Kicha

Det med kirken

25 indlæg i dette emne

Ja det med kirken... Man hører jo til en bestemt kirke men den kirke vi hører til skal jeg bare IKKE giftes i.. Den ligner bare en grå beton klods og indvendigt er det ikke bedre så nej tak..

Altså skal jeg jo ud og finde en anden kirke og en præst som vil vie os.. Min kæreste er dåbt i en kirke hvor vi gerne vil giftes men da han ikke er komfirmeret der har præsten sagt nej til os og det må de jo gerne så det kan vi ikke gøre så meget ved...

Nå men mit spørgsmål er så hvor mange det faktisk er lykkes at få en anden kirke end den i jeres sogn??? Har læst at man nogen gange kan betale sig fra at blive gift i en anden kirke.. nogen der ved om det rent faktisk kan lade sig gøre???

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej.

Vi skal giftes i en anden kirke end vi hører til. Jeg er dog godt nok døbt og konfirmeret der, så det kan være det har hjulpet lidt.

Har godt nok hørt om nogle steder hvor man skal betale for det, men ved desværre ikke mere.

Held og lykke med at få drømmekirken på plads

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja det med kirken... Man hører jo til en bestemt kirke men den kirke vi hører til skal jeg bare IKKE giftes i.. Den ligner bare en grå beton klods og indvendigt er det ikke bedre så nej tak..

Altså skal jeg jo ud og finde en anden kirke og en præst som vil vie os.. Min kæreste er dåbt i en kirke hvor vi gerne vil giftes men da han ikke er komfirmeret der har præsten sagt nej til os og det må de jo gerne så det kan vi ikke gøre så meget ved...

Nå men mit spørgsmål er så hvor mange det faktisk er lykkes at få en anden kirke end den i jeres sogn??? Har læst at man nogen gange kan betale sig fra at blive gift i en anden kirke.. nogen der ved om det rent faktisk kan lade sig gøre???

Hej

Vi skal giftes i en anden kirke end vi har tilhørs forhold til. Vi har bare fået sådan en positiv oplevelse. Havde også hørt om kirken havde ret til at sige nej, så vi var godt nervøse. Men som sagt sagde de ja. Vi fik også uden besvær lov til at tage vores egen præst med. Vi må alt det andre kirker tit siger nej til, det er bare så godt med frie hænder. Har ikke ligefremt hørt man skal betale for at låne en anden kirke, men har hørt at nogen kirker tager betaling for oppyntning af kirken, organisten.

Håber I finder en løsning og en kirke

Knus

0

Del dette indlæg

Vi skal også vies i en anden kirke end den i vores sogn. De er egenligt begge fine kirker, men vi ville bla. gerne vies i denne kirke fordi den ligger et par hundrede meter fra feststedet og fordi den er så dejlig lille og hyggelig.

Den eneste tilknytning vi har er at mine forældre bor i sognet og min lillesøster er konfirmeret i kirken. Jeg er glad for at præsten sagde ja, hun virker nemlig som en rigtig sød person!

0

Del dette indlæg

Vi skal giftes i en anden kirke end den vi hører til. MIne svigerforældrer bor i det sogn, men min kæreste er ikke døbt eller konfirmeret i den kirke, men derimod den anden som er en grim og moderne kirke, og vi vil have den gamle smukke kirke. OG vi ville have vores egen præst. Vi ringede og spurgte og det var i orden, så kirken er reseveret til os og vi medbringer vores egen præst som pt. er sømandspræst i Spanien.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi er så heldige, at der er tre kirker i vores sogn. Den, der ligger tættest (ca 1 km), bryder vi os ikke om. Den næst-tætteste var vi enige om at prøve at få lov til - den er 7 km væk. (Ja, ja - vi bor på landet! :cheerleader3: )

Vi vidste ikke, om vi frit kunne vælge blandt de tre kirker - men der var heldigvis ingen problemer. Præsten spurgte, om vi havde tilknytning til den/til den lille by - og jeg måtte jo ærligt svare nej... men at vi færdedes mere dér end omkring den nærmeste kirke.

Det var åbenbart ikke noget problem - hurra! :cheerleader3:

Dorte.

0

Del dette indlæg

Vi blev ikke gift i den kirke, vi hører til, men i den, jeg arbejder. Derfor var der ingen problemer der. Vi havde selv præst med - ham der konfirmerede mig, og det var der heller ikke noget problem i.

0

Del dette indlæg

Kirken i vores sogn minder også lidt om en skoleaula, og vi har ikke rigtig noget forhold til den. Vi overvejede den hvor jeg er døbr og konfimeret, men synes det var lidt langt væk fra hvor vi bor at vi skulle arrangere et bryllup.

Vi valgte derfor at spørge i det sogn hvor min mor og hendes mand bor (de er også viet i den kirke) og vi fik ja.

0

Del dette indlæg

????? hvorfor er det ikke " godt nok" at kæresten er døbt i kirken?? Har da ALDRIG hørt om, at fordi man ikke både er døbt OG konfirmeret i samme kirke, kan man ikke blive gift der. - Det lyder da som noget pjat i mine ører.!!

Bare man har et tilhørsforhold til kirken, så er det vel i orden. Og er en dåb ikke et tilhørsforhold....?? ja jeg spørger bare.

I den kirke hvor vi skal velsignes, er jeg godt nok konfirmeret. men hvis jeg ikke var det alligevel, SKULLE det stadig være der, fordi min elskede far ligger begravet der. Og sådan havde det været uanset om jeg havde anden relation til den kirke eller ej... tro mig!!

Såå undersøg det med kirken igen, hvis det virkelig er DER i vil giftes. Det kan simpelthen ikke passe. Ellers så tager i fat i provsten, for den kirke og hører ad om DET virkelig kan være sandt.

Håber det kan bruges til noget.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

????? hvorfor er det ikke " godt nok" at kæresten er døbt i kirken?? Har da ALDRIG hørt om, at fordi man ikke både er døbt OG konfirmeret i samme kirke, kan man ikke blive gift der. - Det lyder da som noget pjat i mine ører.!!

Bare man har et tilhørsforhold til kirken, så er det vel i orden. Og er en dåb ikke et tilhørsforhold....?? ja jeg spørger bare.

I den kirke hvor vi skal velsignes, er jeg godt nok konfirmeret. men hvis jeg ikke var det alligevel, SKULLE det stadig være der, fordi min elskede far ligger begravet der. Og sådan havde det været uanset om jeg havde anden relation til den kirke eller ej... tro mig!!

Såå undersøg det med kirken igen, hvis det virkelig er DER i vil giftes. Det kan simpelthen ikke passe. Ellers så tager i fat i provsten, for den kirke og hører ad om DET virkelig kan være sandt.

Håber det kan bruges til noget.

Det er sådan, at selvom man har et tilhørsforhold til kirken, så er de i deres gode ret til at sige nej til en. Hvis det fx er en kirke som er meget efterspurgt, så siger de ofte nej til andre udenfor sognet, eller også så opstiller de skrappere regler, end hvad man lige normalt hører om... Så desværre, det kan godt passe at kirken har sagt nej af den grund.. :cheerleader3:

Redigeret af KatrineK
0

Del dette indlæg

hejsa

jeg ved faktisk ikke helt om reglerne siger, at præsten må sige nej, hvis man har en tilknytning til kirken. Jeg synes du skal ringe til jeres lokale kirkekontor omkring dette, for hvis det viser sig, at præsten ikke må sige nej på det enklte grundlag, så kan det være i kan få lov til at bruge kirken alligevel :-).

Vi blev ikke viet i den kirke vi hører til sognmæssigt. Den kirke havde ingen af os noget forhold til, og desuden synes ingen af os, at kirken var særlig køn. Jeg har egentlig altid ønsket mig at blive gift i Skanderborg slotskirke, da jeg er meget betaget af historien om kontessen fra Clausholm Anna sophie, der blev viet i netop den kirke med sin prins -danmarks konge. Men den kirke kræver, at man har en tilknytning til den, da den er meget efterspurgt, og det har vi ikke nogle af os. Derfor måtte vi kigge efter en anden kirke.

Vi valgte at spørge om lov til at blive viet i Tiset kirke der ligger uden for Solbjerg, det er en rigtig hyggelig lille lansbykirke, og vores historie og tilknytning til kirken er, at min mormor er døbt, konfirmeret, viet og begravet i denne kirke, derfor faldt valget på den. Og vi fik lov til at både bruge kirken og præsten, da det var tilknytning nok til, at de ikke måtte sige nej.

Derfor tjek lige op på, om præsten må sige nej, når i har tilknytning til pågældende kirke.

0

Del dette indlæg

Vi er flyttet til et sogn hvor vi intet har med kirkerne at gøre..

Så vi blir gift i min dåbs/konfirmations kirke, som samtidig er den kirke min søster er døbt i...

Pga. de relationer var der intet problem..

Som de sagde, kirkerne burde kun sig nej hvis de er meget belastet.

0

Del dette indlæg

Alle præster er i deres gode ret til at sige nej til at vie jer hvis I ikke hører til deres kirke!

Hvis en præst (fra en anden kirke end den I hører til) siger ja til at vie jer skal det ses som en tjeneste han/hun gør for jer, da de langt langt oftest IKKE FÅR LØN FOR DET! Spørg derfor med respekt for at det er noget præsten (og nogle gange også sangere og organist) vælger at gøre i sin fritid! Præster må ikke modtage penge for den slags, men mange finder det passende at give dem et par gode flasker vin eller lignende, som tak... :)

Hvis I absolut HADER jere kirke/præst og ved at I aldrig vil have noget med den at gøre, kan det forresten lade sig gøre at løse sognebånd, som det så smukt hedder... Det betyder at I kan ansøge et andet sogn om at "høre til" der, således at I betaler kirkeskat til DEM, og så i altså har ret til at blive gift/få jeres børn døbt/blive begravet osv. i den kirke og af den præst... Jeg ved ikke om sognet kan nægte at opfylde sådan et ønske, men I kan jo prøve at spørge om det evt. kunne være en mulighed hvis det er noget I virkelig brænder for eller I ikke kan få en anden kirke på anden måde... :(

Håber det hjalp!

Held og lykke med det hele!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal giftes i vores sogne-kirke der både er lille og hyggelig, så den har været 1. valg fra starten af. Synes Roskilde Domkirke (som jeg er konfirmeret i) er for stor til et bryllup.

Men min bror blev afvist på en forespørgsel til vores dåbs-kirke, da han ikke havde nok tilknytning. Vi er begge konfirmeret i Roskilde domkirke, så der var åbenbart ikke nok tilknytning (sognegrænsen skiller midt på vejen hvor de bor - de lige numrer høre til den lille kirke, ulige til Domkirken). De er dog endt med et rådhusbryllup, så måske kan de få den lille kirke når dagen engang oprender? :)

0

Del dette indlæg

Hold da op.......Det er da godt jeg ikke vidste alt det, da jeg ringede til præsten. Jeg ringede nemlig til en præst i den by, hvor vi skal holde festen - en lille landsby udenfor den by, vi bor i. De eneste relationer vi har er at mine svigerforældre er flyttet der til.

Nå men, da jeg talte med præsten, spurgte han overhovedet ikke om vi havde nogen form for relation til kirken eller om, hvorfor vi lige havde valgt den kirke. Og ja, han ved godt at vi bor i en anden by.

Alt var bare ok og vi kunne få det som vi ønskede det.

0

Del dette indlæg

Årsagen til at blive gift i en kirke er vel at man vil have en kirkeligvelsignelse og ikke bare en kulisse til sit bryllup? Jeg kan godt forstå præsterne med de hyggelige kirker siger nej, hvis de føler at folk bare vil giftes der for at få rammen og i virkeligheden er lige glade med det religiøse.

Mht. at løse sognebånd, så kan man ikke løse sognebånd fordi man hellere vil være i en anden kirke. Sognebåndet er knyttet til præsten ud fra at man skal have mulighed for at vælge en præst der har samme religiøse retning som en selv. Derfor mister man sit sognebånd hvis den pågældende præst stopper.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som nogen måske har læst i min tråd, så havde vi en mindre kirke-krise!

Vi ville ikke vies i den kirke vi hører til, fordi den ligger med udgang LIGE ud på vejen med morgenværtshus som genbo. Vi skrev til præsterne i kirkene der ligger omkring feststedet, men de havde lavet en aftale om ikke at vie folk uden tilhørsforhold. Så var gode dyr rådne!

Vores nærmeste kirke med tilhørsforhold ligger 45 km fra feststedet, men jeg ringede alligevel. Jeg er døbt der, min mor er døbt, konfirmeret og gift der og min mormor og morfar har boet der hele deres liv (de er nu begge begravet der) og der måtte vi gerne blive viet. Det var dog på ingen måde optimalt for os!

Så i afmagt skrev vi til gemalens kusines mand der er præst, for at få gode råd. Og han sagde, at den ofte eneste måde at omgås manglende tilhørsforhold var, at medbringe egen præst og han ville da gerne vie os. Og tilfældigvis har han læst sammen med præsten i den kirke der ligger 6 km fra feststedet, så vi har lånt hans kirke. Det er SÅ fantastisk :)

Redigeret af Susanne33
0

Del dette indlæg

Vi tilhører Vejgaard sogn (i Aalborg), men skal giftes i Dronninglund, hvor vi slet ikke har noget tilhørsforhold. Det har vi udelukkende valgt fordi, at vi skal holde festen på Dronninglund Slot, hvor kirken nærmest er integreret. Det var slet ikke noget problem at blive viet i Dronninglund, HVIS vi ville betale 4500,- fordi vi ikke har tilknytning til sognet. Take it or leave it.. Så det har vi valgt at gøre - simpelthen fordi det er nemt. Kirken er smuk og præsten (1 af de 3 der er) er rigtig sød... Så sådan kan det altså også gøres! Jeg synes da personligt det er mange penge, men Dronninglund kirke er den 2. mest benyttede kirke til vielser i hele Danmark, og jeg vil tro at langt over halvdelen af de brudepar, der kommer igennem der, ikke har noget tilhørsforhold til kirken eller bor i sognet. Så hvis de skal kunne finansiere alle de vielser, må vi "outsidere" jo betale for det ;) Tjaaah..

:)

0

Del dette indlæg

Jeg har været til et bryllup - og senere et barnedåb hvor en bestemt dato var MEGET vigtig for familien, men da deres kirke, i det første tilfælde, var optaget, og i andet tilfælde skulle renoveres, fik de en præsteven til at vie og døbe i andre kirker. Så hvis i kender en præst så vil det da være det bedste råd. Ellers kan i se i jeres nærmeste familie om de hører til en kirke i nærheden - det kunne jo være at i var heldige med at de var knap så populære så de var villige til at vie jer.

Vi blev spurgt om tilhørsforhold da den kirke vi skal giftes i åbenbart er meget populær (det vidste vi dog ikke) men grunden til at valget faldt på den kirke er at Kærestens bror ligger begravet dér. Men dåb og konfirmation er åbenbart nok i det sogn.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer