EndeligMinTur

Buffet vs. portionsanretning

21 indlæg i dette emne

Årh jeg er i tvivl...

Jeg har altid sagt at til vores bryllup SKAL der serveres portionsanrettede retter, da jeg synes buffet ikke er så fint/fornemt som vores bryllup skal være. Giver det mening uden at virke snobbet?

Men nu er jeg i tvivl...

Jeg kan virkelig godt se fordele i buffet alligevel. Vil I hjælpe mig lidt?

Buffet:

Fordele:

- ofte billigere

- noget for enhver smag

- bredt udvalg

Ulemper:

- folk er væk fra pladserne

- det minder om fødselsdag/abefest

Portionsanrettede:

Fordele:

- elegant

- nemt for serveringspersonalet

Ulemper:

- risiko for at nogle ikke kan lide maden

- ofte dyrere

- kok skal med ud og skære kødet/anrette

Hvad er jeres mening og erfaring?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt portionsanretning, for som du siger, så bliver folk "væk fra pladserne".
Manden var mest vild med buffet idéen, (for så er der mere mad), men vi er en stor familie og jeg ved at der kommer mange indslag og hvis halvdelen af selskabet er oppe for at tage mad, ja, så bliver det lidt stressede (for mig, personligt, og nok også toastmasteren).
Kan fuldt ud forstå fordelene ved buffeten, men synes også portionsanretningerne er mere elegante :wink:

Vi skriver selvfølgelig også i indbydelserne at folk skal ringe mht. maden hvis der skal tages særligehensyn, vi har blandt andet muslimer, vegetarer og allergikere i selskabet og man kan lige så godt tage problemerne i opløbet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

vi har valgt begge dele, sagt på den måde forret og dessert er portionanrettet og hovedretten er buffet, vi ønsker en stilfuld men samtidlig helt nede på jorden fest, vi har til hovedretten to kokke der skærer kødet og der er taget hensyn til allergikere og veganer mv. ( folk får afvide i indbydelsen at de skal skrive hvad det er de ikek kan tåle mv.)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Om man er til det ene eller det andet er en smagssag og individuelt og lige her forstår jeg egentlig ikke at du er tvivl.med med de fordele og ulemper der er beskrevet. I mine øjne ligger det en række fordomme i forhold til buffet som slet ikke er i overensstemmelse med det jeg oplever. Min oplevelse er at buffet kan være andet og meget mere luksuriøst end det der ligger i ovenstående beskrivelse. Buffet behøver på ingen måde at være en billigere løsning eller at minde om fødselsdagsfest/abefest. Det med kokken forstår jeg heller ikke. Faktisk oplever man jo rigtig mange buffeter hvor kokken netop selv står og skærer kødet for ved selve buffeten.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme, at jeg også synes, det er en lidt hård medfart, buffet får..! Vi var til et bryllup, hvor der var den vildeste gourmetbuffet, fordi gommen var kok og naturligt nok gik meget op i maden. Så at buffet skulle være lig med abefest/discount/osv. kan jeg ikke følge, medmindre man har valgt at præsentere maden på en måde, der udstråler netop dét.

Jeg kan godt se, det er fornemt, at der kommer nogen med maden til én, men egentlig synes jeg det kan være lidt træls med netop selve hovedretten. Med buffet kan man ligesom selv styre tempoet og mængden og samtidig få strukket benene og mingle med de øvrige gæster, så man ikke er låst til sin stol hele aftenen. Af samme grund valgte vi at få tallerkenserveret forret og dessert, og det fungerede rigtig godt. Vi var 83 gæster og havde to store buffetborde til formålet, så der ikke var ret meget kø og gæsterne blev bespist relativt hurtigt. I hvert fald ikke langsommere end hvis kokkene skulle have været rundt ved alle og fadservere.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil som sagt hverken sige for eller imod buffet/tallerkenserveret da det er individuelt (og også er et spørgsmål om hvad feststedet/køkkeløsningen anbefaler) men nu det med tempoet bliver bragt frem (var ikke fremme før) så kan jeg da nævne et eksempel som en kollega var ude for her i weekenden; Et selskab med 80 personer hvor 3 tjenere skulle servere hovedret og gå. ca 100 meter med 3 tallerkener pr. gang. Prøv at forestil jer hvor lang tid det har taget og det har bestemt ikke været nemmere for serveringspersonalet fremfor hvis det handlede om at "forsyne" buffeten løbende. Uanset hvad skal serveringspersonalet jo også rydde af, skænke etc.

