Posted February 14, 2013 · Report post Vi skal til at snakke nyt efternavn herhjemme og jeg har det rigtig svært med det. Jeg vil gerne have at vi hedder det samme, så hvis vi får børn, at vi alle hedder det samme. Jeg har bare rigtig svært ved, at skulle hedde noget helt andet end det som jeg hedder nu. Jeg har et helt alm. -sen navn og han har et anderledes navn (hvor man to steder i navnet skal stave det for folk). Det der gør det svært er, at mit navn/underskrift er "mig" og det er min idenditet, jeg har svært ved bare at skulle slippe det. Min kæreste vil på ingen måde have mit kedelige efternavn og det kan jeg godt forstå, vi presser ikke hinanden, men det er svært at finde et kompromi. Han nævnte at vi kunne tage mit efternavn til mellemnavn, men jeg kan da godt høre at det vil lyder dumt med et -sen navn til mellemnavn. Hvad tænker I om alt det her og hvad gør i selv? Jeg kunne måske godt tænke mig, at jeg kunne se lidt mere positivt på at skulle hedde hans navn! 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 14, 2013 · Report post Ja det kan jo være noget af et dilemma det med navnene. His os gør vi det, at jeg tager min kærestes efternavn til mellemnavn. Så vi beholder vores efternavne hver især, fordi det er praktisk, og fordi, som du siger, det er en del af vores identitet. Ingen af navnene er -sen navne, skal jeg måske sige. Jeg synes nu godt, at man kan have et -sen navn til mellemnavn. Det kommer selvfølgelig lidt an på hvordan navnene går i spænd, men det er i mine øjne en god måde at bruge et -sen navn lidt anderledes på. Jeg håber, I finder en løsning, I begge kan være tilfredse med. Det er jo noget der skal følge en resten af livet. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 14, 2013 · Report post Vi har nøjagtig den samme situation som din ! Jeg har dog også et mellemnavn, så jeg tror vi ender med begge at hedde mit mellemnavn og hans efternavn - selvom jeg ALTID har brugt mit -sen navn som mit efternavn og aldrig mit mellemnavn. Så ja, jeg tror det bliver vores kompromis - og så tænker jeg bare at selvom jeg får et andet efternavn, så bliver det om 5 år jo også hverdag, og så vil jeg forhåbentlig sagtens kunne identificere mig med det... Men ja, kan godt forstå dit dilemma. Jeg vil også have meget svært ved at gå af med mit -sen navn - da det jo også er MIG !!! En anden overvejelse vi (mest mig) har haft er at tage -sen navnet og sætte en bindestreg til hans navn.... men jeg synes det lyder godt ! 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 14, 2013 · Report post Jeg har et -sen efternavn ligesom dit og min kæreste har et specielt efternavn. Jeg tager derfor min kærestes efternavn og jeg jeg glæder mig helt vildt til at vi bliver "forenet" ved navn. Jeg har ikke nogen særlig tilknytning til mit efternavn, da det er så almindeligt og udbredt, hvorimod jeg synes at det er fornavnet og mellemnavnet, der er en del af min identitet. Så hvis du spørger mig, så synes jeg at det er en meget romantisk og gammel tradition at dele efternavn med sin mand 1 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 14, 2013 · Report post Det er jo lidt svært hvis du gerne vil hedde det samme som din mand, men IKKE vil ændre dit navn. Du vil med tiden vænne dig til dit nye efternavn hvis du tager hans, og så vil det blive en del af dig. Al begyndelse er svær Øv dig på at skrive dit navn med hans efternavn - sådan helt skolepige-agtigt. Husk på at I bliver én familie og dine børn kommer til at hedde det samme. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 14, 2013 · Report post Jeg havde først sagt at jeg sagtens ville tage min H2Bs mellemnavne og efternavn, men jo længere tid der gik, jo mere gik det op for mig, at jeg altså ikke kan skille mig af med mit mellemnavne (som jeg altid har brugt som efternavn). Så vi har besluttet at tage mit mellemnavn til mellemnavn og min H2Bs mellemnavn til efternavn, fordi hans efternavn er en latino-udgave af et -sen navn 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 14, 2013 · Report post Vi er også i samme båd som Jer men jeg har gjort op med mig selv, at det betyder mere for mig at vi hedder det samme end at jeg beholder mit -sen efternavn. Jeg tager både hans mellemnavn og efternavn.. Det med identitet har jeg valgt at tage sådan, at i og med at vi bliver "mand og kone" får vi jo også lidt en anden identitet og om ikke andet så et symbol på at vi starter et nyt kapitel i livet 1 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 14, 2013 · Report post Jg har tænkt at tage hans efternavn, har selv et helt almindelig -sen efternavn, og kan ikke vente med at skifte det ud. Han har ogå et mellemnavn, men ved jeg ikke om jeg skal have med. Han er den eneste i hele Danmark der hedder hans fulde navn så han skal ikke skifte:) 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 14, 2013 (edited) · Report post For mig er det der med at have samme efternavn også vigtigt. Her tager han mit efternavn og jeg hans mellemnavn - således at vi får ens mellem- og efternavn. Jeg har et ret specielt efternavn og han et ret specielt mellemnavn - samtidig har manden et lidt særpræget fornavn og jeg har yderligere et mellemnavn der er stavet lidt anderledes (jeg hedder Luise (uden o)), så ja ingen kommer til at kunne stave vores navne :fløjt: Edited February 14, 2013 by siimba 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 14, 2013 · Report post For mig er mit efternavn ikke hvem jeg er, det er en indikater til hvem min familie er. Så jeg beholder mit mellemnavn, som er specielt og et min mor tog til sig fra hendes fars famile, da hun fik børn, så vi havde en forbindelse der til. Jeg siger farvel til min fars -sen navn, hvilket er det mest triste, at jeg ikke har nogen forbindelser til ham, og han har ikke nogen mellemnavne som jeg kan tage til mig. Istedet tager jeg min kærestes efternavn, som nu også bliver en del af min familie. Ja det bliver underligt, og ja jeg kommer til at bruge mit mellemnavn meget mere i starten, men som andre skriver, det bliver jo også hverdag. Så hvis i ikke har nogen mellemnavne at "gøre godt med", så ville jeg nok rykke efternavnet hen til mellemnavn. Når du har sagt det nok gange, lyder det nok ikke så tosset alligevel. =) 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 15, 2013 · Report post Hmm overvejer også hvad jeg skal ende ud med at hedde. Vi er begge velsignet med et sen efternavn, og det er kun H2B, der har et mellemnavn. Ville sådan ønske at jeg havde et mellemnavn, jeg kunne beholde og så tage H2B efternavn. For vil jo gerne, at vi har samme efternavn, til når vi eventuetl får børn. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 15, 2013 · Report post Her hedder vi hver vores sen efter navn. Jeg vil ikke have hans, det passer ikke til mig. Vi havde så snakket om at jeg skulle tage hans mellemnavn så i havde noget der var ens og vores datter hedder også hans mellemnavn. Men jeg har det sådan at jeg ikke har lyst til at hedde det samme som hans mor. Så jeg ved ikke om jeg ikke bare beholder mine navne. Jeg har to mellemnavne og et efternavn og de betyder alle noget for mig 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 15, 2013 (edited) · Report post Jeg beholder mit mellemnavn og tager mandens efternavn. Han beholder hele sit eget navn. Jeg synes også det hyggeligt at vi hedder det samme til efternavn. Altså, jeg synes jo du skal være kiste-glad over at du har fundet en mand med et meget spændende efternavn end dit eget, og du kan få lov at skifte til det! I hvert fald så er det jo svært når man BÅDE vil hedde det samme og gerne vil beholde sit eget Du kan jo ikke få det hele Edited February 15, 2013 by SoExited 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 15, 2013 · Report post Jeg tager også min mands efternavn og han tilføjer så mit mellemnavn så vi alle 4 hedder det samme og så føler jeg vi er en rigtig familie :-) 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 15, 2013 · Report post Jeg beholder mit efternavn og manden tager så det 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 15, 2013 · Report post Jeg beholder mit lidt specielle mellemnavn og tager min H2Bs efternavn i stedet for mit -sen-navn. Jeg skifter et navn som alle kan stave ud med et som absolut ingen kan stave, så det skal nok blive sjovt 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 15, 2013 · Report post Vi er lidt i samme båd. Både H2B og jeg har specielle efternavne. Hans familie kommer oprindelig fra skotland så deres mellemnavn er specielt. Deres efternavn ender dog på -sen. Og mit efternavn er også meget specielt da vi i danmaek kun er 9 som hedder det. Så jeg ved ikke hvordan vi skal få det til at gå op. Så finder du en god udvej, så må du meget gerne skrive 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 15, 2013 · Report post Det dilemma kender jeg også til. Jeg har et -sen efternavn, min mand et mere ualmindeligt efternavn. Vi har hele tiden talt om at det ville være fint at hedde det samme som familie. Vores drenge har min mands efternavn af samme grund. Men nu hvor det rykker tættere på kan jeg mærke at det føles underligt at skulle bytte mit navn ud. Jeg vil under ingen omstændigheder ud i noget med mellemnavne - vi har valgt korte navne til vores drenge for jeg bryder mig ikke om de der kilometerlange navne med flere navne og efternavne der så helst også skal staves på usædvanlige måder (no offence). Men nu kan jeg mærke at det der -sen efternavn det er jo mig og har altid været det. Jeg ved ikke helt hvad det ender med..... /Josephine 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 16, 2013 · Report post Vi tager mit mellemnavn og min H2B's efternavn..Vi har begge alm. -sen navne til efternavn, men ved at vi "bytter" navne, kommer vi til at hedde det samme til mellem og efternavn som min fars familie, hvilket jeg altid gerne ville have..Men Selvom man altid har tænkt på at skifte efternavn så er det en stor beslutning, så kan sagtens forstå du tænker meget over det 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 17, 2013 · Report post Jeg er også i samme både, vil helst ikke af med mit efternavn da det er unikt, vi er kun 8 personer der hedder det i Danmark, så det er ikke kun en del af mig, men også en del af min familie. vi er så ikke kommet til en beslutning, har dog stadig masser af tid, bliver noget med jeg tager hans mellem navn da det også er unikt og beholder mit eget efter navn og manden beholder så hele sit navn, men vores børn kommer til at have hans mellem navn og mit efter navn. syntes ikke det er helt fedt, man ville jo godt starte et helt nyt liv sammen så hvorfor skal man så ikke hedde det samme! men det er som hele et bryllups man bliver nød til at give sig en gang i mellem for at glæde hinanden. 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 19, 2013 · Report post Vi er i samme situation med efternavne, jeg har et -sen navn og H2B har et specielt efternavn. Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg skal have hans efternavn! Både fordi jeg synes navnet er flot, og så synes jeg der er så meget symbolik i det. Jeg bliver hans hustru, vi er som par og familie ét. Det er faktisk med en vis portion stolthed, at jeg tager hans navn (ham den lækre der - han blev min ) Egentlig blev den beslutning taget for flere år siden, da vi fik vores første barn. Alle vores børn har mit mellemnavn og H2B's efternavn, så nu er det bare mig som mangler... Jeg kan godt følge dig mht at dit navn i nogen grad også afspejler din identitet, som du så giver afkald på. Jeg har selv haft de tanker; fx karriere-mæssigt er jeg jo -sen og i den situation kan jeg godt synes jeg "mister" lidt af mit "jeg". Alligevel synes jeg af fordelene opvejer ulemperne, og på jobbet bliver det jo alligevel kun nogle måneder indtil kolleger, forretningsparter mv. bliver klar over, at det jo stadig er mig, selv om jeg ikke længere er -sen. Jeg har også gjort det at jeg har sagt mit kommende navn højt for mig selv, samt skrevet det ned. Når man har gjort det mange gange, bliver det knap så fremmed. Pøj pøj med det, uanset hvad beslutningen bliver 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 26, 2013 · Report post Mange tak til jer allesammen for jeres svar Det er rart, at høre der er andre end mig, som går og tumler lidt med navne og så har det været rigtig fint at høre jeres forskellige holdninger og løsninger. Beslutningen, er endnu ikke taget, men jeg tror, at jeg ender med at tage hans efternavn og ikke mit eget som mellemnavn! Det betyder meget for mig, at vi kommer til, at hedde det samme og jeg kan godt forstå at han ikke vil have mit efternavn. Selve navnet ser jeg ikke synderligt frem til at få, men jeg håber på, at det med tiden vil føles naturligt, så det ser jeg frem til. Jeg synes jo efterhånden ikke, at der er noget særligt ved at have et efternavn som er anderledes end et -sen navn, alle skifter det jo ud i disse dage og kan man ikke gifte sig til det, så kan man jo bare købe sig til det! jeg har sagt til manden, at når -sen navne er helt udryddet om 20 år, så vil jeg have mit tilbage :fløjt: 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 27, 2013 · Report post her har vi begge både specielle mellemnavne og efternavne.. Da vores søn blev døbt fik han mit mellemnavn (som mellemnavn) og H2B's efternavn (til efternavn). så når vi skal giftes kommer vi til at hedde det samme som vores søn vidste faktisk ikke om H2B ville have mit mellemnavn og samtidig skille sig af med sit egen.. men han var lidt træt af sit mellemnavn, og jeg var træt af mit efternavn, så det går lige op håber I finder ud af noget! 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 27, 2013 · Report post Jeg tager selv min kommende mands mellem og efternavn....glæder mig så meget! Så kommer jeg nemlig også til at hedde det samme som vores datter....og syns hans navn er så flot sammen, på trods af at det faktisk er et 'sen' navn Jeg hedder selv et navn som jeg evigt og altid har skulle stave for folk.....inklusiv mine mellem og efternavne, så GLÆDER mig til at folk ved hvordan man staver mit mellem og efternavn om ikk andet 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites
Posted February 27, 2013 · Report post Vores situation er omvendt. Jeg har et lidt mere specielt efternavn og h2b har et almindeligt -sen navn. Jeg er også ret "kræsen" og jeg vil i hvert fald ikke hedde ....-sen til efternavn som alle andre. Plus mit efternavn er også mit kælenavn hos mange af mine kammerater, så for mig er det lige så meget en del af min identitet som mit fornavn. Min h2b har så sagt han sagtens kunne tage mit, og her bliver jeg så besværlig igen, for synes da det hører lidt med at ændre efternavn når man giftes. I hvert fald som kvinde Jeg kan også tænke at min h2b ændre mening når vi nærmer os dagen, alt er nemlig lidt uvirkeligt for ham når det er længere end 3 mdr væk Vi kan heller ikke det med at jeg får hans mellemnavn, da det så er det samme som min fars efternavn Men vi har så talt om at lave et nyt. Altså få bindestreg imellem og med vores navne virker det (vist nok, skal lige vænne os til lyden af det ) Synes også det lyder spændende det med at se om der er noget slægtsnavn i familie man vil have istedet Det skal helt sikkert undersøges 0 SE DANMARKS BEDSTE BRYLLUPSLEVERANDØRER - KLIK HER Share this post Link to post Share on other sites