klarparatstart

Bryllup i et forsamlingshus

33 indlæg i dette emne

Uhh min første tråd, og det hele taget indlæg på bryllupsklar :cheerleader3:

Jeg er det man kalder en lurer herinde :wink: Da kæresten ikke har friet helt endnu :blush: Ved han gør det i år, bare ikke hvornår i år :biggrin:

Så kan man jo lige så godt gå stille og roligt i gang med at få ideer..

Og nu er jeg stødt på et spørgsmål..

Kunne i finde på at holde jeres bryllup i et forsamlingshus, og som hovedret ha et tag selv bord af en slags :) ???

Jeg vil helst ikke sætte mig for meget i gæld for et bryllup, så jeg tænker at vores max forbrug må være 40-50.000, og vi har omkring 90 gæster vi gerne vil ha med (vi har begge meget store familier) og jeg møder rigtig mange meninger om dette :huh:

Nogle mener simpelthen at det er bandelyst og så kan man ligeså godt bare holde en lille fest der hjemme, når man ikke vil holde det på en kro/hotel/slot..

Og de kan selt ikke ha tanke i deres hovede :huh:

Andre mener (1 indtil videre) at det er en fantastisk ide, netop fordi (som jeg selv synes) at det er lidt mere frit, og man kan gøre lige præcis det man selv vil ha :biggrin:

Hvad tænker i om et bryllup der bliver holdt i et forsamlingshus, er brudeparret mindre værd i jeres øjne??

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man kan gøre det fuldstændig lige som man har lyst og magter..

Det vigtigste er jo, at I får en fantastisk dag med alt hvad en sådan indeholder.. Der er lige så mange forskellige måder at holde bryllup på som der er brudepar.

Man skal gøre op med sig selv, hvor mange kræfter man selv vil lægge i det, der er unægteligt mere arbejde forbundet med at holde festen i et forsamlingshus end på et slot eller en restaurant hvor der jo er personale til at tage sig af det praktiske, men man kan også få det præcis som man vil have det.

Husk på, det vigtigste ved et bryllup er ordet "ja" så på med ja hatten og lav et bryllup som I vil..

Jeg er sikker på, I får et fantastisk bryllup omgivet af skønne mennesker og det er trods alt - i min verden - gæsterne der gør en god fest.

Held og lykke med planlægningen..

KH Lis

0

Del dette indlæg

JA, det kan man da sagtens - vi skal holde vores bryllup i et forsamlingshus, ikke fordi vi ikke kunne finde pengene til kro/hotel/slot men, fordi det passer bedst til os :)

Der er måske lidt ekstra gør det selv, men vi får det lige nøjagtig på den måde vi vil.

Som Lis skriver, så er det vigtigste at du/i får det bryllup som i gerne vil :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

ja jeg ville godt kunne havde fundet på at holde bryllup i et forsamlingshus. Vi gjorde det bare ikke, fordi vi gerne ville slippe for alt det arbejde med oppyntning, borddækning, finde tjenere osv.

Og at have ta´ selv bord også kaldet buffé , ja det havde vi til vores bryllup til hovedret, fordi jeg selv er meget kræsen, og gerne ville have, at der var noget alle kunne lide :)

0

Del dette indlæg

Vores bryllup blev holdt i forsamlinghus. Det fungerede rigtig godt.

Der er en der står for forsamlingshuset og vi kunne så vælge hvor meget/lidt vi selv ville stå for. Så hun stod for tjenere, mad, bordopdækning og vin.

Vi sørgede faktisk kun selv for øl, vand, sprut og småkager til kaffen. Så selvfølgelig bordplan og bordkort.

Vi havde valgt at lave tagselvbord til hovedret og det fungerede rigtig fint. Vi valgte det mest fordi min mand og jeg er meget uenige om, hvilken mad der er god mad. Han vil have oksekød, kartofler og sovs og jeg vil have lyst kød og salat. Så på den måde kunne vi begge få hvad vi gerne ville have.

Jeg synes bestemt ikke der blev set ned på at vi "kun" holdte vores bryllup i forsamlingshus. De gæster vi har hørt fra har alle sagt det var et rigtig dejligt bryllup og noget god mad.

Det er så også mere min mand og jeg at holde et bryllup der er mere "nede på jorden".

Jeg har været til et slotsbryllup og det var da nogle rigtig fine omgivelser. Tilgengæld så var maden slet ikke mig, det er alt for fint og så var der alt for lidt. Bryllupskagen blev spist helt op kl 24 fordi folk var vildt sultne og flere var forbi mac. D. på vejen hjem. (Håber virkelig ikke det er sådan på alle slotte, nu er det en del år siden) Men vi ville i hvertfal have der skulle være god mad og nok af det og det var der i forsamlingshuset, faktisk så meget at jeg har en del kød i fryseren og vi spiste rester to dage efter brylluppet.

Så jeg synes bestemt godt i kan vælge forsamlingshus.

vh Louise

0

Del dette indlæg

Vores bryllup bliver også på budget på 40.000-50.000 og vi forventer at blive imellem 80-90 mennesker.

Vi vil heller ikke låne penge og jeg gider ikke sidde ved højbord i 8 timer i stræk. Det skal være meget mere afslappet.

Vi vælger at holde det i et forsamlingslokale eller i nogle selskabslokaler hvor vi kan have lokalerne hele weekenden og så arrangere vi det hele selv - fordi vi synes det er sjovt.

Derudover er begge vores mødre kantine-damer og vi har begge kokke i familien så vi ved at de gerne vil hjælpe. Derudover har jeg masser af veninder som også gerne vil supplere med hjælp. Drikkevare bliver købt i tyskland hvor vi jo kan spare RIGTIG mange penge.

Så nej, jeg synes ikke det er fesent - jeg synes det er hyggeligt, og mere OS. Og det er det vigtige. Jeg ved jeg har et par veninder der synes det er fesent men så må de blive væk hvis de ikke vil deltage i vores dag på vores betingelser og vilkår. OG mon ikke de kommer alligevel?

0

Del dette indlæg

Jep - har lige selv holdet bryllup i et forsamlingshus og synes det var så fedt, da vi selv måtte stå for både kok og drikkevare :)

VI havde buffe til både for og hovederet og til desseret fik vi bryllupskage :metteholm natmad var en hotdog mums mums :smiley-eatdrink026:

Det eneste vi ikke selv skulle søger for var rengørning og dem der skulle severe, det klaret hende der stod for forsamlingshuset, ellers stod i selv for at dækkeborde og finde en der kunne laven maden.

Det er dog ikke alle forsamlingshuse der køre på den måde, nogle egen kok som man så skal bruge hvis man vil leje deres forsamlingshus :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Selvfølgelig kan man holde det i et forsamlingshus. Vi havde selv booket et men da vi kom til at regne på det og med en mand der er selvstændig og har meget travlt, blev vi enige om at det var bedst at holde det på hotel, så jeg ikke blev mere bryllupsstresset end højst nødvendigt :wink:

Ang. buffet, så skal vi have dessert buffet, havde også overvejet det til hovedret, men de havde en lækker ret vi begge kunne lide, så valget blev den, men syntes helt klar at buffet tager lidt af det der stive højbordsarrangement, det nogen gange godt kan blive.

Det er jeres dag, så hvis i ønsker et forsamlingshus bryllup, så hold et, gæsterne skal da nok komme alligevel :)

0

Del dette indlæg

Ja man kan sagtens holde en bryllupsfest et forsamlingshus. Der er jo ingen regler, kun jeres ene ønsker for dagen. Jeg tror hverken den ene form for fest er bedre en den anden. For mig er den væsentligste faktor at man arrangere den dag man selv ønsker og at man ikke sætter sig i gæld for det. For det synes jeg er fjollet.

Men jeg tror dog man skal overveje hvor meget man kan og vil lave selv og så alliere sig med nogle hjælpende hænder. Jeg bliver også sådan lidt irriteret over når folk siger at det kan man ikke og det kan man heller ikke til et bryllup.. for det er jo ikke for brudeparrets skyld man siger det.. men fordi man selv har én bestemt opfattelse af et bryllup.

0

Del dette indlæg

Hurra for forsamlingshus, der kan man bestemme alt selv! Og det er lige mig/os... Vi har bare lejet lokalet, resten står vi selv for... Vi skal have helstegt pattegris med kæmpe tilbehørs buffet.... Så det kan man sagtens! Og til natmad har vi lejet en pølsevogn, så det er jo også "hent selv" for den enkelte gæst :)

Go for it! Og så må vi håbe han snart falder på knæ ;)

0

Del dette indlæg

Hurra for forsamlingshus, der kan man bestemme alt selv! Og det er lige mig/os... Vi har bare lejet lokalet, resten står vi selv for... Vi skal have helstegt pattegris med kæmpe tilbehørs buffet.... Så det kan man sagtens! Og til natmad har vi lejet en pølsevogn, så det er jo også "hent selv" for den enkelte gæst :)

Go for it! Og så må vi håbe han snart falder på knæ ;)

DET lyder bare rigtigt lækkert :balloon:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det de andre (altså dem du har hørt) siger er noget sludder. For det kan man kan da helt bestemt ja. Også uden at der står "discount" henover. En bryllupsfest bliver altså ikke mindre fin eller dårligere af ikke at blive holdt på en kro, hotel o.l. og jeg har en del at have det i. Jeg vil skyde på at halvdelen af de bryllupsfester vi laver holdes på feststeder og den anden halvdel holdes i forsamlingshuse m.v. Dvs. det er fifty fifty. Ulempen er at I skal lave mere selv (hvis man betragter det som en ulempe). Fordelen er at I har alt for jer selv og ikke er afhængige af andre. Derfor er det heller ikke overraskende festerne i forsamlingshusene m.v. som trækker længst ud. Er kl. 2.30 og er der kun 10 gæster tilbage ved en fest får man, selvom de hygger sig, normalt ikke lov til at spille videre på feststederne, fordi der er nogle tjenere og måske noget økonomi der skal tages hensyn til. Der er det noget helt andet i forsamlingshusene m.v.

0

Del dette indlæg

BUT OF COURSE :balloon:

Vi skal også holde festen i en festsal, som vi selv lejer hele weekenden og så hyrer vi selv kok, serveringspersonale m.m. Og det bliver da fantastisk :)

Ved at vælge Buffet til hovedret sparer I helt sikkert nogle penge, men vær i øvrigt opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er MEGET billigere at gøre det på forsamlinghus-måden end på en restaurant. Der er ligepludselig mange ting, man selv skal ud af "købe" - fx serveringspersonale, som hurtigt kan blive dyrt.

Vi skal også holde fest for 90-100 mennesker, men vi kan ikke gøre det for mindre end 80.000 selvom vi sparer mange ting væk (kørsel, fotograf m.m.).

Du vil hurtigt finde ud af, at alting handler om prioriteringer. Hvis meget få ting er VIGTIGE udover, at i får hinanden :iloveyou: så kan I gøre det meget billigt.

Og derfor endnu en advarsel: Man kan risikere at få hævet sit budget af, at være medlem på Bryllupsklar, da man lige pludselig opdager en ny verden og ting og sager, som man bare MÅ have til sit bryllup :ilovebryllupsklar:

HELD OG LYKKE MED DET :balloons:

0

Del dette indlæg

Ved at vælge Buffet til hovedret sparer I helt sikkert nogle penge, men vær i øvrigt opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er MEGET billigere at gøre det på forsamlinghus-måden end på en restaurant. Der er ligepludselig mange ting, man selv skal ud af "købe" - fx serveringspersonale, som hurtigt kan blive dyrt.

Det er faktisk ikke så sikkert at en buffetløsning er billigere end en tallerkenserveret hovedret. Det kommer jo helt an på hvilken form for buffet man serverer. Om det er meget billigere at gøre det på denne måde end på en restaurant/feststed afhænger i meget høj grad af hvor i landet man vil holde festen. For ude i provinserne findes der mange feststeder og kroer hvor kuvertpriserne er helt i bund og derved prismæssigt kommer tæt på en "gør det selv løsning". Der skal dog noget til at tage toppen af drikkevarepriserne som altid vil være betydeligt højere på feststederne.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ej hvem er det dog som mener at bryllup SKAL være på slot??? Det er da vildt underligt. Nogle drømmer om det, men det er lidt som at sige at vielse KUN er rigtig i kirken. Det bestemmer man alstå selv.

Jeg synes det lyder som en god idé, vi prioriterer også at have hele vores familier + venner med (ca.70 til fest og +100 til reception) For mig er det vigtigere at dele dagen med min familie og venner end at måtte amputere gæstelisten til fordel for gourmet mad på et slotshotel. Det kommer an på hvilken situation man er i og hvad man ønsker af sin fest. Jeg kan ærligt talt ikke huske maden fra nogle af de bryllupper jeg har været tid, så det skal bare være god og lækker mad, intet vildt fornemt. Det eneste mad jeg kan huske er fra et bryllup på Hotel Prindsen i Roskilde for der var ALT for lidt og folk var SÅ sultne, så der blev grovædt bryllupskage om natten og nogle gik efter pizza! :blink: Det må bare ikke ske!

0

Del dette indlæg

Det er faktisk ikke så sikkert at en buffetløsning er billigere end en tallerkenserveret hovedret. Det kommer jo helt an på hvilken form for buffet man serverer. Om det er meget billigere at gøre det på denne måde end på en restaurant/feststed afhænger i meget høj grad af hvor i landet man vil holde festen. For ude i provinserne findes der mange feststeder og kroer hvor kuvertpriserne er helt i bund og derved prismæssigt kommer tæt på en "gør det selv løsning". Der skal dog noget til at tage toppen af drikkevarepriserne som altid vil være betydeligt højere på feststederne.

De fleste steder er en buffetløsning til hovedret og evt. dessert altså lidt billigere end 3 retter tallerkenserveret og oveni kommer, at der skal en del mere serveringspersonale til at servere tallerkenanrettet end til en buffet. Vi sparer i hvert fald slet ikke noget på maden ved at holde det i lejet festsal fordi vi vil have tallerkenservering, men vi kunne have gjort det billigere med buffet.

Vi sparer, som du siger, kun på drikkevarer og på "fleksibilitet".

Men min pointe var jo også, at man ikke skal regne med at spare vildt meget ved forsamlingshusløsningen, og der er vi jo enige :)

0

Del dette indlæg

Ja da! :) Vi skal holde vores bryllup i det "lokale" forsamlingshus, små 5 km. fra vores lille sognekirke, i vores meget lille landsby.

Og faktisk skal vi netop have buffet :wink: Vi kunne dog sagtens have valgt 3 - eller 4 retters middag, vi har bare mest lyst til en mere "afslappet" buffet.

I øvrigt så koster vores buffetløsning PRÆCIS det samme som en 3 retters traditionel middag.

Vi skal have portionsanrettet forret inden buffeten, og så hører der egentlig dessert med, men desserten konverterer vi til noget "eftermiddagsservering" efter kirken. Vi serverer nemlig bryllupskage istedet for dessert, og kagen medbringer vi selv.

"Vores" forsamlingshus er med vært, så man skal naturligvis benytte sig af deres køkken (mad) og personale, til gengæld så gør de ALT; dækker borde, sørger for lys/servietter, blomster mm. + naturligvis efterfølgende rengøring og oprydning :thumbsupsmileyanim:

Det eneste vi skal gøre er at aftale; maden, borddækningen, farver mm. + aflevere en bordplan og bordkort!

Jeg glæder mig SÅ meget til at holde fest på denne måde!

Tidligere har vi prøvet at leje et festlokale/forsamlingshus til nogen af vores fester. Dvs. stået med et "råt" lokale hvor vi så selv skulle sørge for noget catering, serveringspersonale, al borddækning/dekoration + ikke mindst efterfølgende oprydning og rengøring. Det kan sagtens lade sig gøre, MEN det er et STORT arbejde, og efter at vi har regnet lidt på det bliver det overhovedet ikke billigere end den "all inclusive" løsning vores forsamlingshus tilbyder, og vi kender kvailteten af deres mad, det er nemlig dem der har leveret til os ved et par af vores DIY fester, :thumbsupsmileyanim: (hvor de desværre havde deres lokaler optaget).

Jeg er rigtig glad for at jeg ikke selv skal sørge for ret meget til vores bryllup, der skal sikkert nok nå at komme lidt stress på alligevel :wink:

Jeg kan da også lige tilføje at vores forsamlingshus, måske ikke er så "fornemt", men det er fint,velholdt og pænt istandsat og vældig hyggeligt - og så ligger det ude på landet i naturskønne omgivelser, det føjer til den afslappede hyggelige fest vi ønsker at holde, så det passer perfekt til os! :a1221:

Forsamlingshus - for the win! :)

Redigeret af Luciabruden
0

Del dette indlæg

Det jeg sigter til er at en buffetløsning ikke nødvendigvis behøver at være en Kokken & Jomfruen løsning. Der er jo masser af gourmet feststeder i dag der serverer buffet og det er ikke altid billigere end en egentlig hovedret. En buffet skal jo løbende fyldes op ligesom der er mange buffet'er hvor kokken eller personalet står og skærer kød for. Det kræver også personale og ikke mindst timing. Det jeg siger er at den store besparelse på forsamlingshusløsningen som regel er i storbyerne hvor alternativet ofte er en feststedsløsning med en kuvertpris på 900-1.600 DKK hvortil måske kommer tillæg for fri bar og forlængelse udover kl. 2 (hvis man overhovedet kan). Mit indtryk er at mange af de kunder vi har som vælger at holde det i et forsamlingshus og laver alt selv ikke udelukkende gør det på grund af økonomien men også fordi de vil have det for sig selv og ikke ønsker at være afhængige af andre. Der er jo et andet forhold som tit gør sig gældende på feststederne: at de også har andre selskaber på samme tidspunkt.

Der er så en del forsamlingshuse som er begyndt at lave feststedslignende løsninger. Det er synd for dem som bare gerne vil leje det rå forsamlingshus for det kan man som regel ikke men priserne er ofte lave ude i udkantsområderne. Jeg var nede på et sted nede ved Slagelse og har også oplevet det ovre på Fyn hvor de har været nede i en kuvertpris på 400 kr. og det er svært at konkurrere mod prismæssigt.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

hvad enten man (som par! ;)) er til gilde i forsamlingshuset, slotsbryllup, havefest eller en simpel middag med de nærmeste, så er det sådan det er, og det bliver eventyrligt uanset hvordan og hvorledes. Som gæst til en fest, så smiler man og nyder dagen med brudeparret :) For det er ens pligt som gæst. :cheerleader3:

Vælg en lækker buffet, hvis det er det i drømmer om. (det gør vi også :) )

Jeg ville, hvis jeg var jer, undersøge markedet for en evt. kok/kogekone til at stå for maden og/eller aliere jer med jeres nærmeste om at kreere et lækkert buffetbord. Prismæssigt svarer det vel til de billige cateringbuffeter, men kvaliteten er altså væsentlig bedre.

og så kan man nemmere være kræsen med menuen, øko/øko ikke, årstidens grønt, frugt og fisk osv.

Og så er det, som du selv skriver frit at holde fest på den måde. I kan gøre lige som i har lyst til :)

Jeg håber, at i får en skøøøn fest til den tid :)

0

Del dette indlæg

Vi holder også vores bryllups i forsamlingshus og det gør vi primært af 2 årsager:

1. Økonomi ( vi vil holder bryllup i nærheden af KBH og så er der altså penge at spare på forsamlignshusmodellen)

2. Festen slutter først når folk ikke gider mere. Det kan være at alle er grydeklar kl. 2, men der skal i hvert tilfælde være mulighed for at festen kan vare længere.

Jeg synes bare dine gæster skal være beærede over overhovedet at blive inviteret til bryllupsfest. Der er ikke så mange der overhovedet holder bryllupsfest idag. Jeg kender i hvert tilfælde rigtig mange, der nøjes med en rådhus-sniger uden nogen fest. ALLE vores gæster har fuld forståelse for at vi ikke har råd til at holde et kæmpe slotsbryllup og mange af dem er glade for at de ikke skal investere i gallatøj for at komme til bryllup.

0

Del dette indlæg

Tusind tusind tak for alle jeres svar :loveshower:

Det bekræfter mig i at der INTET er galt med et forsamlingshus bryllupsfest :biggrin:

Jeg blev bare helt paf, da så mange mente det kunne man ikke, og kun 1 indtil videre mente det var en fantastisk ide, og det var min bedste veninde, som faktisk var/er klar til at tage fri ugen op til mit bryllup, for at hjælp med maden og pyntning (hun er kok) og vil med glæde rydde op dagen efter så vi kan smutte på hotol/bryllupsrejse :kiss: ja hun er fantastisk :cheerleader3:

Er nemlig hug på ide med et forsamligshus, fordi så er det vores regler der gælder, og festen kan varer hele natten, hvis folk lyster det :biggrin:

Igen tusind tak for jeres svar :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Om man holder sit bryllup på et slot, hotel. forsamlingshus, have, kro, værtshus, restaurant, stranden eller hvor pokker man ellers kunne komme i tanke om at holde det - så er kriterie nummer 1 (i min verden) at man har LYST til at holde det der! Og med "man" mener jeg bruden og gommen.. Hvad ANDRE så mener er "The Perfect Wedding Venue" - det kan jo så være deres problem! :tunge:

Vi holdte det på et hotel, og der var masser af mennesker der sagde: "Ej hvor upersonligt" (dog ikke folk der var inviteret :lol: ) og "det er godt nok meget fisefornemt".. Øhmm.. Synes hverken vores bryllup var fisefornemt eller upersonligt! :lol: Langtfra!

Vi skal til min lillesøsters bryllup i juli, og det skal holdes i et lille forsamlingshus i en provinsby - er ret sikker på deres bryllup bliver ALT andet end kedeligt!! :lol::heart:

Feststedet er jo hvad man gør det til.. Hvis gardinerne er orange, stolene fra 1970 - servicet er skåret og gulvet er skævt - jamen så går man all in på blomster, skaber hygge, stearinlys i vinduerne, sætter sit personlige præg, bruger genbrugsporcelæn og gør "vintage" stilen en del af temaet - giver festen varme og personlighed - og er "sande" mod sig selv og ens ønsker til festen! Så KAN det sq være lige meget at omgivelserne ikke er som man ser i "modebladene" og de smarte bryllupsmagasiner..! :)

0

Del dette indlæg

Selvfølgelig kan I det. Det er jeres fest og den skal være lige præcis som I ønsker at den skal være.

Mit forhold til min kommende mand startede ved Vesterhavet og vores plan var egentlig at vi ville vies der og fejre vores bryllup i et telt oppe ved mine svigerforældres sommerhus.

Men da vi bor på Sjælland synes vi det blev et alt for stort arbejde pga afstanden og vi var bange for at vi ville være helt udkørte på vores bryllupsdag. Derfor besluttede vi at holde det på et hotel i stedet for og det glæder vi os rigtig meget til.

Men helt slippe tanken om hvor romantisk et bryllup ved Vesterhavet ville være det kan jeg ikke. ;-)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer