fruen

Hvilken ring på hvilken hånd

13 indlæg i dette emne

Der er jo forskellige traditioner ang forlovelsesringe og vielsrsringe! Men hvilken ring skal sidde på venstre og hvilken skal side på højre hånd??

Jeg mener at det er forlovelse på venstre og vielsesring på højre!!! Men jeg ved det ik!!?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men er der ikke også nogle, der har vielsesringen på venstre fordi den er "tættere på hjertet"??

Vi skal ikke have ringe, så skal ikke kloge mig, men det synes jeg bare jeg har hørt.

jo det er der også nogen der gør... og oftest af netop den grund... min mor havde sin ring på venstre hånd, og jeg overvejer det samme.. Jeg kan også bedre lide tanken om at have vielsesringen "tættere på hjerte" og derfor på venstre hånd, end på højre hånd. Man siger jo at man skal have ringen på højre hånd, fordi man indgår aftaler med højre hånd (håndtryk) og ægteskabet er jo en aftale...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mine forældre har vielsesringen på venstre, bare fordi de syntes det var upraktisk at have den på højre, som vist er traditionelt i Danmark. Jeg har selv min forlovelsesring på venstre ringfinger, og vielsesringen kommer til at sidde på den samme finger. H2B er britisk og herovre er det meget normalt at man har vielsesring og så forlovelsring "udenpå". Det kræver selvfølgelig at ringene passer sammen.

0

Del dette indlæg

som jeg husker det så havde man tilbage i gamle dage vielses ringen på venstre, fordi man mente der gik en blodåre direkte fra den finger og til hjertet, men på et tidspunkt skiftede man til højre fordi nogen mente at venstre var den forkerte hånd at bære vielses ringen på, da man jo brugte højre til at afgive løfter, og give håndslag osv

så i dag i dk er traditionen at man har forlovelsesringen på venstre og vielses ringen på højre.

men der er stadig nogle der bruger det "gamle"

og i flere andre lande har man også vielses ringen på venstre.

Redigeret af my-turn
0

Del dette indlæg

jeg har min vielselsering på højre ringefinger, når jeg ikke er på job. Det har jeg fordi jeg er og bliver kone nr.1 :)

Førhen, hvor man ikke helt overholdte det med monogami, der blev kone nr. 2 gift til venstre hånd. Det så vi med Anne -Sofie Reventlow fra Clausholm slot, hun giftede sig med sin kong Frederik, dog først til venstre hånd, fordi han i forvejen var gift med dronning Louise. Da Louise døde, blev Anne Sofie kone nr. 1 og gift til højre hånd...

Redigeret af Vanni
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg bærer forlovelsesringen på venstre hånd og når vi gifter os, så flyttes den over på højre, men jeg ved ikke om det er korrekt. Men jeg holder mig også til vendingen om, at være gift til "venstre hånd" er kone nr.2, så derfor skal vielsesringen sidde på højre hånd.

0

Del dette indlæg

Jeg bærer forlovelsesringen på venstre hånd og når vi gifter os, så flyttes den over på højre, men jeg ved ikke om det er korrekt. Men jeg holder mig også til vendingen om, at være gift til "venstre hånd" er kone nr.2, så derfor skal vielsesringen sidde på højre hånd.

Sådan ser vi det også. Jeg bliver gift til højre hånd, da jeg er 1. kone

0

Del dette indlæg

Herhjemme kommer den på venstre hånd. Der sidder min forlovelsesring også, og de to skal sidde sammen.

Jeg anede ikke det med første og anden kone, men det giver da meget god mening. I vores tilfælde er det så bare vores datter der kommer først. Også kan jeg godt "nøjes" med 2. pladsen. :lol:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har min forlovelsesring på venstre hånd og min vielsesring kommer til at være på min højre hånd. Min forlovelsesring er alt for smuk til ikke at blive gået med, så det bliver jeg ved med.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer