Nitzen1987

♥ Lidt royal har man vel lov at være ♥ Anita & Jesper ♥ 7. August 2010 ♥

334 posts in this topic

STORT tillykke med Jeres bryllup - det ser ud som om I havde en skøn dag fyldt med solskin og kærlighed! :cheerleader3::)

UHH sikke en SKØN beretning!!!

MERE MERE MERE!!! :lol:

Det havde vi skam også :( Man kan vist roligt sige at min mand og jeg strålede om kap med solen :bearhug:

0

Annonce ♥

Brudepigerne (min bonusdatter og niece) stod også klar og mine søstre havde travlt med at rette på min kjole....

DSC_5313.jpg

min far kiggede på klokken - den var lige et par minutter i 14, så på trods af lidt stres og jag inden vi skulle ud af døren kom denne brud altså ikke for sent :cheerleader3:

DSC_5314.jpg

og min far og jeg havde travlt med at børste tordenfluer væk fra min kjole :lol:

Edited by Nitzen1987
0

Mine søstre gav brudepigerne instrukser om, hvad de skulle gøre, og gik derefter ind i kirken for at sætte sig... Vi ventede et minuts tid i våbenhuset... imens havde fotografen lige knipset et par billeder af de ventende gæster....

DSC_5315.jpg

DSC_5317.jpg

her min svigerfar og svigerinde...

DSC_5318.jpg

DSC_5323.jpg

og gommen med forlover var selvfølgelig også klar....

DSC_5321.jpg

DSC_5329.jpg

0

Annonce ♥

Uh sjovt som jeg sidder og får helt hjertebanken og sommerfugle i maven af at skrive om optakten til det store øjeblik i kirken.... Det er næsten som at opleve dagen igen :lol:

og hvor er det dejligt at se så mange der læser med :cheerleader3:

Edited by Nitzen1987
0

Så kom det store øjeblik hvor min far skulle føre mig op af kirkegulvet..... (BILLEDSPAM!!!)

Døren blev åbnet og organisten stemte i med Here comes the bride

IMG_1446.jpg

P8070449.jpg

P8070450.jpg

IMG_1447.jpg

IMG_1448.jpg

P8070451.jpg

(se lige hvor koncentrerede brudepigerne er :lol: )

P8070452.jpg

Edited by Nitzen1987
0

Hvor er du smuk i kjolen, tænker specielt på de billeder, hvor du står foran bilen med din far - ih hvor du stråler!

Øv, I kæmpede med tordenfluer - dem havde vi ingen af i Silkeborg...

Tak Britta :lol: hvor er du sød :cheerleader3:

0

Annonce ♥

Her sender jeg vist lige et smil til mine bonussønner der stod inde for inden, så de havde lidt svært ved at se det hele...

DSC_5335.jpg

DSC_5336.jpg

DSC_5337.jpg

P8070078.jpg

P8070453.jpg

P8070454.jpg

P8070455.jpg

og så var min far og jeg ved at være nået op til alteret

IMG_1449.jpg

(er det mon tårer jeg aner i min øjnene på min tilkommende??? :lol: )

Edited by Nitzen1987
0

Wauw, et sug jeg fik i maven af billeder, hvor I går ind! Så smuk du er og så flot du holder buketten, så den rigtig kommer til sin ret og ikke dækker for din kjole :lol:

Tak Rikke :cheerleader3: Jeg sidder også selv med en klump i halsen mens jeg skriver :)

0

Annonce ♥

Da organisten var færdig med at spille præludiet satte vi os ned :lol:

P8070460.jpg

Præsten bød velkommen og introducerede den første salme i kirkehæftet som var Den yndigste rose er funden

DSC_5342.jpg

DSC_5343.jpg

Edited by Nitzen1987
0

Under den første salme kiggede jeg over på min tilkommende, og selvom han han blikket rettet mod kirkehæftet og sang kunne jeg tydeligt se at øjnene var fugtige.... Efterfølgende kiggede jeg over på min far som også sad med våde øjne :lol: Det rørte mig bare så meget...

Efter den første salme var der

• Hilsen
  • Indledende bøn og læsning

Hvorefter salme nr. 2 I blev skabt som mand og kvinde blev sunget

0

Herefter var det blevet tid til præstens MEGET flotte og MEGET personlige tale..

DSC_5345.jpg

Anita, i dag er det blevet din egen tur til at være prinsesse ved dit eget kongebryllup med din prins ved din side – og skulle vi også tilføje: Købmand, for Jesper elsker at forhandle om prisen på alt og med alle.

Og du stråler virkelig også som en ægte prinsesse – ikke fordi, du er da også meget pæn, Jesper – men jeg ved jo, hvor meget, du har set frem til din bryllupsdag, en ægte pigedrøm, som nu er gået i opfyldelse.

Ja, og selvom drenge selvfølgelig ikke leger prinsesser og har prinsessedrømme som os piger, så er der ingen tvivl om, at du har været ligeså spændt, Jesper, det er bare kommet til udtryk på typisk drengemaner – for over godnatøllen hjemme ved svigerfar, da Anita var gået i seng, kunne du ikke længere holde på hemmeligheden med, at du havde vundet din prinsesses hjerte.

Derfor skal I selvfølgelig også have jeres helt eget eventyr, som må høre med til et ægte kongebryllup, for

der var engang en ung konge, som regerede et lille land.

Han boede på et slot sammen med sine tjenere, men han havde ikke nogen hustru.

Hver uge plejede han at køre ud i sit rige for at se til, at alt gik, som det skulle.

Men en dag, da han var på vej hjem til slottet, kom han forbi torvet.

Der så han en pige, som sad og solgte blomster ved en bod. Hun var så smuk, at han ikke kunne få hende ud af sine tanker.

Dagen efter syntes han, at han ville køre ud igen, i stedet for, som han plejede, at vente en uge.

Han begyndte nu at køre ud hver eneste dag og naturligvis kørte han til torvet for at få et glimt af pigen, som solgte blomster.

Da en måned var gået, var han klar over, at han elskede pigen, og at han ville gifte sig med hende.

Han kaldte sine rådgivere sammen og kundgjorde den glade nyhed for dem:

Der skulle være kongebryllup!

Alle var glade og syntes, det ville være vidunderligt med et stort bryllup. Den unge konge var også glad selv, men da han kom op i sit kammer, blev han pludselig dybt bekymret. Han tænkte på, hvad der mon ville ske, hvis han befalede pigen at gifte sig med ham, og hun så ikke senere elskede ham.

Det var en foruroligende tanke for kongen, for han ønskede ikke blot en dronning, men først og fremmest en hustru, som elskede ham. Ville hun nogensinde kunne glemme, at han var konge og hun bare en simpel bondepige?

Han ville komme til hende på torvet i en gylden vogn, trukket af seks af hans fineste heste.

Foran ham skulle et orkester spille, og bag ham skulle det flotteste regiment i hans hær komme i skønne uniformer og vel disciplinerede.

Vognen skulle standse ved blomsterpigens bod, og den røde løber skulle ud. Han ville gå frem imod hende, klædt i sine allerfineste klæder med krone på og de kongelige smykker.

Hun ville med garanti blive imponeret.

Men lidt efter ombestemte kongen sig. For dette var forkert.

Godt nok ville hun blive imponeret, men at være imponeret og at elske, at have kær, er ikke det samme.

Så fik kongen en anden idé.

Han ville skænke hende den gyldne vogn med de seks heste. Han ville give hende et regiment soldater, et marchorkester, smykker, penge og verdens smukkeste klæder.

Hun ville med garanti blive taknemlig.

Men dagen efter havde kongen også opgivet den idé.

Dette var faktisk også forkert.

At være taknemlig, at være evigt taknemlig og så at elske, at have kær, er ikke det samme.

Til sidst indså kongen, at der i virkeligheden kun var én løsning.

Han skulle ikke komme til pigen som konge, men klædt som tigger eller bonde og forsøge at vinde hende som en af hendes egne.

Tidligt næste morgen, mens det endnu var mørkt, gik den unge konge ud af slottets bagindgang og vandrede til torvet.

Hvor var han nervøs og usikker!

Han som havde magt over hele riget, magt over alle landets penge og soldater, var pludselig ganske magtesløs.

Der var noget, som han ingen magt havde over:

Pigens hjerte.

Her måtte friheden råde. Frihed til at elske eller lade være, frihed til at sige ja eller nej.

Fik kongen held med sin plan?

Det ved vi ikke,

Det afhænger helt og holdent af pigen!

Så nu bliver det jo spændende, Jesper, om din pige svarer ”ja” her om lidt…

Kan I huske, at jeg spurgte jer, om I havde en sang, der var jeres, da jeg var på besøg hos jer?

Det mente I ikke, at I havde – Men nu har I til gengæld et ægte eventyr.

Skulle man omskrive det lidt til jeres verden, så så jeg for mig, hvordan du Jesper mange gange tog turen ind til computeren, for at se om den skønne pige var online – måske har tankerne også fløjet inde i dit hoved, om hvordan du skulle vinde hendes hjerte…

Men den dybereliggende grund til, at jeg valgte, at I skulle have dette eventyr her på jeres bryllupsdag er jeres evne til at se det dybe i det enkle.

For selvom vi alle har prinsessedrømme og fascineres af eventyrets verden – som du i øvrigt får travlt med at følge i den kommende tid, Anita, med forestående tvillingefødsel i kongehuset - så handler kærlighedens vej ikke om pomp og pragt; det handler ikke om at kunne imponere eller fremvise døde ting, men det handler om at turde vise sig selv som menneske.

Vi skal med et flot ord turde åbenbare os for hinanden – og det er på hinandens vrangside, at vi skal kunne elske.

Det er nemt nok at elske og danse med, så længe livet ikke byder os de store bump, når vi har tid til hinanden og kan sidde og skåle i den gode rødvin i stearinlysets skær, men i ægteskabet lover vi hinanden også at være der i modgangens tider – og det er her kærligheden skal vise sin sande styrke.

Derfor er det også så fin en egenskab netop at kunne se det dybe i det enkle – og det fornemmer jeg, at I virkelig er gode til.

I ser hverdagen som hyggen; der hvor man ser det værdifulde i at sidde sammen i sofaen og med garanti spise alt for meget slik til en god film, tage et slag kort eller trivial, gå en tur og være sammen med familien.

Og så kommer vi vist ikke udenom, at katten Pjevs også er en pæn stor del af jeres liv. Der er nok at gøre med at redde potteplanter, tasker og andre gode sager. Men det gør heller ikke noget, for Pjevs lever vist sit eget royale liv, hvor det meste er tilladt - og én ting har den forstået: Den ved, hvordan man smelter ethvert hjerte, så man bliver helt blød i knæene og glemmer alt om skældud.

Pas godt på den fine egenskab: At kunne se det værdifulde i det enkle. Det ville mange kunne tage ved lære af.

Det betyder ikke, at I ikke har drømme – I kunne for eksempel godt tænke jer på sigt at flytte nordpå og skabe jer et nyt hjem der – men det styrer ikke jeres lykke – og det er smukt.

Det er som i eventyret: At selvom kongen kunne give sin blomsterpige det halve kongerige, så indså han, at det ikke er heri den sande kærlighed ligger.

Den ligger i det menneskelige, i det nære, i hvad den anden er i sig selv – og ikke i hvad den anden gør for mig.

Kærligheden er, at du med hvad du er, formidler, at jeg bliver til som den, jeg er.

Ingen af os skal lave os om for at holde på den anden, for begge har vi valgt den anden for dét, han eller hun allerede er.

Og netop fordi der ingen forandring kræves, er alt forandret.

Vi ser dét, vi kan lide hos den anden, og som måske bliver til hos den anden, netop fordi vi ser det.

Og vi sætter uden fordømmelse grænser for dét, vi ikke kan lide, og fortæller den anden, at de dele fungerer dårligt for os i samværet med ham eller hende.

Så kan det være, den anden forandrer det stykke adfærd:

Ikke fordi han eller hun er tvunget til det, men fordi han eller hun glædes ved at kunne gøre sin partner glad.

Det er sådan, det kristne budskab, om Guds betingelsesløse kærlighed fungerer, når det får mennesker til at opføre sig ordentligt overfor Gud og hinanden.

Og det begynder vi på, når det går op for os, at Gud giver os fri, og at friheden skyldes, at han elsker os, ikke bare at han er slap og ligeglad.

Kærligheden er ubetinget, og netop derfor ikke til at blive færdig med. Den ønsker sig, ja kræver, den anden.

Samtidig sætter kærligheden den anden fri, fordi den opgiver ethvert forsøg på at skaffe sig den anden med magt.

Samhørigheden kontra friheden er kærlighedens spændingsfelt, kærlighedens styrke og kærlighedens udfordring – og jeg tror, at ligger man de ingredienser på vægtskålen, så vil jeres vægt vise en god balance.

Kigger man lidt dybere på jeres personligheder, Anita og Jesper, så er der to poler, der hedder det utålmodige og det afslappede (Det er nok ikke nødvendigt at fortælle, hvem der er hvad…), og de to poler mødes i foreningen stædighed, som I vist begge er lige gode om.

Men det, der med første øjekast kan synes at være et forholds svagheder, kan på længere sigt også være det, der netop styrker et forhold og holder det i live.

Og har man grundstene på plads, så kan det kun være sundt engang imellem at rense luften og kunne diskutere.

De grundsten fornemmer jeg, at I har, for når det kommer til stykket, så supplerer I og hjælper hinanden.

Og kigger man på de varme ord, I havde at sige til hinanden, da vi talte sammen, så er man ikke helt afsporet.

Jesper, du sagde om Anita, at hun er sød, kærlig, dejlig, ærlig – og stædig.

Og Anita, du sagde om Jesper, at han er solidarisk, og jo, han er kærlig og romantisk – i begyndelsen kom han i hvert fald med blomster, han er en god støtte og meget stærk.

Kære Anita og Jesper, pas godt på jeres gode evne til at se det dybe i det enkle – de øvrige ting er blot flødeskum på toppen.

I dag sætter I ord på jeres taknemmelighed over at ha’ hinanden I jeres liv ved at bekræfte, at I vil hinanden overfor Gud og os, som er her til stede.

Så et stort tillykke med jeres eget lille kongebryllup og pas så godt på autografen på 50’ern, hvis der skulle dukke nogle kendte forbi på jeres vej fremover.

DSC_5346.jpg

DSC_5347.jpg

Edited by Nitzen1987
0

Annonce ♥

Jeg har skrevet et nærmest royalt bryllup i underoverskriften til min beretning... Årsagen hertil findes blandt andet i præstens tale... Men også under festen om aftenen blev det pointeret at jeg er kæmpe royalist :lol:

0

Tilspørgslen kunne begynde....

Så tilspørger jeg dig Jesper S. Andersen: Vil du have Anita Nielsen, som hos dig står, til din ægtehustru? – Ja! Vil du elske og ære hende, og leve med hende både i medgang og modgang, i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer, som en ægtemand bør leve med sin ægtehustru, indtil døden skiller jer ad? – Ja!

DSC_5349.jpg

P8070463.jpg

Ligeså tilspørger jeg dig Anita Nielsen: Vil du have Jesper S. Andersen, som hos dig står, til din ægtemand? – Ja! Vil du elske og ære ham, og leve med ham både i medgang og modgang, i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer, som en ægtehustru bør leve med sin ægtemand, indtil døden skiller jer ad? – Ja!

Så giv hinanden hånd derpå!

DSC_5350.jpg

DSC_5351.jpg

DSC_5352.jpg

0

Så bliver der udvekslet ringe... (som forloveren havde holdt styr på :lol: )

DSC_5353.jpg

DSC_5354.jpg

DSC_5355.jpg

Efter ringudvekslingen sagde præsten så at vi måtte give hinanden et kys :cheerleader3:

DSC_5356.jpg

Forbøn

DSC_5357.jpg

Der bliver bedt fadervor

P8070465.jpg

Edited by Nitzen1987
0

Annonce ♥

Herefter kunne vi sætte os ned igen....

Min mor havde (igennem mig) arrangeret, at der kom en pige, som jeg har spillet i skoleorkester med som skulle spille lidt på flügelhorn i kirken... Så da vi satte os ned stemte hun (efter mit ønske) i med Amazing Grace solo!

DSC_5365.jpg

Det lød bare SÅ godt!!!!

P8070466.jpg

P8070467.jpg

Hørte efterfølgende fra flere af gæsterne, at de havde måttet fælde en tåre

DSC_5359.jpg

DSC_5360.jpg

Edited by Nitzen1987
0

Som en indskudt bemærkning vil jeg lige fortælle, at for hver gang jeg satte mig ned så røg stolen længere og længere tilbage, og kunne ikke rykke den tilbage på plads, da den så vil skrabe hen ad gulvet og larme, så jeg måtte sætte mig længere og længere ude på stolen...... :lol:

0

Et stort tillykke med dagen :cheerleader3: ...det kan vist ikke komme for sent

Hvor er det en skøn beretning, kan ligefrem mærke dine sommerfugle i min mave :carrot:

I skinner jo begge mere end solen, glæder mig til at læse mere og se flere billeder :lol:

0