Uanset om man vælger det ene eller det andet så vil folk altid mingle. Det er ikke sådan at folk sidder på deres pladser hele tiden under en middag hvor der generelt er mange pauser og ophold undervejs. Så vælg det I mest er til og det som tiltaler jer mest i forhold til det jeres feststed/madløsning giver af muligheder.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt en slags mellemting mellem buffet og portionsanretning, hvor maden kommer ned på bordene smukt anrettet på fade, og så tager man selv. Jeg vil hellere vælge én fantastisk menu, som køkkenet kan bruge god tid og energi og penge på at perfektionere, end mange forskellige elementer, som naturligt sjældent er lige så god ifht prisen. Forstå mig ret; det er skønt at komme til en buffet hvor man kan vælge imellem mange slags kød, kartofler og salater, men til vores bryllup får kvalitet lov at spille en markant større rolle end kvantitet, når det handler om mængden af valgmuligheder. Både forret, hovedret og dessert kommer på fade på bordene. Palet cleanseren efter forretten bliver serveret i små flasker, så den tæller ikke rigtigt på nogen af fronterne ;)

Vi er nemt stillet, da vi kun har ganske få forbehold at tage med hensyn til maden; 2 diabetikere og 1 glutenallergiker er alt, vi skal tilpasse os efter. Det er oplagt at gå for buffet, hvis man har mange forskellige forbehold at forholde sig til; men jeg er nu alligevel overbevist om at vi var gået for samme model som nu, selv hvis det havde været tilfældet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi fik en portionsanrettet forret og hovedret og dessert serveret på buffet. Al kødet blev skåret ud af serveringspersonalet. Det fungerede virkelig fint for os, og alle roste maden. Så det behøver slet ikke være discount, bare fordi det er buffet. Desuden kan jeg godt lide, at man får mulighed for at komme rundt blandt gæsterne og snakke. Jeg synes det er SÅ synd, at man bare kan sidde og kigge på gæsterne under middagen, uden at kunne gå ud og snakke med dem, som man ellers kan ved buffet. Vores toastmaster var blevet udstyret med en klokke, så når der skulle ske noget kunne hun hurtigt ringe folk sammen. Ingen problemer der, alle 70 mennesker kunne hurtigt finde deres pladser igen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt følge dine bekymringer - vi har valgt ikke at skulle have buffet, og den eneste grund til dette er at vi ikke vil have larmen fra folk der rejser sig hele tiden og folk der lige skal det ene og det andet fordi alle andre har rejst sig. Tænker at så sidder der enkelte tilbage ved bordet, nogen er oppe og tage mad, andre ude og ryge eller på toilettet. Vi vil selvfølgelig indlægge pauser til rygepauser, så folk ikke er bænket i flere timer.
Maden kan være lige så god og prisniveauet mener jeg også er det samme - så det er vel i bund og grund en smagssag :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mange tak for jeres hjælp!!!

Vi har vist næsten besluttet nu at det bliver en pænere form for buffet til hovedret og så evt. med en kok der skære kødet ud :)

Tusind tak for jeres input!!

Vi skal giftes samme dag kan jeg se :D bliver spændende at følge dig herinde :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil lige give mine 2cents med, da jeg har serveret ved rigtig mange fester, både bryllupper og alt muligt andet.

Jeg synes det kommer meget an på hvilken stemning man gerne vil ha, og hvilken slags gæster man har. Og i særdeleshed størrelsen på selskabet. Som en anden også nævner, så kan det altså godt tage sin tid at få serveret 80 tallerkener, eller "bare" 50 for den sags skyld. Det hele kommer selvfølgelig også an på stedets indretning og antallet af tjenere (men de er så heller ikke billige jo).

Min oplevelse til de store bryllupper har ofte været, at med mindre man er MEGET streng med at håndhæve at man altså først spiser når der er sagt værsgo, så spiser folk når de får serveret, og så får man samme effekt som ved en buffet, altså at 1/3 af selskabet er færdige med at spise når den sidste 1/3 har fået deres mad. En anden ting er, at folk ofte har lidt svært ved det der med at blive serveret for, da de fleste i dag ikke er vant til det. Jeg har serveret for rigtig mange som nærmest er direkte ubekvemme ved det, men igen det kommer an på hvilken type gæster man har. Ofte ender man også med at servere dessert for en masse tomme stole fordi folk VIRKELIG trænger til at komme op og mingle.

Man KAN godt køre et stort selskab med tallerkenservering meget smooth, men det bliver uanset hvordan man vender og drejer det noget som tager lang tid, og hvis det skal køre glat, så kræver det at der er en køkkenansvarlig og en toastmaster som er rigtig gode til at koordinere alting og til at "styre/guide" gæsterne, så de sidder når de skal sidde og får de pauser de skal ha.

Når det så er sagt, så vil jeg også sige at hvis de gæster man har er en type som kan lide den slags lidt mere formel fest, så er det jo bare et spørgsmål om hvad man selv helst vil.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skal man jo også passe på med at overdramatisere .:) Udover det med det tidsmæssige ved tallerkenservering som jeg er helt enig i, syntes jeg ikke man kan opstille så store forskelle mellem buffet og tallerkenserveret, hvad enten man så er til det ene eller det andet. Derudover ses de to ting jo meget ofte kombineret hvorved man ikke kan tale om det ene eller det andet.

I alle situationer kræver det at køkkenet og toastmaster har styr på tingene og taler sammen løbende.

I alle situationer vil folk typisk begynde at spise inden alle har fået ja

Uanset hvad man vælger vil der altid være noget renderi.
At tallerkenservering skulle være mere formelt end buffet er for mig at se lidt af en skrøne. Det er ikke hvad jeg oplever.

Pauserne er mere utydelige ved buffet hvis man ikke har en toastmaster som sætter nogle faste pauser men uanset hvad man gør så kommer man ud for at der er folk der ikke sidder på deres pladser, hvor toastmasteren så må hive folk ind. Faktisk oplever jeg af og til folk stå udenfor og tale under taler/indslag og nogle gange i en sådan grad at man må lukke en dør eller lignende for at der bliver ro (det er så mangel på respekt i mine øjne men det ses desværre).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Enig i ovenstående. Synes bare ofte jeg har set at det med at folk "render udenfor" på de forkerte tidspunkter er værst ved ren tallerkenservering. Især henad slutningen af middagen ved de meget store selskaber. Til gengæld, som jeg skriver, kan det også fungere rigtig godt og smooth. Har også set buffet fungere både godt og skidt, men min erfaring er bare at folk bedre kan holde til de lange middage (som bryllupper ofte bliver pga. indslag osv.) ved buffet servering.

Igen så var hovedpointen at det allermest afhænger af gæsterne (hvad de er vant til og har lyst og temperament til) og så størrelsen på selskabet.

Det var bestemt ikke for at sætte skræmmebilleder op ;) Min erfaring er bare at de fleste ikke har temperament til de lange middage med tallerkenservering, og at hvis gæstelisten er stor så kræver det mere arbejde at få tallerkenservering til at køre smooth end det gør ved buffet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt enig. Man undrer sig nogle gange :) men passer sit :) På en eller anden måde kan man sige at buffet stiller større krav til toastmaster. Oplever nogle gange toastmastere som vil sætte første indslag i gang mere eller mindre lige efter at alle har fået hentet mad og hvis man spørger om ikke det er lige tidligt nok kommer der typisk et svar om at det er det nok men at der er mange indslag, hvorefter man så senere i forløbet kan opleve lange pauser hvor der ikke sker noget, og der sagtens kunne være lagt indslag ind men sådan er der jo så meget. Hovedsagen er at det kører og at folk hygger sig. . :)

Og så stiller buffet også krav til personalet. Fordi det ikke bare er 2 x servering af hovedretten og det kræver lidt mere føling med hvornår det er på tide at hive buffeten ud (og hvornår det ikke er). Der ville de fleste jo lige tale med toastmasteren eller måske brudepar men.... Jeg spillede fornylig til et bryllup ovre i det mørke Jylland hvor der var buffet og hvor jeg også for én gangs skyld havde toastmaster-rollen (da vi kender brudeparret særdeles godt og også var med som gæster). Da folk har fået stillet den værste sult siger jeg til "kogekonen" at jeg lige afvikler nogle indslag, hvad jeg så gør. Et indslag kort pause og et andet indslag. D

Da jeg så efterfølgende går ud til buffeten som stod i et andet rum er den bare væk. Fluks går jeg ud i køkkenet hvor konen stod og pakkede maden i plastikposter. Øh hvad sker der ? Ja folk var jo færdige med at spise. Nå tror du det. Det kan jeg så fortælle dig at de ikke er :) Well det tog hun ikke notits af så jeg konfererede kort med brudeparret om det og vi blev enige om ikke at gøre noget ved det, men jeg var så tæt på at bede hende om at pakke det hele ud igen og fortrød efterfølgende at jeg ikke gjorde det og det gjorde bruden faktisk også da vi talte om det dagen efter. Jeg talte heller ikke med kogekonen efterfølgende selvom vi havde talt en del i timerne op til festen hvor hun også havde fortalt vidt og bredt om sin mangeårige erfaring :)


0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt portionsanretning, fordi jeg har det lige som dig. Jeg ønsker at gøre lige lidt mere ud af mit bryllup. Men man skal så også tænke over at vælge noget som de fleste kan li', især til hovedretten. (eks. lade være at vælge lam, det er der ofte nogle som ikke har det så godt med)

vi ender med 275,- pr kuvert for 4 retter.

jordskoksuppe m. torsk (det overasker virkelig hvor godt det smager, fik komplimenter for den til nytår, fra to meget kræsne unge mænd der ikke kan lide fisk)

tallerken med vildlaks på noget salat/grønsags bund

oksemørbrad m. garniture

ost

og så står vi selv for kage til dessert. (den er vores back up, hvis folk ikke er blevet mætte kan de gå amok her ;-) hehe)

vi holder det i svigerforædrenes stald bygning. vi låner et efterskole køkken i nærheden som kokken kan bruge og så er der også et køkken i staldbygningen som hun kan bruge.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal have buffet til både forret-hovedret og dessert ;) Nu holder vi så også brylluppet som en havefest, så det bliver grillfest i bedste stil, tænker jeg. Maden er meget "grill-aften-agtig", men da jeg ved at råvarerne som kokken indkøber, er i top, så synes jeg på ingen måde at det bliver det samme, som en alm. grillaften. Vi har jo så kokken til at stå og grille det folk nu gerne vil have (eller han griller, og så kan man tage hvad man nu gerne vil have ;) ), han laver ligeledes alt tilbehøret fra bunden, så jeg glæder mig meget til at smage det hele..

Men ja, det ER i bund og grund en smagssag - og jeg synes begge dele har hver sin charme. (Et slotsbryllup/finere bryllup, ville jeg nok tage portionsanretninger til).. ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt klart portionsanrettede retter!!!!

Som du siger, så tvinger en buffet folk fra deres pladser, og det kan hurtigt blive meget besværligt når der så kommer taler og sange.

Kan sagtens se din pointe med, at der vil være mad for enhver smag, men det er ikke min erfaring at gæster sulter på en bryllupsdag :D

Men altså det er jo bare min mening, og det er i sidste ende jeres valg.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde buffet til hovedretten og det var aldrig et problem ifht taler mm. Toastmasteren havde en klokke. Når den ringede kom alle.

Om man så er til det ene eller det andet er en smagssag. Kan kun sige at for mig selv sys jeg hurtigt det bliver lidt "stift" med portionsanretning og servering. Jeg foretrækker selv at tage min egen mad. Men der er vi jo så forskellige :-) Buffet var en kæmpe succes til vores bryllup.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som du siger, så tvinger en buffet folk fra deres pladser, og det kan hurtigt blive meget besværligt når der så kommer taler og sange.

Jeg er nødt til at spørge folk der siger sådan. Hvad har I at have det i ? .:) Hvor mange bryllupsfester har I oplevet at der har været buffet ved. Jeg gætter på at vi taler under 10 .:) Ikke fordi der ikke holdes mange bryllupsfester med buffet men fordi folk generelt ikke er ude til 20-30 bryllupsfester årligt som jeg selv er det .:) Pas på med at fremhæv nogle forskelle som reelt ikke er der og derved i højere grad bliver fordomme .:) Jo sidder man ved langborde op mod en væg hvor det er svært at komme ud kan buffet være problematisk men i dag oplever man jo ofte at folk sidder ved runde eller firkantede enkelte borde. Når det så er sagt skal man gøre det man vil og træffe det valg man har det bedst med som det også bliver sagt. .:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal klart have noget buffet til vores bryllup. Både for at folk kan få strukket benene lidt ind imellem og for at give folk en chance for at snakke med andre end dem ved deres bord. Og så er der det med mængderne - jeg har lige været til et bryllup med (lækkert) portionsanrettet mad og både mig og min h2b var stadig sultne efterfølgende...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer