Posted June 27, 2011 · Report post Min søn har mellemnavn efter sin far (min ex), og har mit efternavn. Nu skal jeg så giftes og vil gerne, at min søn får mit nye efternavn, for ellers har han jo et efternavn som ingen af hans forældre bærer. Jeg kan godt forstå, at min ex synes det er træls, men samtidig kan jeg ikke se hvorfor det generer ham sådan, at hans søn bærer sin mors navn... Han kommer ok ud af det med min nye mand, så troede ærlig talt ikke, det ville blive et problem...!!!! Har nogen af jer andre oplevet noget lign..? 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post Det skal jo lige siges, at bette beholder sit mellemnavn (ligesom hans fars ) 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post Jeg synes det er noget mærkeligt noget. Nu er jeg selv den nye i vores familie, min h2b har 2 børn fra tidligere. Selvfølge skal jeres søn have dit og hans navn. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post Så længe du beholder mellemnavnet, kan jeg ikke se noget problem i det. Men det der nok går ham på, er vel at den mand som hans barn bor med til daglig nu får mindst ligeså meget indflydelse som ham der rent faktisk er far til jeres sønnen. Måske jeg godt lidt kan forstår ham. fordi det jo så sikkert også vil være det navn der bliver brugt til daglig. hvis du forstår hvad jeg mener.. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post Bette skal stadig have ex'ens mellemnavn; det er "kun" efternavnet og KUN fordi det er det navn, som jeg jo får... det virker så dumt, at bette har et navn som ingen af hans forældre bærer...??!! Jeg ved ikke, hvad praksis er på området, men bettes far skal give tilladelse til navneændring, så eneste mulighed er vel at kontakte statsamtet?? Vi har altid kunnet klare det selv uden statsamt, selv ved skilsmissen, heldigvis. Men det her betyder utrolig meget for mig. Jeg har jo prøvet at forklare ham, at det intet har at gøre med at bette får en ny far; det er slet ikke intentionen; jeg vil bare at han har mit navn også!!!! 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post jeg forstår jer begge. men det er nok også svært for ham. Hvad med at I begge gik på kompromis, så jeres søn har to efternavne og intet mellemnavn?? Så han har et efternavn fra både mor og far. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post Jeg kan egentlig godt følge din ex lidt, men jeg kan også godt forstå, at du gerne vil have at du og din søn hedder det samme. Din søn får din nye mands navn, og derved vil folk formentlig automatisk tro, at det er hans bio-søn. Kan det være sådan noget din ex. tænker på? 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post Hej Jeg må også indrømme at jeg godt kan forstå din ex. Hvis hans søn får din nye mands navn, bliver han sådan set nærmest "adobteret" af din nye mand, selvom det måske ikke er det du synes. Eftersom det er din ex's søn ville jeg måske synes, at det var mest nærliggende at din søn får din ex's efternavn som efternavn og ikke som mellemnavn, og så bare droppe mellemnavnet eller bruge dit pigenavn som mellemnavn. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post Jeg kan egentlig godt følge din ex lidt, men jeg kan også godt forstå, at du gerne vil have at du og din søn hedder det samme. Din søn får din nye mands navn, og derved vil folk formentlig automatisk tro, at det er hans bio-søn. Kan det være sådan noget din ex. tænker på? HejJeg må også indrømme at jeg godt kan forstå din ex. Hvis hans søn får din nye mands navn, bliver han sådan set nærmest "adobteret" af din nye mand, selvom det måske ikke er det du synes. Eftersom det er din ex's søn ville jeg måske synes, at det var mest nærliggende at din søn får din ex's efternavn som efternavn og ikke som mellemnavn, og så bare droppe mellemnavnet eller bruge dit pigenavn som mellemnavn. Jeg er med her.. Måske droppe det nuværende efternavn og bruge ex'ens som efternavn. Eller det nye navn som mellemnavn? Forstår faktisk godt din ex! 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post Jeg ville også slutter mig til dem som godt kan følge ex'en, hvis det havde handlet om at hans navn(e) gled helt ud men her taler vi om at det er moderens efternavn der bliver skiftet ud og barnet bevarer ex'ens mellemnavn. Det skulle man tro ville være acceptabelt for alle parter. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post Jeg kan egentlig godt følge din ex lidt, men jeg kan også godt forstå, at du gerne vil have at du og din søn hedder det samme. Din søn får din nye mands navn, og derved vil folk formentlig automatisk tro, at det er hans bio-søn. Kan det være sådan noget din ex. tænker på? HejJeg må også indrømme at jeg godt kan forstå din ex. Hvis hans søn får din nye mands navn, bliver han sådan set nærmest "adobteret" af din nye mand, selvom det måske ikke er det du synes. Eftersom det er din ex's søn ville jeg måske synes, at det var mest nærliggende at din søn får din ex's efternavn som efternavn og ikke som mellemnavn, og så bare droppe mellemnavnet eller bruge dit pigenavn som mellemnavn. Jeg er med her.. Måske droppe det nuværende efternavn og bruge ex'ens som efternavn. Eller det nye navn som mellemnavn? Forstår faktisk godt din ex! Er helt enig! 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 27, 2011 · Report post Nu tror jeg ikke at "en flok høns" på et forum vil ændre din ex' holdning til tingene. Jeg kan godt se frustrationen i dit dilemma, men kan også sagtens sætte mig ind i hans. Tror jeg ville have det svært hvis mit barns far giftede sig, dannede en ny famile om mit barn, og at mit barn så smtidigt skulle have denne stedfars efternavn - nej tak! Hvad holder jer tilbage fra at tage dit efternavn? Så skal din søn ikke skifte navn, og han hedder stadig det samme som sin mor. Er sønnen gammel nok til at have en mening om det her selv? 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Min nye mand har et meget specielt efternavn (slægtsnavn), og jeg hedder bare det allermest ordinære.. ;-)) Jeg vil at vores søn skal beholde et navn fra os begge; ikke "bare" have sin fars navn. Jeg kunne jo forstå, han brokker sig, hvis vi talte om at bette KUN skulle have mit nye navn; men han skal så absolut beholde sin fars mellemnavn også... Alle vi omgås ved, at bette har en anden far, så det er ikke der skoen trykker; folk som ikke kender os vil jo nok tænke "der går far & søn" ; de kender ikke vores navn, så det er vel ikke det der er afgørende. Jeg havde bare ikke troet det blev et problem, men det betyder meget for mig, så der må hjælp indover den her. Jeg vil på ingen måde skabe mig fuldstændig hysterisk over det, men roligt prøve at få nogen til at hjælpe os med det; og så acceptere resultatet. Som det mindste skal bette ihvertfald beholde mit gamle efternavn, for han SKAL have et navn fra os begge... BASTA!!!! 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Min nye mand har et meget specielt efternavn (slægtsnavn), og jeg hedder bare det allermest ordinære.. ;-)) Jeg vil at vores søn skal beholde et navn fra os begge; ikke "bare" have sin fars navn. Jeg kunne jo forstå, han brokker sig, hvis vi talte om at bette KUN skulle have mit nye navn; men han skal så absolut beholde sin fars mellemnavn også... Alle vi omgås ved, at bette har en anden far, så det er ikke der skoen trykker; folk som ikke kender os vil jo nok tænke "der går far & søn" ; de kender ikke vores navn, så det er vel ikke det der er afgørende. Jeg havde bare ikke troet det blev et problem, men det betyder meget for mig, så der må hjælp indover den her. Jeg vil på ingen måde skabe mig fuldstændig hysterisk over det, men roligt prøve at få nogen til at hjælpe os med det; og så acceptere resultatet. Som det mindste skal bette ihvertfald beholde mit gamle efternavn, for han SKAL have et navn fra os begge... BASTA!!!! Men når han møder nye bekendtskaber ville (er jeg ret sikker på) altid være efternavnet der bliver brug og aldrig mellemnavnet. På den måde glider sønnikes far helt ud af billede. Jeg synes det ville være en fin løsning, at give jeres søn to efternavne og intet efternavn. -> fornavn ny mands efternavn fars efternavn. Nu kender jeg jo ikke jeres familiekonstruktion, om I har fælles forældremyndighed og alt det der, men det kunne jo også tænkes at din X en dag ville giftes og så ville han også ændre sønnikes navn.. Måske han så vil bruge dit efternavn som mellemnavn og bruge hans nye kones efternavn. Jeg ville ikke selv synes om at blive degraderet. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Hvor gammel er din søn, der her er tale om? Har han selv en mening om dette? I bund og grund virker det til at være for din skyld og ikke sønnes at navnet skulle ændres. Og jeg tror da klart at et mindre barn er fløjtende ligeglad eller at det måske endda kan ende i unødig forvirring for barnet, eller det der er værre. Jeg synes du skal vente til din søn evt. er ældre, så han selv kan tage stilling til navneændringen. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Alle vi omgås ved, at bette har en anden far, så det er ikke der skoen trykker; folk som ikke kender os vil jo nok tænke "der går far & søn" ; de kender ikke vores navn, så det er vel ikke det der er afgørende. Det handler formentlig slet ikke om det og om hvad andre ved eller ikke ved. Det handler nok mere om at din ex godt stadigvæk vil føle at sønnen er en del af ham og vil opfatte det, som det meget rigtigt bliver sagt, som en degradering. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Hej Hvorfor lader du ikke din søn beholde sin fars efternavn, samtidig med han også får dit nye efternavn? Har du prøvede at vende det med din ex Håber du finder en løsning på det 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Kan faktisk godt forstå din eks. Der må være en løsning midt i mellem. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Det nye navn som mellemmavn og farmands navn som efternavn! Så har han stadig fra jer begge! 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Jeg synes ikke at dit lille barn skal have et navn fra en anden mand. På det punkt forstår jeg virkelig godt din eksmand. At du vælger at skifte navn i forbindelse med brylluppet, er helt ok, men det er jo ikke dit barn der bliver gift med din nye mand, og han skal derfor ikke skifte navn. Derfor synes jeg altså, at dit barn skal beholde både din eksmands og dit nuværende navn. Hvis du gerne vil hedde det samme som dit barn, så synes jeg at du skal beholde dit nuværende navn, samtidig med at du så også tager din nye mands navn. Håber det var til at forstå 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Det nye navn som mellemmavn og farmands navn som efternavn! Så har han stadig fra jer begge! Lige den løsning jeg sad og tænkte på - er det ikke en mulighed? hmm jeg har lidt svært ved at formulere det her, uden at det kommer til at lyde fornærmende, det er nemlig slet ikke min intention! Men jeg kan altså godt forstå din ex - jeg ville heller ikke sige god for den (havde jeg været i hans situation.) Jeg synes du skal lade være med at hænge dig i at I ikke kommer til at hedde det samme længere, det navn han har nu er et navn han fik fra dig - det var noget du blev enig med din ex om at han skulle hedde. Jeg synes måske egentlig også at hvis han skal ændre navn må det blive når han selv ønsker det. Du skal tænke på at selvom du kommer til at hedde det, har det ikke noget med din søns oprindelse at gøre. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Jeg synes ikke at dit lille barn skal have et navn fra en anden mand. På det punkt forstår jeg virkelig godt din eksmand. At du vælger at skifte navn i forbindelse med brylluppet, er helt ok, men det er jo ikke dit barn der bliver gift med din nye mand, og han skal derfor ikke skifte navn. Derfor synes jeg altså, at dit barn skal beholde både din eksmands og dit nuværende navn. Hvis du gerne vil hedde det samme som dit barn, så synes jeg at du skal beholde dit nuværende navn, samtidig med at du så også tager din nye mands navn. Håber det var til at forstå Jeg kunne ikke have sagt det bedre 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Han kan sagtens få mit nye efternavn som mellemnavn og så sin fars efternavn til sidst, men det vil ex heller ikke. Bette er 4 år, så han blir jo ikke spurgt om det, Men jeg kender altså flere, som blir gift for 2. gang, hvor børnene har fået nyt navn. Nu skal det siges, at jeg jo godt et stykke hen ad vejen forstår min ex, men samtidig nægter han bare at se noget fra min side i denne sag. Bette skal have mit navn, færdig basta slut!!!! 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 28, 2011 · Report post Han kan sagtens få mit nye efternavn som mellemnavn og så sin fars efternavn til sidst, men det vil ex heller ikke. Bette er 4 år, så han blir jo ikke spurgt om det, Men jeg kender altså flere, som blir gift for 2. gang, hvor børnene har fået nyt navn. Nu skal det siges, at jeg jo godt et stykke hen ad vejen forstår min ex, men samtidig nægter han bare at se noget fra min side i denne sag. Bette skal have mit navn, færdig basta slut!!!! Jeg vil lige tillade mig at komme med et lidt nyt perspektiv... Jeg arbejder til daglig som socialrådgiver i en familieafdeling. Jeg sidder i en specialafdeling, og nok omkring 90% af vores forældre er skilt. Det som jeg oplever er at rigtig, rigtig mange børn lider under at deres forældre er i totterne på hinanden. Vidste du at der er børn som har ADHD-symptomer, hvor deres hovedproblem faktisk er at mor og far slås indædt? At idet mor og far holder op med at skændes falder barnet til ro og har ikke længere behov for medicin??? Jeg tror nogle gange vi som voksne glemmer hvor stor påvirkning vi har på vores børn. Jeg vil ikke udtale mig om hvem af jer der har ret, for jeg synes egentlig ikke at der er noget rigtigt svar. Jeg håber bare at I vil have den tanke i baghovedet at uanset hvad I kan blive enige om eller ikke enige om, så er det alfa og omega at jeres børn ikke oplever at I slås, men oplever at mor og far har et positivt samarbejde. Der er næsten intet som er mere skadelidt for mindre børn, end at mor og far ikke kan samarbejde. Bare tænk over det, og hvad konsekvensen er hvis du står fast på at du vil have dit nye navn med for enhver pris. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted June 29, 2011 · Report post Jeg værdsætter dit input ;-)) Men kan så også tilføje at vores søn, ALDRIG har set os skændes, vi taler ikke om den anden forælder foran ham, vi ringer sammen hver dag for at fortælle hvordan dagen er gået med sønnike. Vi havde ikke en træls skilsmisse som mange har, hvor parterne overhovedet ikke kan tale sammen; vi passede bare ikke sammen mere... (der har kun været få problemer efter). Derfor havde jeg heller ikke troet dette ville være et problem. Det med navnet er åbenbart noget der betyder meget for os begge, og jeg siger jo ikke at drengen skal af med sin fars navn, bare have et nyt til sidst. Jeg ville ikke gøre noget der kan genere min søn, men jeg tror ærlig talt ikke at han er i en alder endnu, hvor han stiller spørgsmålstegn ved noget af det. Og når han blir ældre kan han ændre sit navn til hvad han vil, hvis han selv føler for det. Lige nu er det her bare mit store ønske... 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites