Sign in to follow this  
Followers 0
mathilius

Ingen tale fra gommen

29 posts in this topic

Godaften :)

Min kære kommende mand bryder sig bestemt ikke om opmærksomhed, at være i centrum og sådan .. Og slet ikke ved at skulle byde velkommen til noget eller endnu værre, at skulle holde en tale.

I starten har jeg sagt til ham, at selvfølgelig skal han det !! Det gør man da og jeg vil da have en tale !!

Men han skal jo ikke gøre noget som han har det rigtig skidt med ..

Men jeg kan ikke finde ud af om jeg skal guide ham til, at finde på noget andet så ? Og hvad ?!

Eller skal jeg blande mig helt udenom ?! -Det er nok det mest logiske, men det er lidt svært 😳

Eller sige, at det er okay hvis han slet ikke gør noget ?! Hvilket jeg inderst inde vil blive hammer ked af ..

Hjælp😘

0

Annonce ♥

jeg har faktisk oplevet et bryllup uden taler fra gommen og det gik fint men der var en del undring omkring det...... hvad med at foreslå en sang istedet så får han hjælp af gæsterne

0

jeg synes at det er helt i orden at din h2b ikke vil holde en tale :)

Sådan en dag skal man ikke udstilles mere end man bryder sig om :)

Men du kan jo spørge ham, om han er sikker på at han ikke vil fortryde det bagefter? For det ville være træls for ham :)

0

Min H2B laver også en sang i stedet for en tale, fordi at han er ikke meget for at sige en tale foran andre.

0

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke hvor gammel han er, eller hvor længe I har været sammen.. men det har taget min mand rigtig mange år og nu er han endelig klar til at holde tale (det bliver hans første solo tale) han er ikke meget for det, men han ved godt at det hører sig til og at det betyder rigtig meget for mig :)

Jeg synes du skal tale med ham om det - fortælle ham at du forstår hans følelser og at du respekterer hvis han vælger ikke at gøre det (hvis du da gør det), men at du vil blive ked af at han ikke gør det og fortælle ham hvor meget det betyder for dig :)

Hemmeligheden bag et godt ægteskab er jo ikke blot et vellykket bryllup, men endnu mere jeres samarbejde og evne til at kommunikere om selv svære ting i tiden efter. Jeg har jo været gift i snart 10 år og det havde jeg altså ikke været hvis vi ikke kunne tale om tingene :)

Held og lykke med det :)

0

Jeg sidder i samme situation. MIn h2b gruer simpelthen for det men jeg har prøvet at sige til ham det ikke behøver hver nogen stor tale. Jeg vil bare gerne have nogle få kærlige og personlige ord fra ham. Han var lidt bange for at fri fordi han troede jeg forventede en planlagt og stor kærlighedserklæring fra ham. Men for mig er det bare vigtigt han siger et eller andet. Selvom det nok er svært at undgå prøver jeg også at forklare ham at han jo kun skal snakke til mig, og ikke til alle gæsterne.

Jeg synes det er en god ide det med at snakke om det, selvfølgelig, og gøre klar hvad det betyder for mig og om han ikke måske vil fortryde det engang i fremtiden, hvis han ikke gør det.

Lige en lille sjov sidehistorie: Vi var til nogle venners bryllup hvor bruden holder tale før gommen og hun får så åbenbart sagt alt det han havde tænkt sig at sige. Han var også meget nervøs og havde drukket lidt mod til, men han ender med at stille sig op og snakke om bræk (i en kontekst af hendes søn fra et tidligere forhold og om hvordan de nu var en familie). Det var egentlig meget sødt alt det med familien, men nu husker vi mest den del for brækhistorien :floejt:

0

Vi har været sammen i 7 år og min kæreste er 38 ;)

Men fordi jeg ikke, endnu, har valgt at tale alt for meget om det, er fordi, at man vel egentlig ikke må vide hvad den modsatte finder på.. Eller sådan har jeg forstået det i hvert fald :)

0

Min mand hold heller ingen tale for mig og jo da han fortalte mig at han ikke ville holde en tale blev jeg først ked af det men så tænkte jeg lidt ved mig selv at det han gifter sig med mig fortæller jo mere en 1000 ord ;-D jeg holdt en tale for min man og stolt af at jeg gjorde det ( min første)

0

Annonce ♥

Min H2B skal ikke holde tale. Det har han meldt klart ud, allerede før vi blev forlovede. Og det er jeg helt indforstået med.

Jeg har set ham i et par situationer (og hørt om et par andre), hvor han har forsøgt at holde tale. Han går fuldstændig i sort efter 3-4 ord, og kan overhovedet ikke sige mere. :(

Det synes jeg ikke han skulle gå og frygte op til sit eget bryllup, så kan jeg sagtens leve uden en tale eller en sang. (Jeg mener det er jo ikke fordi han ikke fortæller mig hvordan han føler for mig :a1221: , han gør det bare på andre tidspunkter, hvor der ikke er så mange andre til stede :wink: .)..

Jeg har endnu ikke bestemt om jeg vil holde tale for ham.. :floejt:

0

Du kan jo også forslå ham at i stedet for at holde talen for hele forsamlingen, så kan han skrive en tale, men holde den kun for dig, måske i forbindelse med morgengaven dagen efter. Det ville jeg i hvert fald syntes var rigtig sødt. :loveshower:

0

Enig med Lotus! Den løsning har jeg hørt brugt ved flere lejligheder. Og jeg synes det er helt ok at være genert og ikke ville holde tale. Nogen er også private omkring deres følelser og har formidlet "det hele" gennem et langt forhold, frieri osv...

0

Er der ikke en forlover eller lignende du kan snakke med og som kan hjælpe H2B? Jeg synes virkelig at man bør give det et forsøg. En kort tale nedskrevet på papir som man kan læse op hvis nervøsiteten tager over. Det er lidt som med alle mulige andre udfordringer, det handler om at tage springet, komme ud over kanten og så er man SÅ stolt og glad bagefter.

Det kan du også selv snakke med ham om....

0

Annonce ♥

Vi har været sammen i 7 år og min kæreste er 38 ;)

Men fordi jeg ikke, endnu, har valgt at tale alt for meget om det, er fordi, at man vel egentlig ikke må vide hvad den modsatte finder på.. Eller sådan har jeg forstået det i hvert fald :)

OK - så kan det vist ikke rigtig sammenlignes med min gemal - som stod der 26 år gammel og rystede da han bød velkommen ved vores datters barnedåb ;)

Jeg ved godt at der er mange der mener at det og det og det, man ikke tale om fordi det skal være en overraskelse, men i bund og grund er det jo anderledes i dag, hvor mange af os har levet sammen med vores partnere længe når vi holder bryllup, her mener jeg det handler om at vi støtter hinanden og taler om tingene - prøcis som vi ville have gjort med alle mulige andre udfordringer vi står overfor i hverdagen :)

0

Jeg har været til 2 bryllupper hvor gommen ikke har holdt tale, da det ville have ødelagt dagen for dem indtil det var overstået.

Jeg kan ikke se noget problem I det - I bliver jo gift, og det er om noget den største kærlighedserklæring fra ham, altså at han siger ja :-)

Jeg mener ikke du skal blande dig, det er en beslutning han ene og alene skal træffe - ellers går han og bruger en masser energi på at være bange for at skuffe dig.

0

Hos os er det mig det ikke vil for meget centrum, så vi har aftalt at jeg for min talt dagen efter, hvor vi er alene. Så heldig er jeg at min H2B respekter det at jeg ikke kan lig for meget opmærksomhed, og så må gæster tænke hvad de vil :tunge:

0

Hos os er det mig det ikke vil for meget centrum, så vi har aftalt at jeg for min talt dagen efter, hvor vi er alene. Så heldig er jeg at min H2B respekter det at jeg ikke kan lig for meget opmærksomhed, og så må gæster tænke hvad de vil :tunge:

Det tænker de sandsynligvis intet om, da der ikke er egentlig tradition for at bruden holder tale - nogen mener endog at det ikke hører sig til.. ;)

0

Annonce ♥

jeg har faktisk oplevet et bryllup uden taler fra gommen og det gik fint men der var en del undring omkring det...... hvad med at foreslå en sang istedet så får han hjælp af gæsterne

Jeg har også oplevet det nogle gange og det har umiddelbart ikke givet anledning til undren. Gæsterne kender jo brudeparret og gommen og taler vi om en gom som ikke er meget for at stille sig op og holde en tale så kommer det næppe bag på dem. Der er dog en ting der er meget vigtig og det er at toastmasteren er informeret om det og er der ikke en toastmaster (hvad jeg altid anbefaler at der er) er det vigtigt at man har kommunikeret det ud. En af de gange hvor jeg oplevede en brudgom som ikke holdt tale var det nemlig ikke kommunikeret ud til gæsterne og der var ingen toastmaster. Det betød at folk sad og ventede på at gommen skulle holde tale så de kunne komme videre med de øvrige taler. Jeg talte med nogle af gæsterne om det og fik en af dem til at forhøre sig hos gommen. Og så kom alle talerne ellers bare "væltende" i pausen mellem hovedretten og desserten som blev meget lang.

Helt enig med Dobbeltbrud. Det er vigtigt at I får talt det igennem når nu det er noget som betyder så meget for dig.

0

Min kæreste er heller ikke glad for at skulle holde tale. Vi har i stedet aftalt at skrive et brev til hinanden, som vi hver især må læse om morgenen. Det syntes jeg er et godt alternativ :-)

0

Min h2b vil nok også næppe holde nogen tale til vores bryllup, det er han vist for genert til :-)

Hvad har I andre brude gjort, har I holdt tale selv om gommen ikke holder tale?

0

Jeg ville personligt blive frygtelig skuffet hvis min h2b ikke holdt tale. Men det siger han nu han gør.

Jeg vil også sige at hvis det virkelig bød ham voldsomt meget imod at stille sig op og holde tale så ville det veje tungere. Altså hvis han ikke brød sig om det, så kunne jeg nok leve med at han ikke gjorde det. For det ville være vigtigere at han glædede sig til brylluppet istedet for det var noget han frygtede fordi han skulle holde en tale og ikke brød sig om det.

Jeg har engang læst om en der skrev sin tale ned og fik en god ven til at holde den. Netop fordi vedkommende ikke brød sig om selv at stille sig op og gøre det. Jeg synes det var en fin ide.

0

Annonce ♥

Min H2B er heller ikke meget for det, men lige den ene dag må han gro nogle ekstra store n***** og mande sig op.

Det er SÅ speciel en dag og en eneste gang nogensinde han skal holde tale, så jeg ville blive SÅ ked af det hvis han ikke gjorde.

Han ved så hvordan jeg har det og holder en tale. Dels for min skyld og dels fordi han er til traditionerne :)

0

Til min søsters bryllup, holdte min søster (bruden) ikke tale, hun havde i stedet lavet et slideshow med billeder og tekster og i baggrunden spillede hun deres sang, det var så romantisk og ligeså godt som en tale,. Det var PowerPoint.

0

Jeg ville personligt blive frygtelig skuffet hvis min h2b ikke holdt tale. Men det siger han nu han gør.

Jeg vil også sige at hvis det virkelig bød ham voldsomt meget imod at stille sig op og holde tale så ville det veje tungere. Altså hvis han ikke brød sig om det, så kunne jeg nok leve med at han ikke gjorde det. For det ville være vigtigere at han glædede sig til brylluppet istedet for det var noget han frygtede fordi han skulle holde en tale og ikke brød sig om det.

Det vil jeg gerne tro for det jo er forståeligt. På den anden side kan man vel også sige at det det vejer tungere rent følelsesmæssigt når man ved eller kan mærke at en gom eller en brud bryder sine egne grænser ved netop at holde en tale. Fordi man ved hvor meget overvindelse det har kostet.

0

Det vil jeg gerne tro for det jo er forståeligt. På den anden side kan man vel også sige at det det vejer tungere rent følelsesmæssigt når man ved eller kan mærke at en gom eller en brud bryder sine egne grænser ved netop at holde en tale. Fordi man ved hvor meget overvindelse det har kostet.

Jeg er FULDSTÆNDIG enig - jeg synes netop det er smukt når man kan mærke at en tale kommer fra hjertet :)

Min gudfar holdt tale ved min konfirmation - han brugte en upersonlig historie han havde læst et sted og talte om hvordan man som konfirmand er i livets forår - intet personligt om mig.. hans stemme rystede ikke, han talte højt og klart og tydeligt - en perfekt leveret tale - men den kom ikke fra hjertet..

Jeg holdt en tale ved min 30 års i sidste måned - det var en meget personlig tale som krævede rigtig meget af mig, da jeg fortalte om min tid med en tabusygdom og samtidig takkede alle for at være i mit liv endnu, trods det at jeg har haft det rigtig hårdt.. min stemme rystede, jeg holdt krampagtigt fast i papiret, jeg var ved at græde, tårene trillede til sidst og jeg var samtidig nervøs for hvordan mange af gæsterne ville reagere, fordi de ikke synes man taler om den slags og jeg vidste at alle øjne hvilede på min store, fede krop og alle mine mange ydre fejl - men efter talen fik jeg så meget ros og så mange kram og tilkendegivelser om at det var stærkt gået - og det gjorde mig glad ofr at jeg havde gjort det - også selvom jeg vidste at nogle af de tilstedeværende dømte mig og ikke syntes om det :)

Ved et bryllup, i en almindelig bryllups tale fra gommen er der ikke alle disse tabuer at være nervøs for, så der vil alle synes det er fantastisk at bruden/gommen gør det trods nervøsitet :)

0

Min kæreste er bestemt hverken taler eller elsker at være i centrum. Vi regner med en lille middag på selve dagen, som forhåbentlig kan hjælpe os begge med at føle os trygge ved at holde tale for hinanden.

Men jeg ville da foreslå din kæreste, at få én til at komme og spille Jeres yndlingsnummer, få skrevet og spillet et smukt nummer for dig eller noget i den stil?

Det ER svært at stille sig op og sætte ord på sin kærlighed og det bliver jo ikke nemmere, hvis man ikke bryder sig om det i forvejen. Det skal nok blive en rigtig dejlig dag uanset hvad er jeg sikker på :)

0