aminox

Toastmaster?

23 indlæg i dette emne

Hej vi er meget i tvivl om hvem der skal være toastmaster. Derfor vil jeg gerne hører hvilke egenskaber den perfekte toastmaster skal besidde? samt hvem og hvorfor i har valgt den person til jeres bryllup?

Håber i vil hjælpe:) :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min onkel skal være toastmaster til vores bryllup. Han er god til at tale for/foran en stor forsamling og så er han skide sjov! Det var på en måde helt naturligt, at det skulle være ham, han er en fest i sig selv :wink:

0

Del dette indlæg

Jeg sad og spekulerede en dag, og tænkte lidt højt omkring hvem vores toastmaster skulle være, og min kæreste udbryder prompte: 'din storebror, sgu da!'..

Og han har jo absolut ret :)

Han er virkelig sjov og kan holde hovedet koldt, når der er behov for det, og han har en god sans for crowd-control, så at sige :)

0

Del dette indlæg

Her blive det min mands bedste ven (den ene af de tre nære venner han har).

Han er ordentlig, god til at tale og værd at høre på, han kan være sjov uden at det lyder påtaget og vi stoler på at han kan klare eller afværge enhver krise som måtte opstå i løbet af dagen ;)

Min mand var toastmaster ved vores toastmasters bryllup, men der er nu ikke tale om noget for noget konceptet!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har valgt min svoger. Han er til daglig distrikschef i en stor virksomhed og er vant til at stå foran mennesker og tale samt kan håndtere mange forskellige opgaver. Jeg er ikke i tvivl om, at han vil kunne overholde tidsplanen og samtidig vil jeg gerne have, at han er tæt på familien, så alle kender ham (med undtagelse af venner selvfølgelig). Er ikke i tvivl om, at han kan styre aftenen hele vejen igennem :)

0

Del dette indlæg

Det er der faktisk mange som gør. Man ser i hvert fald mere og mere kvindelige toastmastere. :lol:

I mine øjne er det at kunne styre, koordinere og planlægge begivenhedernes gang de allervigtigste egenskaber. Det er ikke et must at en toastmaster er vant til at tale til større forsamlinger for man kan sagtens være en glimrende toastmaster selvom man ikke siger så meget. Det er jo heller ikke meningen at toastmasteren skal holde alenlange taler og foredrag som præsentation af hvert indslag. Det er helt fint hvis en toastmaster laver nogle korte humoristiske indslag fordi vedkommende har det i sig og er en erfaren taler men der oplever jeg i lige så høj grad at de lidt yngre toastmastere som måske nok ikke er så vante med det, har gjort rigtig meget ud af og forberedt sig utroligt godt i form af et gennemgående tema o.l. og det er noget man kan mærke folk iværdsætter.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

vi er i et dilemma - skal man have ne når man max bliver 22 pers?

Jeg mener ja, da det er rart at den person er bindeled mellem gæster og kogekonen + serveringspigen

H2B mener nej, da han mener vi bare lige kan klare det - det ordner sig nog agtig...

hvad gør vi?

0

Del dette indlæg

Vi har planer om at spørge min onkel. Han har været toastmaster ved et par fester i familien tidligere og har klaret det rigtig fint. Han er god til at holde hovedet koldt og organisere tingene og have mange bolde i luften på en gang. Han er en utroligt klog og behagelig mand som der er meget stor respekt om i familien. Han er en naturlig ledertype og er en af den type mennesker, som der bare bliver lyttet til så snart han åbner munden. Så med ham ved roret vil jeg helt sikkert føle min 100 % tryg på dagen og vide, at alting kommer til at glide så godt som det er menneskeligt muligt.

0

Del dette indlæg

I skal også sørge for at toastmasteren er med på at være til festen det meste af aftenen/natten. Jeg synes også en toastmaster skal være naturligt åben, altså ikke en genert person, der skal tvinges til at være åben, det vil ikke være sjovt for toastmasteren.

Monta150870: Jeg synes I bør have en toastmaster selvom I kun bliver 22. Det er jo toastmasteren, der sørger for at det hele kører og I skal vel ikke vide hvem der vil tale og hvem der kommer med sange/indslag til jer, er det ikke sjovere at det er en overraskelse? :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man kan selvfølgelig tillægge en toastmaster andre opgaver men ellers er udgangspunktet at toastmasterens job er afsluttet efter middagen.

22 personer eller 70 personer behøver ikke at betyde noget for antallet af indslag og der kan være lige så stort behov for styring for det lille selskab. Jeg husker tydeligt et bryllup hvor de ikke havde behov for en toastmaster. Der serveres forret, hovedret men ingen taler o..l. overhovedet udover brudens far. Talte med nogle af gæsterne om det og vi aftaler så at en af gæsterne lige forsigtigt skal stikke til brudeparret. Folk sad jo og trippede med deres taler og ventede på gommen. Vedkommende får så besked om at gommen ikke skal holde taler, hvorefter der bare kom den ene tale efter den anden i rap.

