Guest Linette160711

Hvad skal I hedde til efternavn?

244 indlæg i dette emne

Annonce ♥

KRS:

Jeg bryder mig ikke om tanken om at "overtale" den ene eller anden til noget med navneskift. Jeg synes det er vigtigt at I finder en beslutning I er enige om. Og indtil da kan I jo hedde jeres gamle navne. Jeg synes det er en god ide at smage på dine egne kombinationer og hvilke modeller du kan lig - og så kan du fremlægge dem for din tilkommende.

Hos os var det egentlig kun mig der havde et ønske om at vi skal have fælles navn - h2b mener fint jeg kan beholde mit hvis jeg vil, men han vil ikke skifte efternavn. Jeg har i dag et efternavn Høgh som kun er 3 generationer gammelt (startede med min morfor fordi han blev født på Høgh gården) og det går tabt nu. Jeg skulle selv forlige mig med tanken om at det går tabt - men helt ærligt det er bare et navn for mig. Mine initialer kommer ingen gang til at ændre sig med h2b efternavn. :biggrin: :biggrin:

Jeg har så spurgt h2b om han ville tage mit mellemnavn - for det betyder noget for mig at vi har lidt fra os begge. Det vil han gerne, fordi det betyder noget for mig og ikke gør noget for ham.. Og så vil jeg meget gerne tage hans - nu hvor vi skal være ægtefolk.

0

Del dette indlæg

Jeg tror også det vigtigste er at begge parter har det godt med det.

Da vi blev forlovet, faldt snakken jo naturligt på efternavne, da vi begge mener det er lidt forvirrende når gifte folk hedder noget forskelligt - og hvad så med børnene (men det er jo bare vores mening) Men i hvert fald skulle vi jo finde noget vi begge kunne forene os med.

Vi har begge lidt atypiske navne - der er 188 i dk med mit efternavn, men kun 19 med hans - så oprindeligt gik jeg med til, at vi skulle hede hans, da det var mest "sjældent", og mit blev mellemnavn for os begge.

Da det havde ligget i baghovedet et stykke tid, kunne jeg mærke at jeg var ked af at miste mit navn som slægtsnavn, og vi er derfor blevet enige om bindestreg mellem vores navne og den løsning har vi det begge godt med :)

0

Del dette indlæg

Vi er blevet enige om at tage mit mellemnavn da det er slægtnavn og ikke ret mange som hedder det i dk, men vi tager så også hans mellem og efternavn da det også er slægtsnavne og heller ikke så mange der hedder det.. Så vi får meget lange navne.. Gottenborg Willumsgaard Schmidt.. men det bliver godt :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi Har også snakket lidt frem og tilbage om det jeg sletter mit mellemnavn og bruger så mit efternavn som mellemnavn og tager hans efternavn det vil blive til Søndergaard Andersen har dog for nyeligt overvejet om man skal lave en - mellem navnene, men det vil H2B slet ikke høre tale om da han syntes Andersen er det mest perfekte efternavn og det skal stå for sig selv :)

Han vil fortsat hedde det han hedder, han syntes ikke han deler nok historie med mit Søndergaard der gør at han vil have det :)

0

Del dette indlæg

Jeg kommer til at hedde noget så "fab" som Hansen.. :blink:

Men det betyder meget for ham at vi får hans navn da hans 3 børn fra et tidligere forhold også hedder det.

Finder så ud af at hans mors fødenavn er Mosdorf og hun giftede sig til Hansen i sin tid. Så nu er det ENDELIG besluttet at vi skal hedde Mosdorf Hansen - Yay :balloon:

0

Del dette indlæg

Sjovt som navnedebatten bare kan få følelserne i gang :-)

Jeg har altid haft et langt navn: 1 fornavn 2 mellemnavne og så med dobbelt efternavn. Nu har jeg et enkelt efternavn.

Vi er slet ikke blevet enige om noget med navne men det er vigtigt (for mig) at de børn vi en dag forhåbentligt får - hedder det samme som os.

Min kæreste vil ikke skifte navn så jeg tager hans mellemnavn til mellemnavn før mit efternavn og så må vi se om han følger trop en dag :-)

Tænker at lange navne jo, mest er synlige når man er i kontakt med det offentlige - til hverdag er det jo bare fornavn og efternavn.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kommer til at hedde noget så "fab" som Hansen.. :blink:

Men det betyder meget for ham at vi får hans navn da hans 3 børn fra et tidligere forhold også hedder det.

Finder så ud af at hans mors fødenavn er Mosdorf og hun giftede sig til Hansen i sin tid. Så nu er det ENDELIG besluttet at vi skal hedde Mosdorf Hansen - Yay :balloon:

Det lyder faktisk også rigtigt godt.

Godt at svigermor lige kunne "redde" jer... hehe :biggrin:

0

Del dette indlæg

Jeg ville gerne have at min kommende hustru tog mit efternavn, men sådan bliver det ikke da hun gerne vil beholde sit eget og på den måde ære hendes afdøde far. Det kan jeg kun have respekt for. Meeen hun har dog luftet muligheden for at hun vil tage mit mellemnavn :biggrin: .

0

Del dette indlæg

Min kommende mand har valgt at slette sine 2 mellemnavne, ændre sit eget efternavn til mellemnavn og tage mit efternavn :loveshower:

Jeg kommer til at hedde det samme, da jeg vælger samme mellemnavn.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har begge to ét fornavn, ét mellemnavn og et efternavn. Mit mellemnavn er specielt, og mit efternavn er et -sen navn. Begge min kærestes navne er specielle.

Vi har, da vores første barn skulle døbes, aftalt, at vores familienavn bliver mit mellemnavn og hans efternavn. Det kommer vi begge til at hedde, når vi bliver gift, og det er begge vores børn også døbt!

Det er måske totalt åndsvagt, - men jeg glæder mig helt vildt til at kunne underskrive julekort og lignende med et "med kærlig hilsen familien XXX XXXXXXXX" :7himmel: .

0

Del dette indlæg

Vi har begge to ét fornavn, ét mellemnavn og et efternavn. Mit mellemnavn er specielt, og mit efternavn er et -sen navn. Begge min kærestes navne er specielle.

Vi har, da vores første barn skulle døbes, aftalt, at vores familienavn bliver mit mellemnavn og hans efternavn. Det kommer vi begge til at hedde, når vi bliver gift, og det er begge vores børn også døbt!

Det er måske totalt åndsvagt, - men jeg glæder mig helt vildt til at kunne underskrive julekort og lignende med et "med kærlig hilsen familien XXX XXXXXXXX" :7himmel: .

Sådan har jeg det ogs! :love:

Vi er lige blevet enige om at tage h2bs mellemnavn og efternavn og tilføje en bindestreg, så vi kommer til at hedde familien Bach-Poulsen :love:

Bindestregn er tilføjet fordi jeg slet ikk kan arbejde med kun at hedde Poulsen. Dwt siger mig intet, men de to navne sammen betyder mest for mig.

0

Del dette indlæg

Sådan har jeg det ogs! :love:

Vi er lige blevet enige om at tage h2bs mellemnavn og efternavn og tilføje en bindestreg, så vi kommer til at hedde familien Bach-Poulsen :love:

Bindestregn er tilføjet fordi jeg slet ikk kan arbejde med kun at hedde Poulsen. Dwt siger mig intet, men de to navne sammen betyder mest for mig.

Tror nok at sådan en bindestreg anses for at være dannelsen af et nyt efternavn (er der da en eller anden der har fortalt mig) og det koster - ved ikke hvor meget eller om det er rigtigt.. Meeeen, kan nu godt følge dig.... :)

0

Del dette indlæg

Jeg aner ikke hvad vi skal hedde! :huh: - kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad i mener om alt dette...

Min kæreste har ikke mulighed for at ændre navn i forbindelse med at vi bliver gift, da han stadig er statsborger i et afrikansk land hvor han ville skulle søge om navneændring og sådan noget er praktisk taget umuligt. Derfor vil han først kunne ændre navn på et senere tidspunkt.

Jeg tager helt sikkert hans mellemnavn, som på hans stammes sprog, betyder noget i retning af "will grow" (i betydningen at noget udvikler sig til noget mere og bedre) det er jo meget smukt, men da det er et afrikansk navn ville det af praktiske årsager, være dumt at hedde til efternavn, da folk generelt ser underlige ud i hovederne når de skal stave det :blink:

Han synes ikke vi skal have hans efternavn (som er helt og aldeles umuligt for danskere at hitte rede i) og jeg synes egentlig heller ikke vi skal have mit efternavn, da vi helt sikkert kommer til at tilbringe nogle år udenfor DK (i USA/Canada og Afrika) og så er MIT navn virkelig dansk og meget upraktisk. Vi ønsker ikke at vores kommende børn skal have navne som ingen kan udtale.

Jeg overvejede kort om vi kan tage et navn fra en slægtning på hans eller min side, og bruge det som efternavn, men jeg har ikke helt fundet en god løsning. En eksempel kunne være, at vi tog min fars fornavn og kom til at hedde Larsson. Min kæreste er meget betaget af min far som menneske og havde ikke noget specielt godt forhold til sin egen far, som døde for mange år siden. Så på en måde ville det være rigtig fint at være efterkommere af Lars - Larsson vil være let at forstå, udtale og stave i udlandet, men bare ikke det mest interessante navn i verden :biggrin: Mit oprindelige efternavn var Jensen, men det brød jeg mig aldrig om og fik det slettet for mange år siden (for så at bruge mit mellemnavn som efternavn) og så er Larsson vel egentlig ikke meget bedre :lol:

Jeg tænker lidt videre... Hvad mener I?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg aner ikke hvad vi skal hedde! :huh: - kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad i mener om alt dette...

Min kæreste har ikke mulighed for at ændre navn i forbindelse med at vi bliver gift, da han stadig er statsborger i et afrikansk land hvor han ville skulle søge om navneændring og sådan noget er praktisk taget umuligt. Derfor vil han først kunne ændre navn på et senere tidspunkt.

Jeg tager helt sikkert hans mellemnavn, som på hans stammes sprog, betyder noget i retning af "will grow" (i betydningen at noget udvikler sig til noget mere og bedre) det er jo meget smukt, men da det er et afrikansk navn ville det af praktiske årsager, være dumt at hedde til efternavn, da folk generelt ser underlige ud i hovederne når de skal stave det :blink:

Han synes ikke vi skal have hans efternavn (som er helt og aldeles umuligt for danskere at hitte rede i) og jeg synes egentlig heller ikke vi skal have mit efternavn, da vi helt sikkert kommer til at tilbringe nogle år udenfor DK (i USA/Canada og Afrika) og så er MIT navn virkelig dansk og meget upraktisk. Vi ønsker ikke at vores kommende børn skal have navne som ingen kan udtale.

Jeg overvejede kort om vi kan tage et navn fra en slægtning på hans eller min side, og bruge det som efternavn, men jeg har ikke helt fundet en god løsning. En eksempel kunne være, at vi tog min fars fornavn og kom til at hedde Larsson. Min kæreste er meget betaget af min far som menneske og havde ikke noget specielt godt forhold til sin egen far, som døde for mange år siden. Så på en måde ville det være rigtig fint at være efterkommere af Lars - Larsson vil være let at forstå, udtale og stave i udlandet, men bare ikke det mest interessante navn i verden :biggrin: Mit oprindelige efternavn var Jensen, men det brød jeg mig aldrig om og fik det slettet for mange år siden (for så at bruge mit mellemnavn som efternavn) og så er Larsson vel egentlig ikke meget bedre :lol:

Synes det er rigtig smukt at du vil tage hans mellemnavn som dit også - kan godt følge dig i, at navne sådan generelt set skal være til at udtale... Så jeg ville nok satse på Larsson - og en ret god og smuk ide for at kunne følge sit "slægtsskab" (eller hvad man nu kalder det)... Synes det vil være en rigtig smuk gestus til din far - hvis I tager Larsson som efternavn. :)

Har selv et lidt alternativt mellemnavn, som jeg vælger at slette i forbindelse med vores bryllup og faktisk kun have navne man vil kunne udtale i hele verdenen - ja altså lige bortset fra mit fornavn - det går kun her i norden :)

0

Del dette indlæg

I skal da helt sikkert gå efter Larsson.

Som både du selv og SpiffN skriver er det dejligt nemt at udtale.. Og jeg synes nu altså ikke at det er kedeligt.

Go for it :)

0

Del dette indlæg

Det bliver nemt; vi beholder hver vores eget navn! :)

Vi har boet sammen i så herrens mange år, at det ville være underligt at skifte navn nu, og ingen af os føler behov for at vi skal hedde det samme.

Desuden er det jo egentlig at gå tilbage til "rødderne". Det der med at ægtepar skulle hedde det samme er noget forholdsvis nyt, og det blev almindeligt fra ca. 1850'erne at kvinden fik mandens efternavn, inden den tid beholdt man sit eget navn, som var efter faderens fornavn, ex. Nielsdatter. Så vi går bare tilbage til gamle dyder :wink:

Men der skal nok være nogen der vil finde det underligt, at vi fortsat ikke skal hedde det samme, men det skal vi altså ikke :tunge:

0

Del dette indlæg

Det bliver nemt; vi beholder hver vores eget navn! :)

Vi har boet sammen i så herrens mange år, at det ville være underligt at skifte navn nu, og ingen af os føler behov for at vi skal hedde det samme.

Desuden er det jo egentlig at gå tilbage til "rødderne". Det der med at ægtepar skulle hedde det samme er noget forholdsvis nyt, og det blev almindeligt fra ca. 1850'erne at kvinden fik mandens efternavn, inden den tid beholdt man sit eget navn, som var efter faderens fornavn, ex. Nielsdatter. Så vi går bare tilbage til gamle dyder :wink:

Men der skal nok være nogen der vil finde det underligt, at vi fortsat ikke skal hedde det samme, men det skal vi altså ikke :tunge:

Synes det er meget sejt at man "tør" gå imod (de tilsyneladende nye) traditionerne.. Er selv af den gamle.. eller nye?... skole.. Så vi skal hedde det samme..

Må jeg spørge om i evt har talt om hvad jeres børn skal hedde? :)

Hvis i da overhovedet skal have børn... :wink:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer