Metlux

Tager du din mands efternavn?

81 posts in this topic

Eftersom jeg aldrig har været særlig stor fan af "-sen" navne, og faktisk har fået fjernet et også, så er lysten ikke til at tage kærestens Andersen... :td:
Men vi har snakket om det og er ret enige om, at det bliver min kærestes mellemnavn og mit efternavn :kiss::biggrin:

0

Annonce ♥

Jeg hedder noget så kedeligt som Jensen til efternavn og det gør min h2b desværre også, havde ellers håbet at finde en mand der hed noget mere eksotisk :) Jeg tager dog min mands mellemnavn, det hedder vores børn nemlig også. Vi valgte ikke at ændre navnet da vi blev viet på rådhuset for 10 år siden og har gemt det til vores "rigtige" bryllup. Så efter den 17. maj hedder vi endelig det samme.

0

Vi tager mit mellem navn og hans efternavn. Da jeg ikke bruger mit efternavn overhovedet og faktisk ik kan li det da jeg ingen kontakt har med den del af familien. Så det her er bar en billig undskyldning for mig at komme af med det. Men mit mellemnavn kalder jeg mig og vil fortsat gøre. Og betyder også noget for mig. Min h2b hans efternavn betyder noget da det har den sjove historie at da hans farfar skulle døbes. Så hed de egentlig noget ret så almindeligt og alt for kendt. Men præsten var åbenbart lidt træt da han skulle skrive i kirkebogen om dåben der skulle ske dagen efter. Og i og med de blir kendt for drengene fra "bib". Så var det det han skrev i kirkebogen og sagde dagen efter til selve dåben. Og da man ikke må eller ihvertfald ikke måtte ændre i kirkebogen dengang så var han den eneste af hele søskendeflokken der fik det navn. Og det har de så fortsat heddet dem der er kommet fra ham. Så derfor betyder det noget for min h2b at videreføre det. Og det passer godt med mit. Så vi får ens mellemnavn og efternavn. :)

0

Jeg tager min kommende mand efter navn Andersen. Isted få mit, hansen

0

Annonce ♥

Jeg tager mandens efternavn og han sletter så sit mellemnavn og tager mit. Jeg vil gerne beholde mit mellemnavn, men har aldrig forlangt, at han skulle tage det. Det var ham selv, der foreslog det, da han synes, at vi skulle hedde det samme.

0

Har et helt almindeligt navn, og h2b's navn er lidt anderledes, så har valgt at tage hendes. Føler ikke det er et kompromis, for jeg gider egentlig ikke alle de navne. :)

0

Både H2B og jeg har to ret ualmindelige navne.. (Hans mellemnavn og mit efternavn). Begge vores drenge har fået vores mellemnavne og hedder således "Rungsted Evers" og det er også det jeg kommer til at hedde. Han vil ikke have mit Rungsted og det styrer han helt selv.. Han har et -sen efternavn som han ALDRIG bruger og som jeg ved han glæder sig til at få slettet.. Jeg hedder derimod Rungsted Vecht (udtales "Fækt") og har liiiidt svært ved at give slip på det sidste.. :blush:

0

Her hjemme var den meget nem, altså lige indtil at vi er begyndt at nærme os brylluppet mere og mere...

Min morfar var meget stolt over sit efternavn og derfor betyder det meget for mig at jeg kommer til at beholde det. Jeg hedder Østergaard og h2b hedder Jensen og synes bare heller ikk jeg er en Fru. Jensen... :/ Til gengæld hedder han Vogn til mellemnavn og det vil jeg gerne tage. Vi har ligeledes døbt vores dreng Vogn Østergaard.

Nu er han så ved at være nervøs for at hans far skal blive skuffet over at han vil droppe Jensen (Vogn kommer fra hans mor). Der er bare det ved det at han aldrig bruger Jensen i daglig tale går han altid under Vogn. Så Jeg forstår det ikk men der er jo så meget kvinder ikk forstår.. ;D

Håber dog han vælger at skifte da jeg trods alt gerne vil have at vi hedder det samme... :)

0

Annonce ♥

Vi "smider" begge vores efternavne væk!

Vi har begge et mellemnavn, og så tager vi hinandens, sådan at hans mellemnavn kommer først, mit efter - og kun fordi det lyder og ser bedst ud på den måde.

0

Hehe... Den er snakken også faldet på herhjemme... :lol:

Jeg har et meget specielt efternavn (Bødtker) ... Det er lidt en intern joke i vores familie at dem med nogle helt specifikke kendetegn, såsom min stædighed, kendetegner en rigtig Bødtker... Derfor ville jeg også være ked af at gå af med det...
Min H2B hedder Lauridsen til efternavn... Han har dog også et mellemnavn som han hader...
Så vi kombinere vores navne så vi kommer til at hedde Bødtker-Lauridsen ... Og så er det problem løst :wink: Hehe..

1

Vi har begge beholdt hver vores egne mellemnavne og min mand har taget mit efternavn :)

0

Jeg tager hans mellemnavn som er lidt mere specielt og så dropper jeg helt mit eget efternavn (Carlsen) og han dropper sandsynligvis også sit andet efternavn (Jørgensen) som han aldrig bruger. Jeg har 2 fornavne (Selvom jeg kun bruger det ene i daglig tale) men jeg synes 4 navne er for meget så derfor bliver det kun hans mellemnavn vi bruger som efternavn. Da han har et specielt mellemnavn og mit er relativt kedeligt har det ikke været det store problem for mig at komme frem til! :)

0

Annonce ♥

Jeg tager begge min kærestes navne. Dem har vores søn også, og så kommer vi alle til at hedde det samme. :) Jeg har et mellemnavn, som er så specielt at det kun er vores familie, der hedder det i DK, 13 pers. Men jeg hader det! :angry: Og kan ikke vente med at komme af med det. Og mit efternavn Nielsen betyder ikke rigtig noget, da alle og enhver hedder det. Og det seje ved min kærestes navne er at de giver nogle skønne initialer. Da vi alle starter med M i vores fornavne, får vi initialerne MOD. Det synes jeg er mægtig sejt... :)

0

Jeg er simpelthen kommet sådan i tvivl om HVAD jeg skal vælge. På den ene side så syntes jeg det er mest rigtig at man hedder det samme , altså ment at det vil JEG have det bedst med.

Men på den anden side så er kærestens efternavn også bare så "fesent" i mine øjne. Jeg har i mange år ønsket at skifte efternavn, fordi jeg er træt af mit eget -sen navn, og så syntes jeg måske bare ikke det er det fedeste bare at skifte det ud med et nyt -sen navn.

Jeg har i mange år gerne ville skifte til familienavnet, som min mormor , moster og onkel også har taget sig. Det er et ret specielt navn, og er beskyttet fordi så få hedder det. Og jeg syntes selv det er så fint et navn. Så planen var jo at jeg skulle hedde det efter brylluppet, og så tage kærestens mellemnavn, som så ved kirkens fejl står med fornavns status, men de har sagt jeg godt kan få det, men igen med fornavns status. Det kan ikke ændres til mellemnavn, da det er endnu mere sjældent end det efternavn jeg vil have, og derfor også er beskyttet.

Bliver simpelthen snart bims af at tænke. Overvejer at få fat i kirkekontoret igen ( vi er flyttet siden sidst), og så tage en snak med dem, og høre om når det nu er en fejl KIRKEN har lavet, om det så slet ikke på nogen måde kan ændres til et reelt mellemnavn, for vi troede jo faktisk at vi bare skulle have det navn til efternavn.

0

Vi har ikke helt besluttet os endnu, dog er vi enige om at det enten bliver mit mellemnavn med hans efternavn, hans mellenavn med mit efternavn eller en kombination af mit mellemnavn og hans mellemnavn da vi begge har kedelige sen efternavne. Decisions decisions... :tunge:

0

Vi har allerede samme efternavn så jeg/vi bliver ved med at hedde det samme.

0

Annonce ♥

Min H2B tager mit mellemnavn og jeg tager hans efternavn. Begge navnene er ret specielle og vi bliver de eneste i landet med den kombination af navne - udover vores søvn selvfølgelig ;-)

0

Vores SØN (ikke søvn) skulle der stå.. :p

0

Min H2B hedder TRE Sen navne! Og jeg selv har et efternavn kun 9 i DK har.. Så vi skal have mit som efternavn. Basta bum! Men han kan ikke vælge, for han er bange for at træde nogen over tæerne. Det er morens pigenavn og så hans fars. Og det sidste Sen navn er hans mors nye mands. Jeg nægter at hedde Johnsen, for alle vil udtale det som JOHN'sen, og ikke Jooohnsen, som det faktisk skal udtales. Ligeledes vil jeg ikke hedde Petersen, da det ikke vil passe til mit specielle navn. Så er der kun Thomsen tilbage, men så er det stadig et form for efternavn. Jeg vil meget hellere droppe alle de Sen navne og bare hedde mit, men det føler han ikke man kan tillade sig! :(

0

Jeg hedder noget så kedeligt som Nielsen og jeg har altid ønsket at have et andet efternavn, men han hedder Jepsen og det er sgu lige så kedeligt, så overvejer at finde en ny mand med et specielt efternavn :rolleyes:

Men jeg tror jeg kommer til at beholde mit eget og så hans med en bindestreg imellem, hvis man kan det? Jeg ved det virkelig ikke :)

0

Annonce ♥

Jeg er også meget i tvivl, jeg vil rigtig gerne beholde mit eget efternavn da det er specielt og kun vores familie hedder det men vi er en kæmpe familie, og H2B hedder "bare" Sørensen..

men jeg kan også godt lide tanken om at man hedder det samme så man ligesom kan se man høre sammen, men jeg har 2 fornavne (bruger kun det ene) og synes måske at det bliver for meget af det gode med 4 navne.. Efter jeg er blevet gravid kan jeg godt være lidt ked af at jeg ikke kommer til at hedde det samme som mit barn..

Jeg var lidt hooked på at jeg tog hans mellemnavn og han tog mit efternavn men det er han ikke hooked på.. det eneste vi er enige om er at jeg skal beholde mit efternavn..

0

Jeg hedder noget så kedeligt som Nielsen og jeg har altid ønsket at have et andet efternavn, men han hedder Jepsen og det er sgu lige så kedeligt, så overvejer at finde en ny mand med et specielt efternavn :rolleyes:

Men jeg tror jeg kommer til at beholde mit eget og så hans med en bindestreg imellem, hvis man kan det? Jeg ved det virkelig ikke :)

Jeg syntes personligt ikke det er særlig pænt, når man har mere en et -SEN navn. Men altså det er jo noget man selv skal beslutte sig for :-)

0

Jeg kommer til at have 4 navne uanset hvordan vi vender og drejer det. Eller i realiteten er det vel egentlig kun 3, men mit fornavn er Rikke-Marie , og så kommer jeg til at have et mellemnavn og et efternavn.

Jeg kan stadig ikke beslutte mig for hvad pokker jeg skal hedde. Det hele ville bare være SÅ meget nemmere, hvis ikke kirken havde lavet en fejl dengang min kæreste blev døbt, eller hvis hans far havde stået i hans papirer, for så kunne vi bare bruge Martinez som efternavn, men det kan vi ikke da det står som et fornavn og ikke et mellemnavn på hans dåbsattest. Det er super surt, for vi ville egentlig helst begge to bare hedde Martinez, men det kræver at alle med navnet her i landet, skriver under på det, hvilket ikke kan lade sig gøre.

0

Jeg syntes personligt ikke det er særlig pænt, når man har mere en et -SEN navn. Men altså det er jo noget man selv skal beslutte sig for :-)

Nej det har du faktisk ret i... Arh hvor er det træls med de navne! Jeg er bare så ked af at miste mit eget, for så vil jeg ikke være "en Nielsen" mere, men jeg vil også gerne have hans efternavn ellers er vi ikke rigtig gift i mit hoved :rolleyes:

Jeg kommer til at have 4 navne uanset hvordan vi vender og drejer det. Eller i realiteten er det vel egentlig kun 3, men mit fornavn er Rikke-Marie , og så kommer jeg til at have et mellemnavn og et efternavn.

Jeg kan stadig ikke beslutte mig for hvad pokker jeg skal hedde. Det hele ville bare være SÅ meget nemmere, hvis ikke kirken havde lavet en fejl dengang min kæreste blev døbt, eller hvis hans far havde stået i hans papirer, for så kunne vi bare bruge Martinez som efternavn, men det kan vi ikke da det står som et fornavn og ikke et mellemnavn på hans dåbsattest. Det er super surt, for vi ville egentlig helst begge to bare hedde Martinez, men det kræver at alle med navnet her i landet, skriver under på det, hvilket ikke kan lade sig gøre.

Jeg har tænkt på i lang tid at skulle have Marie med i mit navn :) Min bedstemor hed Marie til mellemnavn og da hun ikke er i blandt os mere og jeg savner hende frygtelig meget, har jeg en idé om at hvis jeg kommer til at hedde Rikke Marie, så vil hun altid være hos mig :heart:

Martinez lyder lidt sejt, det må da kunne fixes på en eller anden måde nu når det er kirken der har lavet fejl!:)

0

Nej det har du faktisk ret i... Arh hvor er det træls med de navne! Jeg er bare så ked af at miste mit eget, for så vil jeg ikke være "en Nielsen" mere, men jeg vil også gerne have hans efternavn ellers er vi ikke rigtig gift i mit hoved :rolleyes:

Jeg har tænkt på i lang tid at skulle have Marie med i mit navn :) Min bedstemor hed Marie til mellemnavn og da hun ikke er i blandt os mere og jeg savner hende frygtelig meget, har jeg en idé om at hvis jeg kommer til at hedde Rikke Marie, så vil hun altid være hos mig :heart:

Martinez lyder lidt sejt, det må da kunne fixes på en eller anden måde nu når det er kirken der har lavet fejl! :)

Desværre er lige netop kirken ikke kendt for sin velvilje mod at rette op på egne fejl. Jeg ved ikke om det er anderledes i dag, men min veninde har en moster, som hedder Blenda.... Hun skulle så have heddet Belinda, men kirken lavede en fejl og skrev forkert, men det kunne bestemt ikke laves om - nej nej! Nu står det jo i Kirkebogen! :rolleyes:

0