Andre gange er det set at en person rejser sig op og begynder at holde tale mens personalet lige har anrettet is eller serveret den varme ret. Der er ingen der siger at det ikke kan gå uden en toastmaster men det er en god ting at have uanset om vi så taler en egentlig toastmaster eller en der mere virker som koordinator så folk ikke skal gå til brudeparret. Det H2B'en ovenfor kan være bange for er at det bliver for formaliseret og formelt med en toastmaster men det kan man jo selv styre alt afhængig af hvem man vælger. Som sagt. Den skjulte toastmasterfunktion hvor vedkommende blot styrer begivenhederne i kulissen men ellers ikke siger så meget skal man ikke kimse af.

0

Del dette indlæg

Vi har valgt en god fælles ven, som vi faktisk ikke har kendt i så lang tid, men han er bare den perfekte toastmaster i vores verden. Sød, kærlig, udadvendt, sjov og samtidig en pæn, præsentabel mand med styr på tingene. Han tager sin opgave meget seriøst og jeg er sikker på at han kan leve op til det vi forventer af ham, og desuden forventer han så også at vi "tør" overlade mange af tingene til ham, så vi kan nyde dagen istedet for (kan jo være lidt svært, når man som jeg er temmelig perfektionistisk og en lille smule kontrolfreak hi hi :oops: )

Jeg tror det er meget vigtigt at afstemme forventningerne fra begge parter, således at toastmasteren ikke får flere opgaver end han kan magte, men også således at alle har det sjovt på dagen og så brudeparret kan slappe af og nyde festen :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Vi ønsker foreksempel ikke at alle talere præsenteres, men at toastmaster sørger for på anden vis at taler mv. Kommer i rette rækkefølge og ikke på uheldige tidspunkter.

Og han skal starte med at fortælle hvor der kan ryges, hvor der er toiletter osv. Og ellers bliver det ham personalet henvender sig til, hvis der er noget.

Det klarer han sagtens! :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Koordinering af rygepauser

Sørge for at hive folk ind hvis det er nødvendigt for at en tale/indslag afvikles nu.
Kontakt til musiker/DJ hvis der skal bruges særlige remedier til afvikling af et indslag o.l.

Særlige ønsker/henstillinger fra brud/gom. Eksempelvis at der ikke må rives i slør o.l.

Toastmasteren kan også godt være med inde over andre ting, så som bordopstilling efter middagen, hvornår der skal danses brudevals m.v. men der er brudeparret lige så tit selv med inde over.

Jeg tager altid selv lige en kort snak med toastmasteren lige inden middagen. Mest for at sige til vedkommende at han/hun bare skal bryde ind/tale når de vil uden at spørge eller kigge efter om man nu også er opmærksom på det, men også for at give vedkommende en fornemmelse af at have en støtte (særligt de yngre mere urutinerede). Nogle gange kan det være nødvendigt at man lige giver et prik hvis man kan se at tiden er fremskreden og ofte taler man også sammen løbende.

0

Del dette indlæg

Vi har valgt en god ven som toastmaster. Han er super dygtig til at tale med alle mennesker og har humor. Han arbejder i cateringbranchen og har stor erfaring i at organisere fester, så vi har 100% tillid til at han kan styre slagets gang.

0

Del dette indlæg

Jeg har selv været toastmaster tre gange inden for de sidst par år.
Det har netop været at styre indslag, så de kom ind på rette tidspunkt i forbindelse med maden, og sørge for de kom jævnt i løbet af aftenen,så vi ikke sad med 10 indslag til sidst.

Udover det har jeg valgt at gøre den taler klar, cirka sådan to indslag inden dem selv så når et andet indslag var slut, vidste de at de kunne forberede sig til næste indslag.
De, jeg vidste var mega nervøse talte jeg med omkring de var klar osv. og dem adviserede jeg i rigtigt god tid. Mht. rygning sørgede jeg også for alle rygere kom ind inden et indslag startede osv.
Udover det sørgede jeg bare lige for et overblik, så dem der skulle fejres, kunne stole trygt på, at der var styr på det.
En opgaverne syntes er hyggelig.

Et tip som jeg fik meget ros for er, at jeg til sidst (efter min egen og sidste tale) lavede et resume af aftenens indslag, og lige sagde et par ord fra hvert tale/indslag.
Det var rigtigt godt, for så blev man lige minder om der hele igen. Der faldt i rigid jord - og det kunne i måske ønske af jeres egne toastmastere:-) Bare er par tip.

Redigeret af BetonCirkeline
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Et tip som jeg fik meget ros for er, ar jeg til sidst (efter min egen ig sidste tale) lavede et resume af aftenens indslag, og lige sagde et par ord fra hvert ale/indslag.

Det var rigtigt godt, for så blev man lige minder om der hele igen. Der faldt i rigid jord - og det kunne i måske ønske af jeres egne toastmastere:-) Bare er par tip.

Det er også en rigtig god ide når tiden ellers også er til det og det ikke bliver for langstrakt. Jeg har oplevet toastmastere gøre det kl. 23.30 hvor de ikke lige har tænkt over at der er borde der skal ryddes og formentlig flyttes inden brudevalsen. Havde en her fornylig som ville til at udskyde 2 taler til kaffen. Det fik personalet og jeg gudskelov overbevist ham om ville være en dårlig ide (på det tidspunkt er der normalt ingen samling over selskabet) og at han så hellere måtte presse på og få dem kørt igennem. Afhængig af toastmasterens tilknytning til brudeparret er det også meget set at toastmasteren holder sin egen tale til parret som den sidste.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer