bobber111

Overnatning dagen før brylluppet.

43 indlæg i dette emne

Er der nogle "regler" for at brudeparret ikke må sove sammen dagen før brylluppet? Jeg er stødt på en del nu, som vil arrangere overnatning til natten op til brylluppet, men findes der en historie bag denne tradition?

Vi kom til at tale om det igår, men fandt aldrig rigtig ud af noget.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Under bryllupstraditioner faldt jeg over det her i dag:

"I gamle dage var det almindeligt at bruden boede hjemme hos sine forældre indtil hun blev gift. Det er knap så almindeligt i dag, i hvert fald ikke i den danske kultur. Men alligevel er der stadig mange par, der holder fast i traditionen om, at de skal sove hver for sig natten inden, og derfor ikke ser hinanden før i kirken, på rådhuset eller hvor brylluppet nu skal foregå. Ifølge traditionen bringer det nemlig uheld, hvis brud og brudgom forlader det samme hus, inden de tager af sted for at blive gift."

Jeg vidste heller ikke hvorfor man skal sove hver for sig op til brylluppet, så jeg blev helt glad da jeg fandt ovenstående.

1

Del dette indlæg

Vi har snakket om at sove hver for sig, for at man måske kan nå at "savne" hinanden lidt, og måske gør øjeblikket i kirken lidt mere spændende :-) Så for os er det faktisk ikke rigtig noget om overtro, eller at vi frygter det briger uheld hvis vi sover sammen :-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har også valgt at beholde traditionen af samme grund som Jannijen. Jeg har nappet lejligheden og så må H2B smutte hjem hos sine forældre og sove :) Min familie bor over 150 km væk, så det er klart af praktiske grunde vi har gjort det sådan...

0

Del dette indlæg

Vi sover hver for sig. Jeg tager hjem til mine forældre.

Det er ikke traditionen eller anden latterlig overtro. Det handler primært om planlægning. Jeg skal have sat hår i den by, hvor mine forældre bor og så samtidig, vil jeg gerne følges med min far til kirken. Vi skal giftes i den by, hvor vi selv bor, så der er lige en halv times køretid for mig... Kæresten bliver hjemme og får formentlig besøg af forloveren... så kan de rigtig mandehørme uden mig. Det vil han også nyde :)

0

Del dette indlæg

Jeg får lov at sove i lejligheden (eller huset, hvis det er færdigt til den tid). Min forlovede sover nok hos en god ven. Det er min forlovede der insisterede på det, hvilket faktisk overraskede mig. Så sådan bliver det. Så er vi også ude over problemet med at han ikke må se kjolen inden kirken :) Så min mor bliver installeret på en luftmadras for hyggens skyld :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Her sover jeg alene i huset mens h2b (og forhåbentlig også børnene) sover hos svigermor. Så har jeg ro til at få ordnet de sidste forberedelser og gøre mig klar :-) Det er planen at min mor kommer og hjælper mig med at blive klar.

0

Del dette indlæg

Hos os er det kæresten der sover i vores lejlighed (tror det bliver sammen med hans bror) og jeg tager over og sover hos min søster, som bor i samme by. Der er flere grunde til at det er sådan den vender for os. For det første er det kun mig, der har familie i byen mens hans familie kommer langvejs fra. Og desuden bor vi på 3. sal (mig ned derfra med stor kjole??? Puha) og min søster bor i stueetagen :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi holder fast i traditionen om at gommen ikke må se bruden før i kirken. Jeg sover hos mine forældre, hvor der kommer frisør ud og min brudepige, min veninde kommer også og hjælper med at gøre mig klar. Så kan jeg også følges med min far til kirken. Min H2B bliver i huset sammen med sin forlover, der er hans bedste ven.

0

Del dette indlæg

Jeg skal sove hos min moster, da hun bor i den by vi skal vies i og holde festen og så kommer min frisør og brudepige derhen om formiddagen. Min H2B sover i vores hus, hvor hans forlover kommer og hjælper ham med at blive klar og mandehørme lidt. Vi har mest valgt det på grund af det praktiske, men synes også det øger spændingen (og savnet) at han først ser mig i kjole osv. til selve vielsen. :c166:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi sover hver for sig, H2B tager huset, og jeg tager ned til mine forældre, hvor brylluppet skal holdes (ca. 50 km. væk) og så kommer min maid og honour, samt to andre veninder også derned..

Så glæder mig til min sleep over, hvor vi skal snakke og drikke pagne ;-)

0

Del dette indlæg

Vi har ikke rigtigt snakket om det, men jeg har ikke lyst til at sove hver for sig. Jeg kommer til at være et vrag indtil vi er gift, så en nat hvor vi kan være spændte og grine sammen er bedre end noget andet jeg kan komme i tanke om.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har valgt at sove sammen den sidste nat inden brylluppet. Vi tjekker så lige sammen det sidste på feststedet om formiddagen (som er lige i nærheden af hvor vi bor) og så tager H2B hjem til sin mor (som bor lige ved kirken) for at gøre sig klar. Jeg tager så tilbage i huset for at gøre mig klar og så kommer H2B's søster, min far og en veninde for at hjælpe mig.

Så H2B ser mig først i kjolen når jeg går inden i kirken :a1221:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer