mad, så man er nærmest 100% sikker på alle kan lide noget af det der serveres. Vi får to slags forret, tre slags hovedret og to slags dessert - så kan folk bare guffe i sig. OG så får jeg også en ekstra undskyldning for at gå rundt og vise mig i mit fine dress :)

0

Annonce ♥

Vi skal have buffet men portionsanrettet forret!

her er positiverne for buffet:

Det er mindre "formelt"

alle kan li et eller andet - så kræsne gæster bare kom an!

Man får snakket med de andre end dem man sidder ved bord med - så det er mere socialt

Onkel Arne der plejer at spise 8 hele til middag og som bare SKAL have noget robbust føde går ikke sulten fra bordet, da han jo bare kan tage både 3 og 4 gange

Du kan inddrage både dit og kærestens yndlings mad uden i behøver at gå på kompromis

Jeg har aldrig prøvet en buffet hvor der ikke var mad nok

Alle elsker buffet, det er som slaraffenland - man kan selv sammensætte det man bedst kan li

det er lettere for serverings personalet

alle får lige strukket ben så man ikke bare sidder hele tiden, det gør behovet for pauser mindre (undtaget rygere selvfølgelig)

og mht. taler og sange Jamen så lister folk lige så stille på plads når underholdningen kommer, eller der er optræk til noget.

jeg er mest til buffet - men der er andre der hellere vil have porstionsanrettet for at have samling på tropperne men det er jo smag og behag! Nu har du i hvert tilfælde fået "for buffet" udtalelser :)

0

Vi laver også en kombi med portionsanrettet forret (blinis med laksetatar, bare et par stykker for at få samling på tropperne), og så italiensk buffet med alt det gode (skinke, grillede grøntsager, oliven, oste, osv osv). Til dessert får vi bryllupskage (som jeg regner med bliver store jordbærtærter :) ).

Jeg synes det er dejligt at det kommer lidt ro på til en start, men jeg er altså ikke til suppe, steg og is og sidden på sin røv i 8 timer. Jeg synes det er SÅ kedeligt! Derfor fortsætter vi i buffet, og bryllupskagen giver jo sig selv :cheerleader3: .

Så vi har valgt denne model for at få det mere afslappet og mindre stift, men samtidig give vores otastmaster en chance for at få folk ind samtidig (vores familier og venner er ret anarkistiske!).

KH Tina, der efterhånden er ved at have styr på de store ting

Edited by TinaJacob
0

Vi skal have buffet men portionsanrettet forret!

her er positiverne for buffet:

Det er mindre "formelt"

alle kan li et eller andet - så kræsne gæster bare kom an!

Man får snakket med de andre end dem man sidder ved bord med - så det er mere socialt

Onkel Arne der plejer at spise 8 hele til middag og som bare SKAL have noget robbust føde går ikke sulten fra bordet, da han jo bare kan tage både 3 og 4 gange

Du kan inddrage både dit og kærestens yndlings mad uden i behøver at gå på kompromis

Jeg har aldrig prøvet en buffet hvor der ikke var mad nok

Alle elsker buffet, det er som slaraffenland - man kan selv sammensætte det man bedst kan li

det er lettere for serverings personalet

alle får lige strukket ben så man ikke bare sidder hele tiden, det gør behovet for pauser mindre (undtaget rygere selvfølgelig)

Du tog lige nøjagtig ordene ud af munden på mig. Jeg ville også anbefale buffet ud fra nøjagtig de samme argumenter. :)

Jeg vil dog sige, at jeg mere end en gang har oplevet buffet'er med for lidt mad... fælles for stort set alle disse har så været, at de kom fra et bestemt dansk cateringselskab, som forsøger at bilde kunderne ind, at man kan få en 3-retters menu til under 100 kroner kuverten... og det kan man jo så også godt, bare hver gæst ikke spiser mere end der kan ligge på en underkop. Men bortset fra disse "du-får-hvad-du-betaler-for"-oplevelser, så har jeg også kun meget få gange i min 23årige karriere set en buffet løbe tør for mad før planlagt... :cheerleader3:

0

Annonce ♥

Tillykke med det kommende bryllup :)

Vi skal også have buffe, hvor der kommer kok med ud :cheerleader3: Kan kun give de andre ret i at det er afslappende på en anden måde, og folk få snakket sammen på kryds af bordene.. Vi invitere kun 35 mennesker, så det var oplagt for os at vælge det i hjemlige omgivelser ;)

0

Vi skal holde barnedåb sammen med vores bryllup, så derfor vil vi også gerne have det bliver en afslappet fest og ikke alt for formelt.

Vi regner derfor med at få portionsanrettet forret lige for at få gæsterne samlet og derefter vil der være buffet, desserten ved vi ikke helt endnu.

En anden grund til vil vælger buffet er fordi vores fest muligvis skal holdes i et forsamlingshus hvor vi selv skal sørge for serveringspersonale, og da vi nok kommer til at inviteret knap 120 gæser skal der mange tjenere til.

0

Jeg synes det kommer meget an på hvilken type bryllup man ønsker at holde. Kan se at mange af de tidligere besvarelser ligger meget vægt på at der skal være en afslappet stemning og vælger derfor buffet.

Vi ønsker næsten det modsatte til vores bryllup. Vi ønsker at vores bryllup får et lidt eksklusivt look/stemning med super lækker gourmetmad. Jeg har intet imod at en middag varer nogle timer når man får super lækker mad og god vin dertil. Vi bliver kun 30 til festen så tror ikke der kommer så mange indslag som kan trække middagen i langdrag.

0

Jeg er mest til portionsanretning, men jeg ønsker også en lidt mere formel fest end hvad jeg synes en buffet ligger op til.

Jeg tror også jeg er lidt mærket af det første bryllup jeg var til. Der var buffet (forret + hovedret serveret samtidig), og der var langt fra nok mad. Det var ikke fra "det store catering-firma", men en kok der var ude. Jeg havde det fint med kun en portion, men alle mændene var mere end sultne!

Buffet kan også nemt skabe en del uro hvis man er mange gæster, og folk hele tiden skal op og fylde tallerkenen - jeg synes ihvert fald det er vigtigt at der er god plads omkring buffeten, og gerne 2 buffetbordem hvis der er mange gæster. Ellers tager det lang tid før alle har fået mad.

0

Annonce ♥

Jeg kunne slet ikke forestille mig at skulle have buffet til mit bryllup. Det er fint at det er afslappet, men jeg skal have en stor og meget tung kjole på, ikke sagen hvis jeg hele tiden skal rejse mig for at få mad. Og jeg er sikker på at hvis der skulle være buffet ville der kun være plads til mig, når jeg skulle have noget, for ellers ville folk stå på slæbet...

0

Vi har også valgt portionsanretning. Det gør vi, fordi vi gerne vil gøre det lidt mere lækkert end en rund fødselsdag eller lignende. Derudover synes vi at gæsterne skal have en totaloplevelse af maden og der spiller anretning en vigtig rolle. Vi får så 5 retter, sådet bliver ikke ligefrem suppe, steg og is.

Jeg kan helt sikkert se mange fordele ved buffet, men i sidste ende handler det om hvilken stemning I gerne vil skabe til jeres bryllup :)

0

vores hovedret var buffet, og det var bare super godt. Selvfølgelig er man nød til at styre, hvilke borde der går op først, for at køen ikke skal blive alt for lang, men når der først er styr på det, så er det virkelig godt:-) vi fik meget ros for vores valg efter festen

0

Annonce ♥

Jeg kunne aldrig drømme om at servere buffet til mit bryllup, og her kommer grundene:

- Der er en overhængende risiko for at maden bliver kold inden alle har fået, og det er ikke særligt lækkert(især til store fester, med mange gæster, køkkenet har ingen chance for at følge med, og selvom de har, så er det de færreste steder der har resourser til at fylde op hele tiden, og smide det lunkne mad ud. De skal jo også tjene penge...)

- Det er VIRKELIG besværligt for toastmasteren/køkkenet at koordinere, igen vedr. madens temperatur og kvalitet, når der er indslag.

Jeg har været til en del bryllupper, både som gæst, toastmaster og serveringspersonale, og hvis maden er sekundært for folk, så er det fint med en buffet, men hvis man går op i mad og gerne vil byde sine gæster på en god gastronomisk oplevelse, og det primære formål ikke kun er at folk bliver mætte, så kan det ikke anbefales.

Jeg har svært ved at følge folks argumenter som "Så kommer man op at stå under maden"(ja, det kan man gøre som man har lyst til, f.eks. når der er indlagt rygepauser, selvom det er portionsanrettet/fadserveret) og "så er der noget alle kan lide"(undskyld mig, men hvor kræsne er det lige jeres gæster er?). Jeg har aldrig oplevet at der ikke var nok mad, i tilfælde hvor folk har været mere sultne, har de kunne bede personalet om mere mad, og det har ikke været et problem.

Men igen, det er bare min mening, jeg går meget op i mad, og synes det er ærgeligt at udsætte sine gæster for lunken mad, som selv de kræsne kan spise sig mætte i.... It's all about priorities...

0

Jeg kunne aldrig drømme om at servere buffet til mit bryllup, og her kommer grundene:

- Der er en overhængende risiko for at maden bliver kold inden alle har fået, og det er ikke særligt lækkert(især til store fester, med mange gæster, køkkenet har ingen chance for at følge med, og selvom de har, så er det de færreste steder der har resourser til at fylde op hele tiden, og smide det lunkne mad ud. De skal jo også tjene penge...)

- Det er VIRKELIG besværligt for toastmasteren/køkkenet at koordinere, igen vedr. madens temperatur og kvalitet, når der er indslag.

Jeg har været til en del bryllupper, både som gæst, toastmaster og serveringspersonale, og hvis maden er sekundært for folk, så er det fint med en buffet, men hvis man går op i mad og gerne vil byde sine gæster på en god gastronomisk oplevelse, og det primære formål ikke kun er at folk bliver mætte, så kan det ikke anbefales.

Jeg har svært ved at følge folks argumenter som "Så kommer man op at stå under maden"(ja, det kan man gøre som man har lyst til, f.eks. når der er indlagt rygepauser, selvom det er portionsanrettet/fadserveret) og "så er der noget alle kan lide"(undskyld mig, men hvor kræsne er det lige jeres gæster er?). Jeg har aldrig oplevet at der ikke var nok mad, i tilfælde hvor folk har været mere sultne, har de kunne bede personalet om mere mad, og det har ikke været et problem.

Men igen, det er bare min mening, jeg går meget op i mad, og synes det er ærgeligt at udsætte sine gæster for lunken mad, som selv de kræsne kan spise sig mætte i.... It's all about priorities...

Hmm... følger mig altså godt nok lidt truffet :cheerleader3: Jeg læser det sådan, at du mener, at når man vælger buffet, så går man ikke op i maden og ønsker ikke at give sine gæster en gastronomisk oplevelse?

Vi skal have buffet til hovedret og dessert og vi går begge rigtig meget op i mad! Jeg har arbejdet en del år som tjener og vi bruger en del penge på at gå ud og spise.

Mht. at maden skulle blive kold, så er det da mindst ligeså svært at sende 70 portionsanrettede, varme hovedretter ud på een gang, som det er at have en buffet kørende - hvoraf i øvrigt kun halvdelen af bestanddelene er varme. Derudover, så har jeg fuld tillid til vores kok, som er en af mine bekendte og som jeg ved er enormt ærekær og har en enorm faglig stolthed, har fuldstændig styr på at styre buffet´en. Hvis jeg betvivlede dette, så stod han ikke for maden til mit bryllup.

I forhold til toastmaster, så er det jo altså heller ikke sværere end som så - hvis man lægger indslag 20-30 min efter 1. omgang, så er der måske nogen der stadig har mad på tallerkenen fra en evt. 2. runde, men det er der vel ikke nogen der dør af.

At nogen siger buffet sørger for alle kan få noget de kan lide, behøver jo ikke betyde gæsterne er kræsne! Nogen er bare mere til kylling end de er til oksemørbrad og nogen synes mozarella er helt fantastisk mens andre synes det er temmelig ligegyldigt. Og fordi nogen mennesker ikke bryder sig om f.eks. lam eller svampe (hvilket der faktisk er en del der ikke gør) er man så stemplet som kræsen? :cheerleader3:

Anyway! Jeg synes på ingen måde det nødvendigvis bliver en dårlige gastronomisk oplevelse af at være buffet og ej heller at en buffet antyder maden er sekundær for brudeparret. At nogen derimod vælger portionsanretning med det argument, at det giver en anden oplevelse og en anden stemning, har jeg fuld forståelse for! Men det betyder altså ikke nødvendigvis, at maden dermed er bedre end den der serveres på buffet.

Det blev en lang smøre, men det måtte jeg altså lige ud med...

0

Jeg må indrømme, at jeg har total den modsatte holdning af dig. Vi valgte netop buffet, for at sikre at ALLE kunne lide maden, for der var mere at vælge i mellem. Jeg er selv meget kræsen, og til de bryllupper jeg elllers har været til, hvor der ikke blev serevert buffet, der kunne jeg ikke lide ret meget af maden og sådan ville jeg ikke havde det til mit eget bryllup. Vi havde så også en kok til at stå og tilberede noget af kødet henne ved buffet bordet. Og der blev hele tiden skiftet ud af maden, så det konstant var varmt. Og det gav bare rigtig mange samtale muligheder bagefter for folk, der ikke kendte hinanden ved bordene, da snakken gik på, hvad har du taget osv.

Vi fik kæmpe ros for valget, fordi der helt sikkert var noget folk kunne lide, og fordi folk fik snakket lidt mere sammen oppe ved buffet bordet.

Og vores toastmaster havde bestemt ingen problemer med indslagene, selvom der buffet, han vidste det også i god tid, og havde også koordineret en plan over, hvordan det skulle foregå. Desuden den der med, at det kunne været et problem for toastmasteren, det er jo det samme med rygningspauserne osv. da det efterhånden er de færreste steder, hvor man må ryge inde i lokalet

0

Annonce ♥

Kan se at der er mange meninger om det ene eller det andet..

Vi har valgt at få forret og dessert på portionsanretning, og så bliver hovedretten som fadservering - altså en mellemting mellem buffet og portionsanretning. På denne måde bliver det både lidt eksklusivt og afslappet hvor alle kan få nok mad.

Vi har en kok + 3 til at servere...

0

vi er også på den med tallerken servering og 3 retter og kaffe og bryllupskage bagefter.. men som de fleste skriver det kommer an på den stemning du vil have.

vi vil gerne have det lidt formelt under middagen og senere skal det da nok ende i "abegilde" med dansang osv. på trods af stor kjole og tallerken servering!!!

0

Jeg er godt nok også meget i tvivl.

Min første indskydelse siger gourmet.... men synes også buffet lyder OK.

Er nemlig utrolig bange for at folk ikke bliver mætte af de små anretninger.

Jeg havde tænkt på følgende:

1. forret: Jordskokkesuppe med kammuslinger

2. forret: Laks og havkatmousse med fiskesauce ell. lakseroulade

hovedret: evt. lammefilet med ovnbagte kartofler og grønsager og skysauce.

desert: brownie med frisk sorbetis. :(

og så selvfølgelig bryllupskage til kaffen.

0

Vi har valgt noget midt i mellem. Forret og dessert serveres så det er lidt formeldt, hvilket understreges af at vi har hvide duge og servietter. Samtidig vil jeg gerne have lidt havestemning så derfor griller kokkene på terrassen og så går gæsterne selv ud og henter. Det bliver så noget upscale grill med fisk, skaldyr, kænguro...også selvfølgelig ringridder grillpølser for jeg er jo sønderjyde ;-)

Så jeg håber vi og gæsterne får fornemmelsen af at det er elegant på en afslappet måde.

KH Frk R

0

Vi har valgt at alle retter bliver serveret anrettte, og så kommer der fade rundt til hovedretten.

Er ikke særlig meget til buffet, og skal vi være helt ærlige, så er der ingen af de (mange) gourmetrestauranter jeg har spist på som serverer buffet.

JEg synes også, at det visuelt er super flot med en lækkert anrettet tallerken.

Men hatten af for dem der vi have buffet, forskellige brude forskellige bryllupper :(

0